Jak w sytuacji problemów w firmie nie stracić klientów. Pamiętajmy o zasadzie: lepiej zarobić mniej, niż stracić na niesprzedanych produktach czy usługach
Sytuacji, które mogą potencjalnie skutkować odpływem klientów może być całkiem sporo – od problemów ogólnorynkowych przez problemy dotyczące konkretnej branży czy sektora. Mogą być związane na przykład z wprowadzeniem na rynek nowych rozwiązań, które poskutkowały przeniesieniem się klientów do innych kanałów sprzedaży lub z problemami wizerunkowymi konkretnego przedsiębiorstwa. Jeszcze inną trudnością związaną z kryzysem w firmie, a czasem nawet na całym rynku, może być pojawienie się nowego, agresywnego „gracza”. W każdym z tych przypadków rozwiązania problemu odpływu klientów mogą być inne.
Gdy problemy ma cały rynek
Kryzys gospodarczy, taki jak na przykład miał miejsce kilka lat temu na rynku krajowym, ale i międzynarodowym, odbija się na praktycznie wszystkich gałęziach gospodarki, powodując niepewność konsumentów i niższe zyski dla przedsiębiorców. W takiej sytuacji jednym z najrozsądniejszych rozwiązań jest obniżenie cen produktów w myśl zasady, że lepiej zarobić mniej, niż stracić na niesprzedanych produktach czy usługach lub wprowadzenie do asortymentu produktów, których potrzebuje każdy, a więc podstawowej potrzeby, ponieważ to po takie produkty sięgają najczęściej konsumenci w trudnych czasach. Innym rozwiązaniem, które może wydawać się irracjonalne, ale w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści, jest wprowadzenie promocji, obniżek cen czy na przykład kart stałego klienta. Możliwe są również inne strategie zatrzymania klientów czy pozyskania nowych jadną z nich jest kooperacja firm w celu obniżenia kosztów i możliwości zaproponowania W rzeczywistości nie jest to jednak popularna strategia. Inną możliwością jest wprowadzenie szerokorozpowszechnionej, agresywnej kampanii reklamowej-może ona jednak nie być pomocna w chwili ogólnego kryzysu.
Gdy konkurencja wyprzedza nas technologicznie
„Wojna technologiczna” jest obecnie zjawiskiem powszechnym. W zasadzie każda firma w większości sektorów stara się być najbardziej nowoczesna, najbardziej innowacyjna. Nie każdego jednak na nowoczesne technologie stać. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad możliwością stworzenia produktów czy usług, skierowanych do konkretnej grupy. Może to pozwolić-w zależności od grupy, którą wybierzemy na ograniczenie kosztów związanych z technologią lub na lepsze rozłożenie kosztów przeznaczonych na cele technologiczne-unikniemy bowiem kosztów na działania, które nie przynoszą zwrotu. Jeśli nie chcemy lub nie możemy pozwolić sobie na wydawanie fortuny na technologię, zawsze możemy postarać się o tańsze, przyciągające uwagę odpowiedniki tego, na co wpadła już konkurencja.
Jeśli problemem jest konkurencja
W Polsce obserwowaliśmy pojawienie się nowego, zagrażającego obecnym już na rynku gracza w telekomunikacji. Firmy, będące już dużej na rynku stanęły wówczas w obliczu dość dużego odpływu dotychczasowych klientów. Dumping ze strony nowej sieci spowodował różnorakie praktyki ze strony jej konkurentów: próbowano znaleźć jego obiektywne słabe strony, ale częstą praktyką było oczernianie nowej firmy. Niestety dłuższą chwilę trwała sytuacja, w której klienci dawali się skusić niższym cenom i atrakcyjnej ofercie nowego operatora. Zmusiło to inne sieci do poprawy swojej oferty. Pokazuje to, że oferowanie klientom korzystniejszej oferty jest zdecydowanie korzystniejsze niż czarny PR, a firma która początkowo zrobiła furorę-z czasem zrównała swoją ofertę z konkurencją. Spowodowało to naturalny powrót do zróżnicowania na rynku telefonii komórkowej.
Kłopoty firmy
Bywa też i tak, że firma popada w kłopoty. Te problemy wydają się być najpoważniejsze gdy już do nich dojdzie. Mogą one wiązać się z tym, że oferta jest gorsza od większości ofert na rynku, ale może też być związana z tym że pojawia się problem wizerunkowy. Wówczas warto zainwestować w dobrą strategię PR-ową, zadbać o rozpowszechnienie pozytywnego wizerunku firmy w mediach społecznościowych lub wypuścić nowy produkt, który przyciągnie zainteresowanie klientów. Warto też chwilowo zmienić politykę cenową, pomyśleć o bonusach dla klientów. Zawsze można też zaangażować do pomocy celebrytę, co ostatnio staje się coraz popularniejsze.
Jak więc widać mimo, że okazji” do kryzysów i kłopotów może być bardzo dużo, jest też całkiem sporo możliwości wyjścia z kryzysu.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline