Pond 600 uczestników, dyskusje na czacie, 7 panelistów, 4 przedstawicieli świata nauki, biznesu i samorządu biorących udział w debacie oraz występy gości specjalnych. Tak wyglądała XIX edycja Kursu na HR – konferencji organizowanej przez Grupę Progres, której motywem przewodnim było hasło Quo Vadis HR? Wojna, pandemia, migracje, prawo
Po niezwykle wymagającym i trudnym czasie koronawirusa oraz wojny, eksperci oraz uczestnicy wydarzenia połączyli siły i przeanalizowali obecną sytuację. Wyciągnęli także wnioski z nabytych doświadczeń. Są one słodko-gorzkie, jednak dają nadzieję na lepsze jutro.
XIX edycja Kursu na HR upłynęła pod znakiem wellbeingu, dbania o zdrowie psychiczne pracowników, marketingu rekrutacyjnego, a także wartości, jakie niesie za sobą wspieranie inkluzywności i różnorodności. Uczestnicy wraz z panelistami oraz gośćmi wydarzenia przyjrzeli się aspektom, które mogą pozytywnie wpłynąć na jakość pracy poszczególnych osób, również całych zespołów. Eksperci przeanalizowali zjawiska gospodarcze występujące obecnie w Polsce, sytuację uchodźców z Ukrainy oraz osób, które – mimo wojny – nadal przebywają w swojej ojczyźnie. Spotkanie poprowadził Cezary Maciołek, prezes Grupy Progres.
Między konwersją z CV a człowiekiem
Podczas pierwszej prelekcji Anna Ledwoń-Blacha, co-founder & creative director w agencji More Bananas, opowiedziała o tym, w jaki sposób social media mogą być przydatnym narzędziem rekrutacyjnym. Według mówczyni, rekrutacja w mediach społecznościowych – podobnie jak w marketingu – opiera się na lejkach sprzedażowych, a konwersją jest zatrudnienie kandydata bądź wysłanie przez niego CV. Jak zaznaczyła, w marketingu rekrutacyjnym, w szczególności tym prowadzonym za pomocą mediów społecznościowych, musimy najpierw zbudować markę pracodawcy, następnie wybudzić sympatię kandydata, zainteresować go firmą i zachęcić do przesłania aplikacji, a w efekcie do udziału w procesie rekrutacji. Kluczowe jest też orędownictwo obecnych pracowników komunikujących o zaletach organizacji w sieci.
Garść przydatnych narzędzi, umożliwiających zauważenie oraz przeciwdziałanie skutkom wypalenia zawodowego, dostarczyła Katarzyna Sawicka, influencerka, pedagog, terapeutka, psychotraumatolog. Pozyskane umiejętności wykorzystają nie tylko pracownicy, ale także pracodawcy, którzy w całym procesie chorobowym mają kluczowe znaczenie we wspieraniu zespołu. Ekspertka zaznaczyła, że stresująca praca może prowadzić do wypalenia zawodowego, ale nie musi. Jednak trzeba być czujnym i starać się wyłapywać sygnały, które mogą zwiastować proces wypalania. Jeden z podziałów charakteryzujący jego etapy wskazuje, że zaczyna się ono od odczuwania wewnętrznego przymusu udowadniania innym i sobie swojej własnej wartości (stadium pierwsze), a kończy na pełnym wyczerpaniu – fizycznym, psychicznym i emocjonalnym, rozpaczą, a także depresją (stadium dwunaste).
Holistycznie, rolę zdrowia psychicznego ujęła w swoim wystąpieniu Aleksandra Tokarewicz, członkini zarządu w spółce zarządzającej platformą Helping Hand (partner XIX edycji Kursu na HR). Prelegentka podkreśliła, jak ważny jest dostęp do opieki psychologicznej – co ciekawe – coraz więcej kandydatów, przy ocenie nowego miejsca pracy, zwraca uwagę na to, czy w pakiecie benefitów znajduje się wsparcie zdrowia psychicznego. Wynika to z rosnącego zainteresowania wspomnianą tematyką oraz zwiększającej się świadomości wpływu dobrostanu na efektywność pracy. Ekspertka wyjaśniła, w jaki sposób HR-owcy –współpracujący z psychologami – mogą wspierać zdrowie psychiczne pracowników. Zaznaczyła też, że wszystkie działania – skupiające się na wprowadzaniu do organizacji programów dbających o zdrowie psychiczne kadry – muszą zaczynać się od kultury organizacyjnej i managerów. Powinni oni być pionierami oraz dawać przykład innym, komunikując, że profilaktyka zdrowia psychicznego jest bardzo ważna. Swoją analizę poparła danymi informującymi, że jedynie 23 proc. europejskich pracowników deklaruje, iż zgłosiłoby się do swojego przełożonego w sytuacji, gdy doświadczyliby problemów psychicznych, w Polsce ten odsetek wynosi jedynie 8 proc.
O tym, w jaki sposób wspierać managerów w niepewnych czasach opowiedziała Sylwia Gołuchowska, PCC ICF executive coach, cxecutive MBA, regional HR Director. Panelistka przedstawiła czynniki wpływające na wellbeing menagerów oraz obszary, nad którymi należy popracować, aby zwiększyć pewność siebie. Uczestnicy dowiedzieli się, jak wygląda codzienność managerów w niepewnych czasach. Muszą oni dostosowywać się do stale zmieniającego się otoczenia, sprostać ciągle rosnącym wymaganiom oraz mierzyć się z permanentnym silnym stresem (mogącym prowadzić do wypalenia zawodowego). Ekspertka dodała, że w ostatnich dwóch latach pojawiły się kolejne bardzo trudne czynniki zewnętrzne tj. lęk o swoje zdrowie i zdrowie najbliższych (covid-19) oraz głęboki niepokój związany z wojną. Przedstawiała jednak receptę na te trudne czasu. Co więcej, odpowiedziała na pytanie, w jaki sposób doradca (w postaci coacha) może wzmocnić nasz potencjał oraz nakreśliła podstawy neurologiczne technik coachingowych. Goście konferencji wzięli także udział w przykładowej sesji clean coachingu (odwołali się do metafory, aby opisać swoje stany, dłuższa praca z metaforą sprawia, że pojawiają się nieoczekiwane informacje mogące prowadzić do głębokich zmian danej osoby).
Siła współpracy
Wydarzenia zeszłych miesięcy oraz lat nie złamały ducha uczestników debaty, którzy jednogłośnie dostrzegli zarówno możliwości, jak i zagrożenia, wynikające z napływu uchodźców do Polski. Jednak, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, niezbędna jest współpraca wielu środowisk i instytucji oraz systemowe wdrażanie podejmowanych rozwiązań. Dyskusję poprowadził Cezary Maciołek. Prezes Grupy Progres liczne pytania kierował do grona ekspertów, wśród których znaleźli się Leszek Jacek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego, dr hab. Anna Maria Jurkowska-Zeidler, prof. Uniwersytetu Gdańskiego – prorektor ds. współpracy międzynarodowej, Małgorzata Solowska – dyrektorka IX Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku oraz Agnieszka Juchniewicz – dyrektor zakładu Perla Polska. Przedstawiciele środowisk nauki, biznesu oraz samorządu wspólnie sformułowali wzajemne oczekiwania oraz propozycje rozwiązań dotyczące systemowej współpracy oraz wsparcia w obecnym czasie. Jednym z nich było myślenie strategiczne, działania zaplanowane na dłuższy czas oraz mądre pomaganie spełniające oczekiwania społeczności dotkniętej wojną.
HR: czas na burzenie stereotypów
Uczestnicy w licznym gronie spotkali się po przerwie na drugiej część konferencji. Rozpoczęła ją prelekcja Agaty Wydmańskiej, head of marketing& communication CEE w DHL Supply Chain. Podkreśliła ona istotę i rolę różnorodności w miejscu pracy, która wciąż stanowi pewne wyzwanie dla działów HR. Wspomniana różnorodność jest siłą organizacji, jednak jej tworzenie wymaga pietyzmu oraz – w pewnym stopniu – indywidualnego podejścia pozwalającego na zbudowanie inkluzywnego środowiska pracy dla seniorów, kobiet, osób młodych czy reprezentujących różne narodowości. Ważnym zadaniem dla działów HR jest burzenie stereotypów i pracowanie nad efektywną komunikacją. Jednak, żeby rozpocząć proces wdrażania różnorodnego środowiska pracy, należy (w pierwszej kolejności) odpowiedzieć na pytanie, dlaczego chcemy to robić?
Kolejna prelegentka, Henryka Bochniarz – założycielka i przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan (największej w Polsce organizacji zrzeszającej przedsiębiorców), była minister przemysłu i handlu, filantropka – poruszyła zagadnienia związane z przyszłością pracy, projektowanych przepisów i upowszechnieniem pracy zdalnej. Ekspertka przeanalizowała powyższe tematy, w kontekście globalnym oraz trwającej wojny w Ukrainie, a także zwróciła uwagę na aspekty, nad którymi warto się zastanowić, aby mądrze rozwiązać problem rosnącej inflacji. Podkreśliła, że firmy czeka lekcja do odrobienia z zakresu pracy zdalnej, tak by stała się ona przydatnym narzędziem w prowadzeniu biznesu. Na koniec swojego wystąpienia zaznaczyła, że stale analizuje rynek i czyta różne raporty nakreślające czarne scenariusze rozwoju sytuacji gospodarczej, jednak jest pełna optymizmu, bez którego nie da się funkcjonować oraz rozwiązywać problemów. Dodała, że wynika on z jej wieloletniego doświadczenia biznesowego oraz przekonania, że przedsiębiorcy są niesamowitą siłą polskiej gospodarki i mają niewiarygodną umiejętność adaptacji. Życzyła też wszystkim, aby – mimo trudnych czasów – mogli rozwijać swoje organizacje.
Spotkanie zamknęło wystąpienie Weroniki Marczuk, radczyni prawnej, filantropki oraz prezeski zarządu Towarzystwa Przyjaciół Ukrainy, która opowiedziała, jak wygląda obecnie sytuacja w Ukrainie i nakreśliła sposoby oraz formy działania pomocowego dedykowanego naszym wschodnim sąsiadom. Zwróciła także uwagę na to, że jesteśmy podobni, ale różnimy się w kwestiach kulturowych, obyczajowych, religijnych oraz osobowościowych. To bardzo często powoduje trudności, jakich doświadczają uchodźcy uciekający do Polski przed wojną w ich ojczyźnie. Wystąpienie panelistki napawało jednak nadzieją i podkreślało, że te wszystkie bariery można pokonać wdrażając odpowiednie rozwiązania m.in. szkolenia dla Polaków i Ukraińców, które pozwolą na ich integrację.
Podczas wydarzenia zaprezentowano także Go4NGO projekt nastawiony na dialog i budowanie relacji przy dobrej zabawie. Zadaniem uczestników tej inicjatywny – przedstawiciela firmy i organizacji pozarządowej – jest podjęcie wspólnej dowolnej aktywności. Spotkanie to realna pomoc, ponieważ NGO-sy pokonują barierę, jaką jest nawiązanie kontaktu. Ducha dobroczynności można było poczuć również dzięki licytacji obrazu„Moja Ukraina” autorstwa artystki, która po wybuchu wojny musiała uciec ze swojej ojczyzny. Cały dochód ze sprzedaży został przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej na rzecz działań wspierających obywateli Ukrainy.
Patronatem Honorowym wydarzenia objęli Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Polsko – Ukraińska Izba Gospodarcza. Partnerem merytorycznym debaty był Samorząd Województwa Pomorskiego.
XIX edycja Kursu na HR pokazała, jak ważna jest wspólnota, solidarność oraz wzajemne wsparcie – mocny akcent został położony przede wszystkim na pracowników, jako siłę rynku pracy. Bogatsi o sporą dawkę wiedzy – pracodawcy, jak i inne osoby biorące udział w wydarzeniu – z nową energią wkroczą w świat pełen nowych wyzwań i możliwości, wskazanych podczas spotkania. Kolejna XX edycja konferencji zaplanowana jest na październik 2022 r.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline