Poszukiwanie dopasowanego kandydata to wyzwanie, które stoi przed wieloma specjalistami od rekrutacji czy HR. Prawda jest taka, że dobre ogłoszenie o pracę może zwiększyć szansę na zamknięcie rekrutacji nawet na najtrudniejszych do znalezienia stanowiskach. Sprawdź, jak zrobić to w prostych 5 krokach
Krok 1: Przedstaw ciekawie swoją firmę
To jest jedna z najważniejszych części ogłoszenia. Na rynku pracy są dziesiątki albo nawet setki firm, podobnych do Twojej. Dlatego już na początku drogi odpowiedz sobie na pytania:
- W czym Twoja firma jest lepsza od innych?
- Co ją wyróżnia?
Pomyśl o także o tym, co mogłoby zainteresować Ciebie w ofercie. Kandydat po przeczytaniu opisu stanowiska musi być zachęcony do poznania większej ilości szczegółów.
Dobrym pomysłem nie będzie kopiowanie opisu firmy ze strony internetowej, który jest przygotowany z myślą o klientach. – Pamiętajmy, że klient i kandydat to dwie zupełnie różne grupy docelowe – mówi Anna Golubnycha z TeamQuest. – Czasami spotykam się z sytuacją, kiedy klienci nie mogą powiedzieć co wyróżnia ich firm. W takich przypadkach zawsze razem znajdujemy mocne strony. Przez cały czas musimy pamiętać, że chcemy pozyskać najlepszego kandydata na rynku. Dlatego opis organizacji musi być przyciągający. To szczególnie istotne w przypadku kandydatów, którzy nie szukają aktywnie pracy, tylko czasami zaglądają na portale z ogłoszeniami, oceniając sytuację na rynku pracy.
Co zrobić, aby nasz opis firmy przyciągnął uwagę? Jest na to kilka sprawdzonych technik:
- Zrób analizę SWOT. Pomoże Ci znaleźć Twoje mocne strony
- W opisie używaj konkretów i faktów
- Zadbaj o to, aby był napisany językiem korzyści
- Pokaż w opisie to, co najważniejsze w waszej organizacji. Jeśli są to ludzie – mów o nich
Krok 2: Konkretnie o zadaniach
W przedstawieniu obowiązków postawmy na konkrety.
– “Praca nad ciekawym projektem klienta ze Stanów Zjednoczonych” albo “rozwój produktu firmy” nie ma nic wspólnego z dobrym opisem stanowiska. Zadania muszą być dokładnie i konkretne opisane – mówi Anna Golubnycha z TeamQuest. – Warto również napisać o konkretnych możliwościach rozwoju, jeżeli takie są. Warto czasem przedstawić także krótki opis zespołu, w którym kandydat będzie pracował bądź opisać, z jakimi zespołami przyszły pracownik będzie współpracować. Na przykład, w niektórych firmach osoba na stanowisku HR Managera będzie współpracować z działem marketingu czy kierownikami poszczególnych zespołów. Pamiętajmy, że szczegółowy opis zadań jest bardzo ważny, ponieważ osoba na tym samym stanowisku może robić zupełnie inne rzeczy w różnych firmach.
Krok 3: Wymagaj to, co istotne
Nie warto przygotowywać długiego opisu wymagań, bo tak naprawdę 4-5 kompetencji będzie dla nas kluczowych – a pozostałe będą po prostu mile widziane. – Długa lista wymagań zmniejsza szanse na otrzymanie odzewu na dane stanowisko. Dlatego w opisie warto zaznaczyć najważniejsze, a inne dodać w pod sekcji mile widziane. Sprawdza się także wymienienie minimalnych wymagań, niezbędnych do aplikacji na to stanowisko. Ten opis powinniśmy pozostawić w szczególności, gdy podejrzewamy, że rekrutacja na to stanowisko jest trudna i odzew może być niewielkie – dodaje Anna Golubnycha z TeamQuest.
Krok 4: Konkretnie pokazuj to, co ciekawe
To, co może zaoferować kandydatowi pracodawca to często spectrum różnorodnych benefitów. Pamiętajmy, że powinniśmy pisać tu konkretnie, unikając stwierdzeń typu: „atrakcyjne rynkowo wynagrodzenie”.
– Dla jednej osoby forma zatrudnienia jest ważniejsza od karty Multisport, a dla drugiej premia kwartalna może być bardzo ważnym szczegółem, który nawet zmniejszy oczekiwania finansowe. W tej sekcji powinniśmy dbać o szczegóły i konkrety – także te związane z wynagrodzeniem. Pamiętajmy, że warto rozróżnić kwoty widełek finansowych w przypadku zatrudnienia B2B i umowy o pracę – zawsze podając, czy to kwota netto czy brutto – zachęca rekruterka.
Jak przygotować zachęcające opisy? Zobacz:
- Cenimy Twój rozwój i dlatego mamy budżet szkoleniowy, który możesz wykorzystać na wybrane przez Ciebie szkolenia w ciągu roku
- Dajemy możliwość 100% pracy zdalnej: nie ma dla nas znaczenia, gdzie pracujesz, o ile zadania są wykonywane na czas i pozostajesz w kontakcie podczas pracy zespołowej
Nie bójmy się także informacji o strukturze organizacji. Jeden kandydat dobrze się czuje w firmie z płaską strukturą, a drugi w korporacyjnej hierarchii. W pogoni za kandydatem nie można zapominać o wewnętrznych wartościach firmy, a podanie ich w ogłoszeniu zwiększy szansę na to, że trafi się właściwa osobą, której tak długo szukasz.
Krok 5: pamiętaj o ważnych drobiazgach
Podpowiadamy jeszcze 3 konkretne porady związane z dobrym ogłoszeniem zaproponowane przez rekruterów TeamQuest:
- Opis stanowiska w języku polskim przyciąga więcej uwagi. Jeśli wasza firma nie jest otwarta dla osób anglojęzycznych, albo w tym języku nie odbywa się codzienna praca – przygotuj ogłoszenie wyłącznie po polsku
- Zadbaj o nazwę stanowiska. Używaj prostej i rozpoznawalnej branży. Nie kieruj się nazewnictwem z Twojej firmy
- Sprawdzaj, jak ogłoszenie wygląda zarówno na Twoim komputerze jak i urządzeniach mobilnych
- Wyróżniaj najważniejsze rzeczy – nie tylko w wymaganiach, czy oczekiwaniach, ale także w tym, co masz do zaoferowania kandydatowi jako pracodawca
- Dodaj wizualizację (zdjęcie lub film zespołu), jeśli pozwala na to portal ogłoszeniowy
I po prostu… walcz o najlepszych kandydatów.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline
Oferta HRlink i Goldenline
Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej
. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany