Pandemia koronawirusa zmieniła firmy, urzędy, czy organizacje pozarządowe. Zweryfikowała, czy dbałość o pracownika to tylko hasło z działań marki pracodawcy, czy autentyczna troska. Sprawiła także, że w wielu miejscach pracy pojawiły się zmiany, które są wynikiem zaangażowania pracodawców nie tylko o klientów
Zwolnienia. Cięcia pensji. To tylko jedna strona pandemicznego medalu w polskich firmach. Więcej pracy. Przejście do zdalnej lub hybrydowej pracy. Zmiana sposobu dzielenia się wiedzą, przepływu informacji, rekrutacje online. Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową nie tylko polskich firm. Sprawiła także, że dzisiaj działamy sprytniej, a wiele procesów, które zmieniają organizację tworzymy czy budujemy nie tylko z myślą ale też z udziałem pracowników. – Pracownicy od dawna byli kluczowymi interesariuszami działań podejmowanych w firmach. Bo to oni ją tworzą i najlepiej znają jej potrzeby – mówi Artur Dzięgielewski, pomysłodawca konkursu i przewodniczący kapituły konkursowej People Innovation, HR Manager w SmartLunch. – Tak naprawdę pandemia wyzwoliła w wielu organizacjach nową energię. Sprawiła, że projekty, na które nie było czasu, czy nie było miejsca, nagle okazały się kluczowe. Co ważne, przejście na bardziej zdalny styl pracy, po początkowym szoku z wiosny 2020 r., de facto zostało dobrze przyjęte przez pracowników. Wiele zmian w organizacjach, w tym coraz większa troska o work-life balance, również są postrzegane pozytywnie przez pracowników.
Jedyny pewnik w firmach to zmiana
Według badania „Złoty Środek” prowadzonego przez Goldenline, kandydaci szukający pracy doceniają m.in. przejście na cyfrowy sposób rekrutacji, a także wdrożenie do pracy online. Wskazują także, że chcieliby, aby także po zakończeniu pandemii organizacje utrzymały ten sposób pozyskiwania pracowniczek i pracowników.
– Sytuacja na rynku pracy już w 2021 roku mocno się zmieniła. Rośnie nie tylko liczba ogłoszeń o pracę, czy wartość wynagrodzeń. Ze znalezieniem pracowników nie ma dzisiaj problemu jedna grupa organizacji… To te, które autentycznie zadbały o bezpieczeństwo pracowników i ich komfort w trakcie pandemii. Takie firmy wygrywają i rekrutują kilka razy szybciej od pozostałych. W dzisiejszych czasach jedyny pewnik to zmiana. Prowadząc partnerskie działania HR skupione na pracownikach powiązane z celami biznesowymi podwójnie wygrywamy. Z jednej strony odpowiadamy na potrzeby naszych klientów. Z drugiej, aktywnie komunikując się i wsłuchując się w know-how wewnętrznych ekspertów de facto przyspieszamy proces trwającej transformacji – mówi Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy z Centrum Kariery Goldenline.
Efekty tych prac to chociażby nowe programy motywacyjne, specjalne onlinowe programy kształceniowe, pomagające się odnaleźć w nowej rzeczywistości, specjalne projekty pozwalające sprzedawcom lepiej wsłuchać się w potrzeby klientów, czy projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności, które edukowały klientów, czy konsumentów, a organizacji dawały znacznie więcej niż poczucie troski o swoich interesariuszy.
Myślisz o ludziach? Podziel się inspiracjami
Jeśli w Twojej firmie zaszły pozytywne zmiany – warto zgłosić dobre praktyki do konkursu People Innovation. Bezpłatne zgłoszenie będzie okazją do podzielenia się case studies, które może zainspirować inne organizacje do zmian. To także okazja do kontaktu z wybitnymi ekspertami rynku pracy, HR, czy z obszaru learning & development, którzy zasiadają w kapitule konkursu.
Więcej informacji o zasadach bezpłatnego zgłoszenia, odbywającego się za pośrednictwem specjalnego formularza, można znaleźć na stronie www.peopleinnovation.pl