Zadaniem rekrutera lub pracodawcy jest śledzenie dynamiki rynku pracy i reagowanie w najbardziej korzystnych warunkach. Biznes od zawsze wykorzystuje pewne tendencje czasowe w branży, dlaczego więc nie wykorzystać tego w HR?
Gdyby podzielić rok na kilka części okazałoby się, że w niektórych z nich jest większy ruch, w innych mniejszy – to zupełnie powtarzalne zjawiska. Jednak nasuwa się pytanie – jak wielką wagę przywiązywać do powtarzających się tendencji w rekrutacji? Wykorzystaj poniższe informacje, możesz wyprzedzić innych w poszukiwaniach kandydata!
Przy śniadaniu, po lunchu czy przy kolacji – kiedy kandydaci będą oglądać moją ofertę?
Na temat godziny publikowania ogłoszeń pojawiło się mnóstwo artykułów i publikacji. Przeglądanie ich i skupianie się na konkretnej godzinie nie ma jednak sensu, gdyż zależy ona od branży i nie jest to najistotniejsza dla rekrutera kwestia. Ogłoszenia o pracę powinny po prostu regularnie pojawiać się kandydatom przed oczami. Korzystają oni z internetu w poszukiwaniu pracy w różnych godzinach, co rusz scrollując tablicę lub sprawdzając aktualizacje.
Marzec i czerwiec – zaznaczmy w kalendarzach
Styczeń przynosi nowe projekty, a zatem mnóstwo wyzwań rekrutacyjnych. Sytuacja w wielu polskich firmach wygląda bardzo podobnie – początkiem roku następuje istne boom rekrutacyjne, pojawia się mnóstwo ofert, a tym samym konkurencji. Jednak marzec i kolejny czerwiec już nie są tak mocno zapisane na naszych kalendarzowych kartkach. Dlaczego powinny być? Ponieważ pracownicy zatrudnieni w okolicach stycznia kończą 3 lub 6-miesięczne kontrakty lub okresy próbne i mogą być mocno zainteresowani zmianą. Właśnie takie momenty powinniśmy wykorzystywać i wplatać w strategię działań rekrutacyjnych.
Po tych pięknych dla rekruterów chwilach następuje rozluźnienie po stronie kandydatów, okres regeneracji urlopowej. Co prawda można dotrzeć na spotkanie prędzej dzięki brakowi korków, jednak spada motywacja do zmiany pracy. Taka tendencja utrzymuje się aż do września.
Ciekawym momentem rekrutacyjnym, który również powinniśmy wykorzystać, jest przełom maja i czerwca, kiedy to następuje gwałtowny spadek liczby publikowanych ofert pracy. Działy HR zapełniły już wakaty, wielu nowych pracowników jest również po okresie próbnym. Może właśnie to jest dobry moment na ruszenie z rekrutacją jeszcze przed nieuchronnie zbliżającym się sezonem wakacyjnym?
Koncentracja na tendencjach w ciągu roku, nie godzinach w ciągu dnia
Nie powinniśmy skupiać się zbyt mocno na godzinie publikowania oferty pracy. Aktualne wyszukiwarki, np. Wyszukiwarka Kandydatów na GoldenLine.pl, która pozwala rekruterom wysłać bezpośrednie wiadomości do kandydatów, bardzo szybki dostęp do aktualizacji oraz nowoczesne systemy rekrutacyjne pozwalają kandydatom i pracodawcom na spory komfort. Analizując tendencje czasowe w rekrutacji, powinniśmy zwrócić uwagę na wybrane okresy w roku – pracodawcy powinni wykorzystać sprzyjające momenty w marcu i na początku czerwca oraz okres wakacyjny, kiedy to konkurencja wśród ofert jest mniejsza lub kandydaci kończą okresy próbne. Trudniej jest oprzeć się przyzwyczajeniom, którymi kieruje się biznes w ciągu roku, jednak aktualny rynek pracownika będzie regularnie zmuszać firmy do zmiany schematów postępowania.
Dla kandydata | Dla pracodawcy | |
Styczeń |
|
|
Luty – marzec |
|
|
Kwiecień |
|
|
Maj |
|
|
Czerwiec |
|
|
Lipiec – sierpień |
|
|
Wrzesień – listopad |
|
|
Listopad – grudzień |
|
|
Autorka: Monika Otulakowska, tekst zaktualizowano w lipcu 2022 r.
Szukasz inspiracji związanych z rekrutacją i onboardingiem? Zajrzyj także na blog HRlink. Myślisz o swoim rozwoju? Zapraszamy do Centrum Kariery Goldenline.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline