Jak zadbać o swój wizerunek i przedstawić się jako profesjonalista? Współcześnie, pozytywny e-wizerunek stał się nieodzownym elementem budowania swojej marki w sieci. To nie tylko ogrom pracy, ale przede wszystkim długotrwały proces, który odpowiednio zaplanowany oraz prowadzony świadomie przyniesie rezultaty
Autoprezentacja na rynku pracy w dobie rozwiązań digital
Obserwowana już w 2019 i na początku 2020 r. digitalizacja przyśpiesza coraz bardziej. Upowszechnienie pracy zdalnej i rozwój procesów automatyzacji poprzez wprowadzanie do firm nowych technologii to efekt zmian wywołanych pandemią COVID-19. Jednocześnie są to dwa główne trendy, jakie będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach na rynku pracy.
Dobre wykorzystanie eksperckiej wiedzy
Pandemia koronawirusa nie tylko wyznaczyła nowy kierunek w funkcjonowaniu organizacji on-line, ale także w większej mierze skupiła wzrok wszystkich na treści zamieszczane w Internecie. Maksyma „jak nas widzą, tak nas piszą” zyskała na znaczeniu i wciąż ewoluuje, adoptując się do aktualnych trendów.
Choć na wizerunek – nie tylko biznesowy – składa się wiele czynników, autoprezentacja to część, za którą odpowiadamy sami. Nie wystarczy być ekspertem, trzeba pokazać swój zasób eksperckiej wiedzy. Warto zastosować zasadę 90/10. Krótko mówiąc, 90% udostępnianych treści powinno pochodzić ze źródeł już uznanych za eksperckie — publikacji branżowych, popularnych stron internetowych i blogów itp. Pozostałe 10% powinno pochodzić bezpośrednio od zainteresowanego – komentuje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.
Networking zbliża nawet w digitalu
Kolejnym ważnym aspektem kreowania profesjonalnego wizerunku on-line jest także budowanie zawodowej sieci kontaktów. Znaczące dla rozwoju eksperckiego wizerunku kontakty najlepiej zdobywa się poprzez udział w licznych eventach, konferencjach czy webinarach. W formie digital wydarzenia networkingowe również oferują wiele możliwości.
Biorąc udział w konferencji bądź wydarzeniu biznesowym warto pamiętać co należy z nich wynieść. Precyzyjne treści, duża liczba materiałów prasowych, a także należyta biznesowa fotorelacja z eventu kształtują wizerunek ekspercki wszystkich występujących prelegentów, co z kolei przekłada się na nowe kontrakty i kontakty biznesowe w regionie. Jeżeli zaś chodzi o uczestników spotkań to ważne jest, aby dać się zapamiętać. W formie eventów online jest to możliwe poprzez aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań i przedstawianie się przed każdym zabraniem głosu na forum. Po zakończeniu wydarzenia dobrze byłoby sporządzić listę profesjonalistów, z którymi chciałoby się pozostać w kontakcie. Następnie wysłać e-mail do tych osób lub zaproszenia za pośrednictwem LinkedIn, aby pokazać, że jest się naprawdę zainteresowanym nawiązaniem profesjonalnej relacji. Odwołując się do poprzednich dyskusji, można pomóc ożywić wspomnienia profesjonalistów, do których wysyła się e-maile – dodaje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.
Nowa rzeczywistość zdalnych rekrutacji
Nowoczesny HR uwzględnia rozwój pracy zdalnej dzięki zastosowaniu specjalistycznych narzędzi. Jednym z nich jest automatyzacja procesów rekrutacyjnych. Wraz z rozwojem technologii, dla pracodawców coraz wygodniejsze i bardziej opłacalne staje się przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych online. Wirtualne rozmowy zmniejszają koszty transportu, przyspieszają proces rozmowy kwalifikacyjnej i pozwalają menedżerom ds. rekrutacji na rozmowę z kandydatami spoza danego kraju.
Jak przedstawić się jako profesjonalista?
Większa wolność wiąże się z większą odpowiedzialnością. Choć obecnie rozszerza się katalog zawodów, w których można pracować jako wolny strzelec, najpopularniejsze wciąż są branże twórcze. Jak zadbać o autoprezentacje jako freelancer rekruter?
W przypadku rekruterów dużym plusem jest dodawanie na swoim profilu w mediach społecznościowych, informacji na jakie stanowiska najczęściej rekrutuje dany freelancer, w jakich obszarach ma ekspertyzę. Ważne jest także rozbudowywanie sieci networkingowej, co w przypadku freelancerów rekruterów potęguje szansę na zamykanie z sukcesem projektów – mówi Karolina Korzeniewska, ReX Project Manager. Poszukując freelancerów rekruterów m.in. do pracy przy platformie rekrutacyjnej ReX (Recruitment Exchange) uwagę w pierwszej kolejności zwraca się na obszar doświadczenia. Kandydat nie musi znać się na kilku branżach, lepiej, aby posiadał jedną specjalizację i znajomość rynku kandydatów, form dotarcia. Oprócz social mediów – u osób aplikujących na platformę freelancerską ReX zwraca się uwagę na profesjonalne CV. Suchy opis “realizacja procesów rekrutacyjnych” niewiele mówi, ważne są szczegóły – Jakie stanowiska? Jakie poziomy stanowisk (junior/mid/senior+)? Jakie obszary? Uzupełnienie takich informacji buduje w odbiorcy poczucie, że dany freelancer jest profesjonalny i wie o czym mówi – dodaje.
Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do nagrania z webinaru
Marka pracodawcy a rekrutacja