Co zrobić by współpraca z rekruterem zakończyła się sukcesem?

Efektywna komunikacja z rekruterem może przynieść więcej korzyści, niż może się wydawać. Należy do nich nie tylko bardziej skuteczna realizacja procesu rekrutacyjnego, ale również dotarcie do wiedzy branżowej i trendów panujących na rynku.

Dbaj o komunikację!

Każdy rekruter wie, ile zależy od właściwego przebiegu informacji i jakie ma ono znaczenie w codziennej pracy. Każdego dnia otrzymujemy szereg danych – tych bardziej i mniej ważnych z punktu widzenia wiedzy branżowej. Kluczem do realizacji projektów w najszybszy i najbardziej skuteczny sposób jest przekazywanie przez wewnętrzny HR kompletu wszystkich niezbędnych informacji rekruterom zewnętrznym. Pomijanie nawet tych z pozoru błahych, takich jak niesięganie po kandydatów z danej firmy lub stawianie większego nacisku na doświadczenie niż wykształcenie, oszczędza czas i pozwala realizować projekt na najlepszym poziomie. Jeśli zadbamy i zbudujemy odpowiednie relacje oraz będziemy dbać o utrzymywanie pełnej komunikacji, zwiększamy szanse na zamykanie projektów rekrutacyjnych szybciej i efektywniej.

Bądź otwarty!

Współpraca z rekruterem powinna przebiegać w przejrzysty sposób. Zdarza się, że oczekiwania pracodawców odbiegają od rzeczywistości rynkowej. Headhunterzy realizują wiele projektów rekrutacyjnych w różnych firmach i tym samym mają szeroki obraz rynku pracowników oraz panujących trendów. Dzięki temu są w stanie trafnie ocenić szanse na zamknięcie danej rekrutacji. Bycie otwartym na sugestie już przy omawianiu projektu znacznie ułatwia jego realizację – od zmiany nazwy stanowiska po konieczność uelastycznienia się na nadsyłane aplikacje. Obie strony powinny szczerze przedstawiać realne możliwości zamknięcia danej rekrutacji.

Przekazuj informację zwrotną!

Ostatnio na portalach i w publikacjach dla HR-ców poświęca się dużo uwagi na dbanie o przekazywanie informacji zwrotnej. Z własnych doświadczeń mogę podkreślić jedno – warto! Nie zawsze otrzymujemy taki feedback od naszych klientów, a jest on niezwykle istotny z punktu widzenia kandydatów i wizerunku firmy. Dodatkowo jesteśmy często utożsamiani z pracodawcami, więc wpływamy również na ich renomę. To ułatwia i przyspiesza pracę w przyszłości.

Bądź widoczny!

Warto zbudować profil na Goldenline.pl czy innych portalach społecznościowych z uwagą i zadbać o jego dostępność. Nie blokujmy możliwości jego odsłaniania przez osoby spoza grona kontaktów. Wśród znajomych dobrze mieć zarówno rekruterów, jak i kandydatów. Obserwowanie aktywności konsultantów oraz sprawdzenie ich doświadczenia czy korzystanie z ich kontaktów często ułatwia pracę. Nigdy nie wiadomo, kiedy kontakt do headhuntera okaże się przydatny podczas realizacji na przykład trudnego i pilnego projektu.

Bądź na bieżąco!

Zwiększamy szansę na zamykanie kolejnych rekrutacji, gdy mamy niezbędną wiedzę branżową. Dlatego zachęcam do rozmowy z rekruterem o bieżących trendach w branży. To daje ogromną dawkę informacji o procesach, technologiach oraz planowych i realizowanych zmianach, np. rozbudowywanie fabryki – zwiększanie zatrudnienia czy z drugiej strony upadłości innych – kandydaci dostępni i aktywni na rynku pracy. Taka wiedza pozwala nam na lepsze odnajdywanie się na rynku usług rekrutacyjnych ze względu na szerszy ogląd na zmiany i nowości na rynku pracy. Z drugiej strony rekruterzy rozmawiają z wieloma organizacjami i też chętnie podzielą się swoimi obserwacjami i wnioskami z rynku.

SPRAWDŹ: Jak wygląda moja współpraca z rekruterem? Sprawdź efektywność współpracy:
1. Zawsze opowiadam o wszystkich szczegółach dotyczących stanowiska, nawet tych mało istotnych. Tak / Nie
2. Jeśli rekrutacja nie jest bardzo pilna, rekruterom nie przekazuję informacji, że potrzebujemy zakończyć projekt „na wczoraj” Tak/Nie
3. Podczas naszej współpracy staram się czerpać od rekruterów jak najwięcej informacji, zarówno branżowych, jaki o samych kandydatach. Tak/Nie
4. Aktywnie działam na portalach branżowych – GoldenLine.pl czy LinkedIn. Tak/Nie
5. Dbam o uzyskiwanie kompleksowych feedbacków i przekazywanie ich do rekruterów. Tak/Nie
Jeśli odpowiedziałeś przynajmniej 4 razy tak – Twoja współpraca jest efektywna!

Szukasz inspiracji? Zaglądaj regularnie na blog HR oraz na blog HRlink. Polecamy także lekturę naszych e-booków Jak zmieniać firmę na jeszcze lepszą oraz Autentyczny HRBP.

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz