Ostatnie lata odcisnęły piętno na każdym z nas nie tylko prywatnie, ale również zawodowo. Dla pracowników coraz ważniejszym aspektem, którego oczekują od firm, jest zapewnienie im komfortu psychicznego, który pozwala zachować lepszy work-life balance
Randstad Employer Brand Research to międzynarodowe badanie dotyczące marki pracodawców. Ankietowani pracownicy odpowiedzieli m.in. na pytanie o to, czego oczekują od firm.
Wymagania zależne od rodzaju pracy
Wyniki badania pokazują, że waga różnych czynników jest zależna od rodzaju wykonywanej pracy. Dla 80% pracowników umysłowych wynagrodzenie i benefity są istotnym kryterium wyboru pracodawcy, a w dalszej kolejności liczą się atmosfera w miejscu pracy (69%), stabilność zatrudnienia (68%), możliwość rozwoju zawodowego (64%) i work-life balance (61%).
Te czynniki mają mniejsze znaczenie dla pracowników fizycznych. Wskazało na nie jedynie 5% ankietowanych z tej grupy. Różnica jest najmocniej widoczna w przypadku możliwości rozwoju i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, na które wskazało jedynie 10% badanych pracowników fizycznych.
Wiek ma znacznie
Na to, jak istotne są konkretne czynniki pracy, wpływa również wiek pracownika. Dla ankietowanych z pokolenia Z (18-25 lat) wynagrodzenie i dobra atmosfera w pracy są tak samo istotne (78%). Czynnik ten jest również ważny dla osób w wieku 26-41 lat (milenialsi), jednak wskazali go na drugim miejscu. Obie te grupy na kolejnym miejscu wskazały możliwość rozwoju kariery, która dla milenialsów jest równie istotna co stabilność zatrudnienia. Dla pokolenia Z ten ostatni czynnik znalazł się dopiero na 5. miejscu.
Badani z obu tych pokoleń zwracają uwagę również na takie aspekty jak możliwość udziału w szkoleniach (pokolenie Z) oraz work-life balance (milenialsi). Przedstawiciele starszych pokoleń – X (42-57 lat) oraz tzw. boomersi (58-64 lata) – mają podobne oczekiwania względem pracodawców. Dla obu starszych grup, poza atrakcyjnym wynagrodzeniem i benefitami, liczą się takie czynniki jak stabilność zatrudnienia, przyjazna atmosfera pracy oraz work-life balance. Pokolenie X wskazało również możliwość rozwoju kariery jako czynnik atrakcyjności pracodawcy, natomiast pokolenie boomersów dobrą sytuację finansową firmy.
Pracownicy chcą komfortu psychicznego
Autorzy badania zapytali również o działania, jakie powinien podjąć pracodawca na rzecz work-life balance. 47% odpowiadających chciałoby mieć elastyczny czas pracy. Taką chęć wyrażają głównie kobiety (50%), osoby w wieku 18-24 lat (58%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (50%). 38% ankietowanych oczekuje inicjatyw na rzecz dobrostanu, rozumianego przez jakość życia zawodowego, która jest związana między innymi z brakiem stresu i poczucia nadmiernej presji.
Dobrostan objawia się dobrym samopoczuciem i komfortem psychicznym w pracy, co przekłada się na życie prywatne. Najczęściej oczekują tego kobiety (42%), a także najmłodsi (46% w przedziale 18-24) i najstarsi pracownicy (55+: 48%). W zestawieniu znalazły się również dodatki do wynagrodzenia (36%), możliwości rozwoju kariery (35%) oraz dodatkowe benefity czy ochrona i sprawiedliwe wynagrodzenie (po 34%).
Trudne czasy źródłem zmiany oczekiwań
Osoby, które wzięły udział w badaniu oczekują, że w ramach działań na rzecz dobrostanu pracodawca zapewni im co najmniej kilka możliwości wsparcia zdrowia psychicznego. Na skalę oczekiwanego zaangażowania pracodawcy wpływ mają płeć, wiek i wykształcenie. Kobiety, młodsi zatrudnieni i osoby lepiej wykształcone chcą, aby było ono większe..
– Wysoka pozycja czynników związanych z dobrym samopoczuciem w pracy świadczy o rosnących oczekiwaniach pracowników wobec pracodawców w tym zakresie. Wynika to z często trudnych doświadczeń ostatnich dwóch lat, związanych z pandemią i dynamicznymi zmianami w rzeczywistości społecznej. Dla przedsiębiorstw jest to sygnał, że aby przyciągać do firm utalentowanych kandydatów i zatrzymać pracowników o wysokich kwalifikacjach, dbałość o te aspekty staje się konieczna i wpływa na ocenę marki pracodawcy – mówi Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline