Branża SSC/BPO rozwija się bardzo dynamicznie, za czym idą rosnące wynagrodzenia. Mimo atrakcyjnych zarobków w sektorze brakuje osób do pracy. Jakie atuty ma branża usług wspólnych, którymi może przyciągnąć nowych kandydatów?
Sektor SSC/BPO jest jednym z najszybciej rozwijających się w kraju. Centra usług wspólnych oferują wiele zróżnicowanych ofert pracy, co podkreśla jak duże możliwości rozwoju pracowniczego może zaproponować ta branża. Jak rozpocząć karierę w tym sektorze?
Studenci mają łatwiej
Absolwenci uczelni wyższych znajdują się w bardzo korzystnym położeniu, gdyż są dostępni do pracy w pełnym wymiarze czasu. Dzięki temu umowa o pracę i różne benefity przysługują im już od pierwszego dnia rozpoczęcia pracy w branży usług wspólnych.
Myśląc o związaniu kariery zawodowej z SSC/BPO, należy zastanowić się nad swoimi umiejętnościami oraz mocnymi i słabymi stronami. Jeżeli lubi się pracę z liczbami i posiada analityczny umysł to warto zainwestować czas w dodatkowe kursy i szkolenia np. z Excela, SQL lub VBA, które mogą ułatwić pracę. Będą to cenione umiejętności w takich obszarach jak analiza danych, księgowość czy finanse.
Usługi wspólne to nie tylko praca na liczbach
Jeżeli osoba zainteresowana karierą w branży usług wspólnych niekoniecznie czuje się dobrze w pracy z liczbami, ale odnajduje się w kontaktach z innymi ludźmi i rozmowy przez telefon nie są dla niej problematyczne, to warto zastanowić się nad wpisem w CV w postaci:
- nauki dodatkowego języka obcego
- kursu dotyczące kontaktu z klientem
- szkolenia z zakresu rekrutacji.
Takie umiejętności bardzo przydadzą się w pracy w takich działach jak: customer service, HR, rekrutacja czy logistyka.
Brakuje chętnych do pracy w usługach wspólnych
Według Raportu Płacowego Antal 2022 ostatni rok przyniósł branży SSC/BPO wzrost wynagrodzeń o 22%, a średnie miesięczne wynagrodzenie wynos i 9 834 zł brutto. W branży SSC/BPO niezmiennie jednak więcej jest stanowisk niż osób chętnych do pracy.
Zauważalny jest spadek liczby otrzymywanych CV, jeśli chodzi o specjalistów znających języki obce. Wcześniej na jedną rolę rekruter dostawał około 50 CV. Natomiast teraz jest to maksymalnie 10. Kandydaci są kontaktowani bezpośrednio przez headhunterów i dostają kilka ofert miesięcznie. W momencie, gdy faktycznie chcą zmienić pracę, uczestniczą w 5-6 projektach rekrutacyjnych i nie muszą aplikować samodzielnie na ogłoszenia.
Pracodawcy stawiają na rozmowę z kandydatem
Jeżeli chodzi o pozycje liderskie i managerskie to nadal zainteresowanie wśród kandydatów jest duże. Dokumentów aplikacyjnych na te pozycje pojawia się nawet kilkadziesiąt tygodniowo – wynika to z tego, że ofert menedżerskich dostępnych na rynku jest znacznie mniej niż specjalistycznych.
Na obecnym rynku pracy, skuteczność procesów rekrutacyjnych jest ściśle związana z tempem ich prowadzenia. Z danych firmy Antal wynika, że coraz więcej pracodawców decyduje się na jedną dłuższą rozmowę rekrutacyjną niż na prowadzenie wielu etapów.
Języki potrzebne do sprawnej komunikacji
W branży usług wspólnych brakuje ludzi do pracy, dlatego nawet osoby bez doświadczenia mogą liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie, jeżeli swobodnie komunikują się w innych językach. W sektorze SSC/BPO najbardziej pożądani są kandydaci na stanowiska:
- Junior Accountant/Accounting Specialist
- Junior Analyst
- Customer Service Specialist z językiem obcym.
W branży usług wspólnych bardzo mocno ceniona jest znajomość języków obcych. Poszukiwani kandydaci powinni sprawnie posługiwać się językiem angielskim, tak aby swobodnie komunikować się wewnątrz firmy. Oczekiwana jest również dobra znajomość drugiego języka obcego, którego poziom zależy od działu – w księgowości oczekiwany jest poziom B1/B2, natomiast w w obsłudze klienta minimum B2/C1.
Znajomość języków ważniejsza od doświadczenia
Pracownicy na stanowisku Junior Accountant oraz Junior/Customer Service Specialist, którzy posługują się językiem niemieckim lub francuskim mogą liczyć na wynagrodzenie od 5 200 do 6 500 zł brutto. Jest to poziom wynagrodzenia oferowany osobom bez doświadczenia, które dopiero zaczynają swoją karierę.
Zatrudnieni na stanowiskach seniorskich w obszarze księgowości mogą liczyć na wynagrodzenie w przedziale od 8 do 10 tysięcy zł brutto. Wyższe zarobki gwarantuje dodatkowa znajomość języka niemieckiego lub francuskiego, a pensja może wynosić nawet 12 tysięcy zł brutto. Przedsiębiorstwa starają się modyfikować swoje oferty w odpowiedzi na reakcje rynkowe, próbują zmieniać założenia, strategie i docierać różnymi kanałami do potencjalnych pracowników. Skutkiem ich działań jest większa elastyczność odnośnie pracy zdalnej.
Potrzeba specjalistów od wielu języków
Obecnie w sektorze SSC/BPO na wagę złota są kompetencje językowe. Największe zapotrzebowanie jest na pracowników znających wspomniane niemiecki i francuski. Poza takimi specjalistami, pracodawcom brakuje pracowników posługujących się swobodnie takimi językami jak: niderlandzkim, czeskim, hiszpańskim, szwedzkim czy fińskim. Taka kompetencja gwarantuje dobre zarobki potencjalnym zainteresowanym karierą w branży usług wspólnych.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline