Motywowanie to sztuka, dzięki której materializują się wielkie idee. Tą sztukę powinien opanować każdy przedsiębiorca i każdy menedżer
Motyw kija i marchewki już dawno odszedł do lamusa. Gdy system motywacyjny jest oparty o nagrody i kary, u pracowników rodzi się niebezpieczne przekonanie, że skoro do pracy trzeba ich nakłaniać lub zastraszać, to jest ona sama w sobie trudna lub nudna.
Oczywiście stosowanie kar może być skuteczne, ale z pewnością nie gwarantuje dobrych efektów w pracy. Gdy pracownik wykonuje zadanie z przymusu to jego celem jest odklepanie swojej roboty. Gdy wykonuje zadanie, bo sam chce to zrobić, przykłada się i wkłada w pracę swoje serce.
Kluczem jest więc pobudzenie motywacji wewnętrznej. Dobry lider może robić to na wiele różnych sposobów. W tym artykule zaprezentuję Ci dwa takie, o których często się zapomina, a które można wdrożyć od zaraz:
Pokaż, że ich praca ma głębszy sens i realny wpływ
Pracownicy muszą mieć w głowach dobrą odpowiedź na pytanie “Po co?”. Po co robimy to, co robimy? Jaki jest cel naszej pracy? Do czego ma ona nas zaprowadzić? Jaki jest sens tego, co tworzymy? Odpowiedź na te pytania może być określona w formie misji przedsiębiorstwa, lub po prostu jako prosty, konkretny przekaz opisujący cel działania firmy.
Ważne, aby:
- Taki komunikat był możliwie jak najkrótszy i najprostszy.
- Abyś przekazywał go na różne sposoby, tak często, jak się da.
Im bardziej ta idea zakorzeni się w ich podświadomości, tym bardziej się z nią utożsamią.
Motywacja płynie z poczucia głębszego sensu naszej pracy i ważne, abyś wyraźnie pokazał swoim pracownikom jaki sens ma to, co oni robią na co dzień. Dlatego poza komunikowaniem sensu ich pracy pokaż im, w jaki dokładnie sposób ich działania przekładają się na określone efekty działań firmy. Niech wiedzą, że mają realny wpływ na stan rzeczy, że ich praca ma znaczenie.
Projektuj miejsca pracy w zgodzie z osobowością pracownika
Ten punkt będzie łatwiejszy do zrealizowania w mniejszych przedsiębiorstwach, ale warto pomyśleć o choćby jego częściowym wdrożeniu również w większych firmach. Zawsze rozmawiam ze swoimi pracownikami o ich pasjach, planach na przyszłość, potrzebach. Gdy wiem, co jest dla nich najważniejsze, staram się tak zaplanować ich pracę, aby mogli dzięki niej realizować swoje cele i marzenia.
Nic nie demotywuje bardziej niż przekonanie, że pracuje się w 100% dla kogoś, nic nie robiąc dla siebie. Jeśli jednak zrobimy wszystko, aby pracownik miał realną możliwość robienia czegoś również dla siebie w pracy, dodamy mu skrzydeł. Daj pracownikom możliwość rozwoju, ale nie tylko jako dodatek do pracy (np. poprzez wysyłanie go na szkolenia), ale przede wszystkim jako element jego codziennej pracy.
Na koniec pamiętaj, że całą psychologię motywowania można zamknąć w prostej zasadzie – spraw, aby Twoi pracownicy byli prawdziwie zadowoleni i spełnieni w pracy, którą wykonują.
Rozmawiaj z nimi regularnie, aby nawiązać dobrą relację, dzięki której szczerze powiedzą Ci co myślą i czego potrzebują. Dzięki temu sam znajdziesz najlepsze sposoby na wdrożenie tej zasady w życie. Gdy to zrobisz, pozostaje Ci tylko obserwować, jak zmienia się energia i dynamika pracy Twojego zespołu.