Co zrobić z wynikami badania zaanażowania? Jak zacząć wdrażać zmiany?
Jako jedno z narzędzi wskazałam test 12 pytań Gallupa. Dla przypomnienia, oto one:
- Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
- Czy mam do dyspozycji odpowiednie narzędzia?
- Czy codziennie robię to, co potrafię najlepiej?
- Czy w pracy liczy się moje zdanie?
- Czy szefowi lub komuś innemu na mnie zależy?
- Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni zostałem doceniony?
- Czy ktoś zachęca mnie, bym się rozwijał?
- Czy mam poczucie, że moja praca jest ważna?
- Czy znalazłem w pracy mojego najlepszego przyjaciela?
- Czy moim współpracownikom zależy, by pracować jak najlepiej?
- Czy mam w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?
- Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ktoś ze mną rozmawiał o moich postępach i ścieżce rozwoju?
Test Gallupa nie tylko pozwoli ustalić, które obszary w organizacji wymagają podjęcia działań naprawczych (np. nastawienia na rozwój pracownika, atmosfery w pracy). Jeśli już wiemy, co szwankuje – łatwiej będzie poczynić pewne kroki w tej sprawie. Początkowe pytania dotyczą podstawowych potrzeb pracownika, kolejne – wsparcie menedżera i identyfikacji z firmą, a ostatnie – możliwości rozwoju pracownika w organizacji.
Jeżeli szwankuje nam pierwszy obszar, możemy skupić się między innymi na dokładnym opisie stanowisk oraz minimalnym wymaganiom kompetencyjnym na danym stanowisku – tak, aby każdy pracownik wiedział, jakie są jego zadania oraz gdzie jest jego miejsce w organizacji.
Kolejny aspekt, czyli wsparcie menedżera, wymaga już o wiele więcej pracy, ponieważ w sam proces zaangażowanych będzie więcej osób. Niezbędne są tutaj warsztaty z menedżerami – uświadomienie im rangi problemu i wspólna regularna praca z nimi.
Kolejny aspekt to identyfikacja pracowników z firmą. Jak dotąd nie opracowano uniwersalnego modelu wskazującego na konkretne czynniki, których działanie zagwarantuje określony stopień identyfikacji pracownika z firmą. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które potencjalnie pozytywnie wpływają na pracowników i ich utożsamianie się z daną organizacją. Są to:
− możliwość zaspokojenia własnych potrzeb oraz zbieżność celów osobistych z celami organizacji,
− możliwość rozwoju osobistego,
− szanse awansu,
− zgodność oczekiwań z realną sytuacją w przedsiębiorstwie,
− zadowolenie i satysfakcja z wykonywanej pracy,
− odpowiednie wynagrodzenie,
− sprzyjający klimat i kultura organizacyjna,
− demokratyczny system zarządzania, w którym pracownicy partycypują w podejmowaniu decyzji,
− dobra reputacja, pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz, pozytywna ocena opinii publicznej.
Ostatni już aspekt to możliwość rozwoju pracownika w organizacji. Zastanówmy się, czy pracownik wie, jaka ścieżka kariery jest dla niego przygotowana. Pamiętajmy, że delegowanie pracowników do bardziej ambitnych czynności przyczynia się do większego zaangażowania w powierzone obowiązki, ale także wzrostu poczucia wartości i wiary we własne siły.
Skupmy się na poprawności kolejności działań: jeśli pracownik odpowiada przecząco na początkowe pytania (np. pytanie numer 3), nie ma sensu, aby w działaniach naprawczych zająć się najpierw poprawą kwestii poruszanych przez dalsze pytania. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Jeśli pracownik nie wie, jakie są jego zadania w pracy, nie ma sensu stwarzać mu możliwości rozwoju, dopóki ta pierwsza kwestia nie zostanie rozwiązana, ponieważ działania te i tak nie przyniosą rezultatu.
I pamiętajmy o najważniejszym: żadne badanie bez konkretnych działań, które po nim nastąpią – nie ma sensu.
Szukasz inspiracji związanych z rekrutacją i onboardingiem? Zajrzyj także na blog HRlink. Myślisz o swoim rozwoju? Zapraszamy do Centrum Kariery Goldenline.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline