W ciągu minionego roku branża logistyczna bardzo się rozwinęła. Trendy, które miały swój początek już w 2020 roku, zostały zweryfikowane przez rzeczywistość biznesową i uwarunkowania rynkowe, na które wpływ miała m.in. pandemia COVID-19
Wyzwania, z którymi niezmiennie mierzy się branża, to utrudnienia w transporcie międzynarodowym, trudności w dostępie do surowców i dynamiczny rozwój rynku e-commerce, który przemodelował łańcuchy dostaw. Paulina Błaszczyk z firmy rekrutacyjnej Michael Page przedstawia najnowsze trendy w obszarze logistyki i zakupów
Industry 4.0 w łańcuchu dostaw
Digitalizacja w łańcuchu dostaw przyspiesza. Firmy są na zaawansowanym etapie wdrażania lub ujednolicania m.in. systemów ERP (np. SAP) oraz oprogramowania do optymalizacji łańcucha dostaw, takiego jak np. LLamasoft Supply Chain Guru. Autonomiczne wózki widłowe nie są już nowością w wielu firmach. Zdaje się, że branża detaliczna najszybciej wdraża rozwiązania cyfrowe, aby poradzić sobie z rosnącą złożonością działalności operacyjnej, której człowiek już nie jest w stanie sprawnie obsługiwać. Zmiany te w branży produkcyjnej są możliwe do wdrożenia nieco wolniej.
Jak wiemy od naszych Klientów i Kandydatów – przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na cyfryzację łańcucha dostaw w latach 2019/2020, odczuwają już realne efekty dokonanych inwestycji w łańcuch dostaw, jak np. dwukrotnie wyższy poziom wzrostu przychodów i redukcja kosztów. Dzisiaj, ilość gotowych rozwiązań cyfrowych pozwala już przedsiębiorstwom niemal w 100% przenosić operacje systemowe do chmury lub wdrażać rozwiązania Control Tower (CT) – nie jest to oczywiście jeszcze możliwe w każdej branży. W naszych procesach rekrutacyjnych zaczynają się pojawiać rekrutacje na stanowiska, tj. Control Tower Managera, co do niedawna na rynku polskim było zupełnie nieznanym stanowiskiem – komentuje Paulina Błaszczyk z firmy rekrutacyjnej Michael Page.
Zrównoważony rozwój w łańcuchu dostaw
Ogólnoświatowy trend zrównoważonego rozwoju zaczął nabierać na znaczeniu w obszarze łańcucha dostaw. Klienci, inwestorzy i kontrahenci oczekują od firm, z którymi współpracują, odpowiedzialnego podejścia do biznesu, a brak tego typu działań może przełożyć się bezpośrednio na decyzję dotyczącą kontynuacji współpracy. To sprawia, że firmy podejmują liczne działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, takie jak np. zatrudnianie osób na stanowiska CSR & Sustainability Manager, które są odpowiedzialne m.in. za audytowanie dostawców pod kątem wykorzystania przez nich surowców ze zrównoważonych źródeł lub monitorowania poziomu CO2 w transporcie. Trudno jeszcze jednoznacznie określić średnie wynagrodzenia na tych stanowiskach, ale wahają się na poziomie 16– 20 tys. zł brutto miesięcznie.