W branży budowlanej przeważają mężczyźni, ale w ostatni latach zauważalny jest wzrost liczby zatrudnionych kobiet w tym sektorze. Pomiędzy pracownikami występują jednak pewne różnice, a jedną z nich jest poziom oferowanych zarobków w zależności od płci
Karierę zawodową w branży budowlanej wybiera zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn, ale od kilku lat zainteresowanie kierunkami związanymi z budownictwem wśród kobiet rośnie, więc jest to tendencja napawająca optymizmem.
– Wielu moich klientów bardzo pozytywnie wypowiada się o posiadaniu w organizacji pracownic, które często wnoszą „pierwiastek kobiecy” do zespołu i łagodzą obyczaje w budowlanym środowisku opanowanym przez mężczyzn, a ich kompetencje zawodowe oceniane są na równi z ich kolegami po fachu – mówi Patrycja Sidło, Executive Recruitment Consultant z firmy HRK Real Estate & Construction.
Różnice w zarobkach
Przeciętne wynagrodzenie pracowników w branży budowlanej od kilku lat systematycznie rośnie. Stawki, jakie oferują pracodawcy, są zależne m.in. od specjalizacji, stanowiska, doświadczenia zawodowego, rodzaju inwestycji. Jednak niezależnie od wspomnianych czynników, coraz więcej w ostatnim czasie mówi się o różnicach pomiędzy zarobkami kobiet i mężczyzn.
Mężczyźni liczą na wyższe wynagrodzenia
Według różnych źródeł realna luka płacowa w Polsce wynosi około 20%. Jak pokazały wyniki badania „Młodzi inżynierowie 2022”, istnieje różnica nie tylko pomiędzy wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn, ale również w ich oczekiwaniach finansowych. Blisko połowa badanych kobiet (46%) wskazała, że chciałaby zarabiać powyżej 5001 zł netto. Przedział zarobków od 4001 do 5000 zł jest satysfakcjonujący dla 32% respondentek, a pomiędzy 3001 a 4000 zł chce zarabiać 21% kobiet. Dla porównania oczekiwania finansowe powyżej 5001 zł netto ma 64% mężczyzn, a 27% oczekuje wynagrodzenia na poziomie 4001 – 5000 zł netto. Zaledwie 10% ankietowanych panów usatysfakcjonowałoby zarobki poniżej 4000 zł netto.
– Z perspektywy rekruterki, z przykrością muszę potwierdzić, że kobiety na tych samych stanowiskach i o podobnym doświadczeniu zawodowym co mężczyźni, mają niższe oczekiwania finansowe. Różnica kształtuje się na poziomie około 10 – 25%. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Myślę, że jednym z nich jest mniejsza pewność siebie – mówi Patrycja Sidło, Executive Recruitment Consultant z firmy HRK Real Estate & Construction.
Kobiety oczekują innych benefitów
Benefity pracownicze to jeden z aspektów, na które kandydaci do pracy zwracają znaczną uwagę. Wyniki badania przeprowadzonego przez HRK pokazują, że kobiety w branży budowlanej mają inne oczekiwania dotyczące benefitów niż mężczyźni. Opieka medyczna ma większe znaczenie dla kobiet (71%), niż dla mężczyzn (52%). Podobnie jest w przypadku posiadania pracowniczego ubezpieczenia na życie, którego oczekuje 58% kobiet i 41% mężczyzn. Sporą różnicę widać również w przypadku dofinansowaniu nauki języka obcego, które chciałoby otrzymywać 53% kobiet i jedynie 33% mężczyzn. Posiadanie samochodu służbowego jest bardziej istotne dla mężczyzn (56%) niż kobiet (48%).
Kobiety stawiają na projektowanie
Wyniki badania pokazują, że kobiety, które zdecydowały się na rozwój zawodowy w ramach sektora budowalnego, chętniej wiążą swoje plany zawodowe z pracą związaną z projektowaniem (43%) niż z wykonawstwem (34%). U mężczyzn te proporcje są niemal odwrotne — wiążą swoją przyszłość z pracami związanymi z wykonawstwem (45%), a projektowaniem zainteresowanych jest 31% ankietowanych z tej grupy. Wyniki badania pokazują, że taki sam procent kobiet i mężczyzn jest zainteresowanych rozwojem kariery w obszarze zarządzania (16%). Może to być zwiastun większej równowagi, przynajmniej w odniesieniu do stanowisk managerskich w sektorze tradycyjnie utożsamianym z pracą mężczyzn.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline