Ogłoszenie nadal jest jednym z powszechnie znanych i stosowanych narzędzi rekrutacyjnych. Mimo to w internecie często można trafić na oferty, które brzmią niemal identycznie lub brakuje im podstawowych elementów, które dla potencjalnego kandydata mogą być kluczowe
Marzeniem rekrutera jest stworzenie ogłoszenia, które wyróżni się spośród innych i zapewni mu dużą liczbę jakościowych aplikacji. Jednak aby ogłoszenie przyniosło zamierzone efekty i pomogło rekruterowi sfinalizować proces z sukcesem, należy pamiętać o kilku zasadach.
Zawrzyj szczegółowy opis stanowiska i wymagań
Dobry opis stanowiska oraz wymagań jest głównym źródłem informacji dla kandydata na temat tego, kogo właściwie poszukujemy a także pierwszym filtrem osób dopasowanych do stanowiska. Aby ten filtr rzeczywiście spełniał swoje funkcje (chociaż oczywiście trudno jest uniknąć sytuacji, kiedy wszystkie spływające aplikacje są spełniają wymogi rekrutacji), trzeba przyjrzeć się z bliska stanowisku, na które poszukujemy pracownika i opisać je w ogłoszeniu. Jeśli stanowisko wymaga ono ukończenia określonego kierunku studiów, posiadania certyfikatów lub ukończonych specjalistycznych kursów, nie zapomnijmy o tym wspomnieć, aby nie fatygować kandydata, który takich kompetencji nie posiada. Wymieńmy tylko takie kompetencje, które rzeczywiście są niezbędne na danym stanowisku – jeśli np. język angielski nie jest wymagany, nie zawierajmy go w opisie. Poinformujmy również, jeśli praca wiąże się np. z częstymi wyjazdami służbowymi – nie każda osoba może być na nie gotowa.
Nie obiecuj gruszek na wierzbie
W większości ogłoszeń można znaleźć sztampowe hasła kuszące potencjalnych kandydatów wizją „atrakcyjnego wynagrodzenia” oraz „dynamicznego zespołu”. Postarajmy się, żeby ogłoszenie w realny sposób oddawało atmosferę pracy w firmie, nie powielając przy tym formułek obecnych w niemal każdym ogłoszeniu. Jest duża szansa na to, że dzięki temu kandydat zapamięta nasze ogłoszenie spośród kilkunastu lub kilkudziesięciu innych, na które zdecyduje się aplikować.
Zaprezentuj firmę
Kandydaci nie będą czytać historii firmy do 3 pokoleń wstecz z zapartym tchem. Poza tym – to, jaka jest firma, nie zawiera się jedynie w jej opisie, ale również w innych elementach ogłoszenia. Samą formą treści oraz kolorystyką można oddać charakterystykę naszej kultury organizacyjnej – korporacyjnej lub bardziej swobodnej, startupowej. Warto zaprezentować w ogłoszeniu wartości, którymi kieruje się firma. Dobrze przygotowane ogłoszenie może stać się elementem strategii employer brandingu. Dlatego warto zidentyfikować wartości firmy, samodzielnie lub przy pomocy ekspertów employer brandingu.
Przedstaw korzyści
Nie najlepiej wygląda ogłoszenie, w którym większą część zajmują wymagania stawiane przed przyszłym pracownikiem, a część „oferujemy” zamyka się w 3-4 punktach. Pokażmy, co możemy zaoferować kandydatowi, jakimi świadczeniami pozapłacowymi dysponuje firma. Jeśli to możliwe, podamy widełki płacowe. Pamiętajmy, aby obietnice złożone kandydatowi w ogłoszeniu były realne, a charakterystyka firmy i panujących w niej zasad zgodna z rzeczywistością. Kandydaci, którzy dotrą do finału procesu rekrutacyjnego będą mogli zweryfikować, czy obietnice przedstawione w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym.
Dopasuj formę
Zastanów się, jaki czas emisji jest najbardziej optymalny dla naszej rekrutacji, a także jakie kanały dystrybucji najlepiej wykorzystać w tym celu. Chociaż darmowe portale zachęcają, warto pomyśleć o tym, czy na pewno będą źródłem jakościowych aplikacji i trafią za ich pośrednictwem do naszej grupy docelowej, a także czy nie wpłynie to na nasz wizerunek jako pracodawcy. Warto zwrócić uwagę na możliwość dodania linków do strony firmowej lub zakładki kariera czy filmów wideo prezentujących firmę potencjalnym kandydatom. Rozważ, czy ogłoszenie powinno zostać opublikowane w firmowym layoucie z logtypem firmy, czy nie jest to konieczne.
Znajdź pomysł na Twoje wyróżniki rekrutacyjne podczas lektury bloga HR Goldenline oraz naszych e-booków Lepszy HR i Skuteczniejsi w rekrutacji.