Analizując CV bardziej doświadczonych marketingowców rekruterzy natrafiają na ogrom informacji odnośnie posiadanego doświadczenia, sukcesów prowadzonych kampanii marketingowych, czy też znajomości licznych narzędzi marketingowych
Standardem rekrutacyjnym jest weryfikacja deklaracji zamieszczonych w CV podczas rozmowy rekrutacyjnej. Coraz więcej firm już na wczesnym etapie rekrutacji coraz częściej wykorzystuje testy psychometryczne.
– W procesach rekrutacyjnych stosujemy różne testy kompetencyjne – najczęściej stosujemy badania analityczne, logiczne, czy też badanie FRISA. Warto korzystać z różnych badań kompetencji, ale warto pamiętać, że jest to jedno z narzędzi w procesie rekrutacyjnym – mówi Monika Maćkiewicz z Hortex.
Wg danych Talent Bridge, rekruterzy najczęściej wykorzystują testy badające umiejętności analityczne i werbalne. Testy analityczne sprawdzają u marketingowców umiejętność analizy i interpretacji danych liczbowych, dostrzegania oraz rozwiązywania problemów, krytycznego spojrzenia, a także dostrzegania trendów. Testy werbalne z kolei badają czy kandydat potrafi czytać ze zrozumieniem, dostrzega kluczowe informacje w tekście, radzi sobie z pracą pod presją czasu, a także potrafi podejmować właściwe decyzje. Co o kompetencjach marketingowców mówią liczby?
– Firmy, które zdecydowały się wdrożyć do rekrutacji testy kompetencyjne otrzymują twarde dane do podjęcia decyzji o zatrudnieniu danej osoby. Przy dużej liczbie kandydatów jest to nieocenione wsparcie w rekrutacji. Z naszych testów wynika, że średni wynik marketingowca z testu analitycznego to 51,70% (skala 100%), z kolei z obszaru umiejętności werbalnych średni wynik to 58,01% (skala 100%). W pierwszym przypadku przebadaliśmy 1291 kandydatów aplikujących do działów marketingu, zaś w drugim 22 917 – komentuje Piotr Marciniak, Managing Director Talent Bridge Sp. z o.o.
Jak odczytać osiągnięte przez kandydatów wyniki? Jak tłumaczy Piotr Marciniak, wynik z testu analitycznego na poziomie 51-52% oznacza, że dana osoba posiada umiarkowany poziom kompetencji analitycznego myślenia, tzn. może popełniać niewielkie błędy w analizie danych i informacji, może nie dostrzec trendów. Z kolei wynik z testu werbalnego na poziomie 58-68% oznacza, że kandydaci są blisko osiągnięcia wysokiego poziomu kompetencji werbalnego myślenia. Osoby te poprawnie rozumieją i interpretują informacje, potrafią pracować pod presją czasu, podejmować właściwe decyzje, a także cechuje je dokładność oraz silne skupienie.
W związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na technologię, poleganiem na wykorzystaniu mediów społecznościowych i stałą potrzebą poprawy widoczności w wyszukiwarkach (SEO), nie jest zaskakujące, że „cyfrowe” umiejętności w branży marketingowej odnotowały w ostatnich latach gwałtowny wzrost popularności. Marketingowcy muszą posiadać umiejętność analitycznego, werbalnego i krytycznego myślenia, kreatywność, a także biegłość komunikacyjną. Do tego powinni być na bieżąco z szybko zmieniającymi się trendami, potrzebami i możliwościami wokół nas. Jak znaleźć takie talenty? Tu ogromna odpowiedzialność spoczywa na barkach rekruterów, którzy nie tylko muszą mierzyć się z rynkiem pracownika, ale również z coraz trudniejszym sprawdzeniem posiadanych przez kandydatów umiejętności, np. tych analitycznych. Czasami rozmowa to za mało, by podjąć właściwą decyzję rekrutacyjną, a ta decyzja może mieć znaczący wpływ na rozwój sprzedaży i rozpoznawalności danej firmy.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline