Często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak wiele mechanizmów społeczno-psychologicznych rządzi naszym zachowaniem. Dzisiaj chcemy opowiedzieć o błędach atrybucji, które mogą istotnie wpływać na decyzje rekrutacyjne. Warto o nich wiedzieć i przypominać sobie tę wiedzę. Tylko w ten sposób możemy w pewnym stopniu uchronić się przed ich działaniem i niwelować ich skutki
Efekt halo powoduje, że automatycznie oceniamy osoby na podstawie pierwszego wrażenia. Jeśli zatem na początku rozmowy oceniasz dobrze kandydata, z dużym prawdopodobieństwem będziesz szukał u niego innych pozytywnych cech, aby potwierdzić swoją pierwszą ocenę (efekt aureloli). Ten sam mechanizm może też dotyczyć oceny negatywnej (diabelski efekt halo).
Efekt pierwszeństwa / efekt świeżości – efekt pierwszeństwa powoduje lepsze zapamiętywanie informacji, które pojawiają się jako pierwsze; efekt świeżości zapewnia lepsze zapamiętywanie informacji, które pojawiły się jako ostatnie. Pamiętajmy o tym oceniając kandydatów i nie pozwólmy by większe szanse miał ten, z którym rozmawialiśmy na początku lub końcu rekrutacji.
Efekt podobieństwa powoduje, że lepiej oceniamy osoby, które wydają nam się podobne do nas. Czujemy do nich większą sympatię. Jeśli więc jesteś ekstrawertykiem, uważaj by nie faworyzować kandydatów, którzy tak jak ty, są ekstrawertyczne.
Efekt szufladkowania (etykietowania) polega na przypisywaniu stałych grup cech na podstawie pojedynczego zachowania. Jeśli więc kandydat nie odpowiedział szybko na jedno z twoich pytań, nie oznacza, że jest flegmatykiem oraz, że nie potrafi szybko analizować problemów i wyciągać wniosków.
Te przykłady podstawowych błędów atrybucji dotyczą każdego. Jestem zdania, że całkowicie nie jesteśmy w stanie ich wykluczyć. Możemy jednak mieć ich świadomość i przypominać sobie o nich. Uważnie obserwujmy siebie i swoje reakcje – dzięki temu możemy uniknąć błędnych decyzji rekrutacyjnych.
Szukasz rekrutacyjnych inspiracji? Zajrzyj do e-booka rekrutacyjny power.
Zapraszamy także do lektury raportu eksperckiego Idealna Rekrutacja, w którym eksperci zaproszeni przez Goldenline i HRlink wskazują na ciekawe i inspirujące działania, które pomogą w skuteczności procesów rekrutacyjnych.