Dlaczego warto działać CSR-owo? Jaka postawa pracodawców jest obecnie ceniona przez kandydatów do zatrudnienia oraz pracowników? O tym, jak społeczna odpowiedzialność biznesu wpływa na prowadzone procesy rekrutacyjne opowiada Patrycja Polaczuk-Rutkowska
Warto działać CSR-owo.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to chwytliwa, PR-owa marchewka. Na szczęście tak mówiono kiedyś, gdy CSR wkraczał dopiero do polskich firm i wiele działań wynikało z zewnętrznych oczekiwań (również giełdowych). Sytuacja uległa zmianie i dziś to nie media czy inwestorzy „nakłaniają” organizacje do zaangażowania, a pracownicy właśnie.
Pracownicy (również Ci przyszli) to docenią.
Działania CSR-owe, żeby przynosiły trwały efekt powinny być częścią strategii firmy. Nie chodzi o robienie „dobra” na pokaz, tylko o przemyślane projekty, spójne z wartościami firmy (bo Twoja organizacja ma określone wartości, prawda?). Pracownicy otwarcie preferują pracodawcę zaangażowanego, co potwierdzają liczne raporty. Przykładowo, według badania „Koronawirus – opinie Polaków i ocena działań” (ARC Rynek i Opinia, marzec 2020 r.), dwie trzecie badanych, osób pracujących, docenia zaangażowanie pracodawców.
Czy generacja ma znaczenie?
Tzw. „zetki” mają poczucie misji i tego też po części oczekują od organizacji, w której pracują lub do której aplikują. A co z millenialsami czy pokoleniem X? Wydaje się, że jeśli chodzi o zaangażowaną postawę, to przynależenie do konkretnej „generacji” w ogóle nie ma znaczenia. Jak wskazuje Marzena Strzelczak z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w kwestiach społecznych starsi pracownicy są wrażliwsi, niż ci z młodszych pokoleń. Aktywnie bojkotują produkty oraz usługi firm, które np. łamią prawa człowieka.
A może jednak bez CSR-u?
Można ryzykować, ale po co? Jeśli firma nie podejmuje działań w ramach CSR, pracownicy oczywiście nie rzucą od razu papierami. Ale jeśli na horyzoncie pojawi się organizacja o podobnym profilu, która działa na rzecz środowiska albo po prostu stara się budować trwałe relacje ze swoimi pracownikami, dba o różnorodność i rozwój zatrudnionych, można podejrzewać, że jeśli tylko nadarzy się okazja, najlepsi przejdą do konkurencji. Potencjalni pracownicy także nie będą mieli wątpliwości, którego pracodawcę wybrać.
CSR ma znaczenie – zarówno dla obecnych, jak i przyszłych pracowników organizacji.
I to jest fakt.
– Patrycja Polaczuk-Rutkowska, Konsultantka kariery
. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany