W Polsce wskaźnik poziomu urodzeń z roku na rok jest niższy. Fundacja Rodzic w mieście stworzyła innowacyjny projekt, którego partnerem jest Goldenline
Niemal 70% mam obawia się, że po powrocie do pracy nie będzie miało możliwości łączenia opieki nad dzieckiem i pracy w satysfakcjonujący sposób (tak wynika z raportu „Macierzyństwo a aktywność zawodowa”). Z kolei mniej niż 1% ojców zdecydowało się na skorzystanie z urlopu rodzicielskiego w 2021 roku (według danych z ZUS).
Jakie są tego konsekwencje? Z jednej strony aktywność zawodowa kobiet w Polsce znacznie odbiega od średniej dla Unii Europejskiej. Z drugiej strony przechodzimy przez duży kryzys demograficzny z powodu coraz niższego poziomu urodzeń. Czy zmiana tego trendu jest możliwa? W Fundacji Rodzic w mieście wierzą, że tak. Jednak potrzebne jest do tego wsparcia pracodawców.
Można wpływać na demografię
Demografia jest wyzwaniem, z którym obecnie mierzą się wszystkie kraje Europy. Jednym z czynników ujemnego przyrostu naturalnego są ogromne trudności w łączeniu aktywności zawodowej z rodzicielstwem. Opóźnia się moment decyzji o pierwszym dziecku, coraz rzadziej zapada decyzja o kolejnym.
Rozwiązania proponowane przez Państwo nie zawsze odpowiadają na realne potrzeby pracujących rodziców. Nie można jednak zapominać, że przedsiębiorstwa w naturalny sposób powiązane są ze społeczeństwem, w którym działają i coraz częściej aktywnie uczestniczą w kształtowaniu procesów społecznych. Uświadamianie pracodawców o problemach rodziców to niezwykle istotny kierunek na drodze do zażegnania kryzysu demograficznego.
Wspieranie rodziców to priorytet
Wychodząc z tego założenia, Fundacja Rodzic w mieście stworzyła innowacyjny projekt – Sieć Firm Pracuję i wychowuję. To sieć przedsiębiorstw, dla których rodzice są ważni, a ich potrzeby brane pod uwagę.
– Naszą misją jest stworzenie takiej kultury korporacyjnej, w której do pracowników podchodzi się w sposób holistyczny. Chcemy, aby pracodawcy mieli świadomość, że pracownicy pełnią również inne role społeczne, które są dla nich ważne – mówi Karolina Bury, wiceprezeska zarządu Fundacji Rodzic w mieście.
Budując sieć Fundacja zaprosiła do współpracy firmy, które jasno deklarują chęć wspierania swoich pracowników-rodziców i otwartość w budowaniu środowiska pracy, jakiego potrzebują rodzice. Grono partnerów tworzą: Lafarge Polska, kancelaria Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p., Sodexo Polska Sp. z o.o. oraz Dr.Max Sp. z o. o. Każda firma, która deklaruje chęć wspierania rodziców może dołączyć do sieci, gdyż ta jest otwarta.
Biznes i środowisko mogą współpracować
Cele działania sieci firm Pracuję i wychowuję to przede wszystkim wspieranie firm w budowaniu wspierającego środowiska pracy, wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy, promowanie kultury korporacyjnej odpowiedzialności rodzinnej biznesu (CFR) oraz wspieranie firm w tworzeniu programów realizujących Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG). Sieć cechuje wiara w to, że biznes może realnie wpływać na zmianę społeczną.
– Prowadząc działania wspierające pracowników – rodziców można osiągnąć zarówno cele społeczne i biznesowe. W efekcie wdrażania praktyk work&family balance firmy otrzymają zaangażowanych i oddanych specjalistów, więcej kobiet w zarządach i mniejszą rotację pracowników. – mówi Agnieszka Krzyżak-Pitura, prezeska zarządu Fundacji Rodzic w mieście
Biznes i społeczeństwo mają obecnie bardzo zbieżne cele. W Pracuję i wychowuję wierzą, że poprzez współpracę są w stanie usuwać bariery, z którymi mierzą się rodzice w miejscu pracy oraz tworzyć społeczeństwo, w którym rodzice mogą mieć równe szanse na znalezienie godnej pracy i łączenia jej z opieką nad dzieckiem w satysfakcjonujący sposób, który jest zgodny z ich wartościami.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline