Czego powinno się oczekiwać od dobrego rekrutera? Przedstawiamy 7 podstawowych cech, którymi naszym zdaniem powinny wyróżniać się osoby rekrutujące pracowników
1. Mentalność polującego
To, że rekruter to swego rodzaju polujący jest oczywiste dla wszystkich. W końcu “head hunter” to w dosłownym znaczeniu łowca głów. Wiele osób z działów Human Resources zdaje się jednak o tym zapominać. Przekonani, że zamieszczenie ogłoszenia na job boardzie wystarczy do znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego pracownika, zupełnie pomijają inne metody, które niejednokrotnie okazują się bardziej skuteczne.
Rozwój technologii dostarczył nam całą gamę nowoczesnych narzędzi, dzięki którym rekrutacja osoby o ściśle wyspecjalizowanym profilu staje się prosta – mowa tu przede wszystkim o serwisach społecznościowych, w których użytkownicy zostawiają masę informacji na swój temat (zwłaszcza te zawodowe typu Goldenline, gdzie profil to swego rodzaju CV), wyszukiwarki czy platformy lub fora.
Rekruter, poszukując odpowiedniego pracownika, powinien więc jak najefektywniej wykorzystywać wszystkie dane mu możliwości. Aby tak się stało, niezbędna jest wspomniana mentalność łowcy, a więc zacięcie, zaangażowanie, niezłomność i pasja.
2. Umiejętności sprzedażowe
Znalezienie kandydata to oczywiście połowa sukcesu, ale nie mniej ważne jest przekonanie go do przyjęcia pracy w danej firmie. Odpowiednia prezentacja wizerunku pracodawcy i przedstawienie zalet konkretnej oferty odgrywa kluczowe znaczenie w procesie rekrutacji.
Jest to istotne nie tylko, aby zachęcić wybranego kandydata – ma to także duże znaczenie dla tych, którzy zostali odrzuceni – ich opinia przekazywana kolejnym osobom będzie punktem wyjścia dla oceny danej firmy i chęci ubiegania się o pracę w niej w przyszłości. Dlatego, osoby zajmujące się Human Resources muszą wykazywać się siłą perswazji i zdolnościami sprzedażowymi. Rekrutacja ma wiele elementów wspólnych ze sprzedażą, prawda?
3. Zdolność budowania relacji
Dobry sprzedawca zawsze charakteryzuje się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi – zdolność nawiązywania kontaktu i podtrzymywania relacji to w końcu klucz do sukcesu w negocjacjach. Idealny rekruter powinien zatem wyróżniać się także tymi kompetencjami. Jeżeli więc rozmawiasz z kandydatem, staraj się jak najbardziej odchodzić od skryptu – spróbuj nawiązać z nim więź, dopytując o hobby czy szukając wspólnych zainteresowań, a przede wszystkim wykazując autentyczne zainteresowanie tym co mówi i robił dotychczas.
Dzięki temu, zaprezentujesz się jako partner i sprawisz, że wyrobi on sobie pozytywne zdanie na Twój temat, a więc i na temat firmy dla której prowadzisz rekrutację. W dobie mediów społecznościowych zadanie to staje się jeszcze prostsze – obecnie prawie każdy z nas dzieli się prywatnymi treściami w internecie, które mogą posłużyć za punkt wyjścia do budowania relacji. Dlatego dobry rekruter zawsze dba o swoje profile w mediach społecznościowych. Buduje także sieci kontaktów, bo dzięki nim nawet krótkoterminowo może znaleźć dopasowanych kandydatów.
4. Umiejętność słuchania
Aby nawiązać dobry kontakt z kandydatem, rekruter musi być także dobrym słuchaczem. Nie zapominaj, że to osoba, z którą rozmawiasz powinna znajdować się w centrum uwagi. Słuchaj tego co mówi, jej pytań, odpowiedzi i stosownie do nich prowadź dialog. W ten sposób, nie tylko pokażesz rozmówcy, że go słuchasz i interesuje Cię to, co mówi i jego doświadczenie, ale także łatwiej będzie Ci w odpowiedni sposób przedstawić firmę i ofertę pracy. Na przykład, kiedy w toku rozmowy dostrzegasz, że kandydat duży nacisk kładzie na atmosferę pracy, mówiąc o szczegółach oferty podkreśl, jak miłe relacje panują w firmie, wspomnij o wyjazdach integracyjnych i braku wyraźnej struktury. Odpowiadając bezpośrednio na potrzeby aplikującego, zwiększysz jego chęć podjęcia pracy.
5. Dostępność online i offline
Opisana wyżej umiejętność wiążę się z kolejną cechą – dostępnością. HR-owcy powinni zawsze sprawiać wrażenie, że są do dyspozycji kandydatów – zarówno w kontakcie face-to-face w trakcie spotkań rekrutacyjnych czy też targów i eventów, jak i w przypadku komunikacji mailowej czy telefonicznej. Odbieraj połączenia od kandydatów i odpisuj na ich wiadomości w mediach społecznościowych. Bądź przy tym pogodny, otwarty i pomocny. To zawsze zaprocentuje
Ponadto, staraj się odnosić do nich personalnie – podziękuj za kontakt, zapytaj o ich samopoczucie po odbytym spotkaniu i jeżeli to możliwe nawiąż do Waszych poprzednich rozmów. Takie podejście wpłynie pozytywnie na relacje z potencjalnymi pracownikami i wyróżni Cię spośród grona innych rekruterów, którzy często ignorują telefony czy maile.
6. Bycie na bieżąco
Oprócz sytuacji, w których to kandydat sam pierwszy zwraca się do Ciebie, również Ty powinieneś podtrzymywać nawiązany kontakt. W toku rekrutacji kluczowe jest informowanie na bieżąco o jej przebiegu i kolejnych etapach oraz udzielanie informacji zwrotnej. Nawet, jeżeli nie zdecydujesz się na przyjęcie danej osoby na to konkretne stanowisko, daj je znać – podaj przyczynę i wyjaśnij decyzję. Dzięki temu, będzie ona miała jasną sytuację i nie zrazi się do aplikowania do Twojej firmy w kolejnych latach.
Pamiętaj, ze każdy kandydat niesie za sobą pewną wartość, która w przyszłości może okazać się potencjałem, jakiego szukasz. Nigdy nie ignoruj więc kandydatów, pozostawaj z nimi w kontakcie i dostarczaj im pełnej informacji.
Dobry rekruter nie boi się nowych technologii. Świadomie korzysta z rozwiązań, testuje nowe. Bo przecież dzisiaj w świecie rekrutacji znaczenie ma przede wszystkim efektywność, nie tylko efektowność.
7. Szeroki punkt widzenia
Na zakończenie, warto wspomnieć o ostatniej bardzo ważnej charakterystyce – umiejętności całościowego ujmowania poszczególnych rekrutacji. Dobry HR-owiec to taki, który potrafi spojrzeć na firmę i pracownika z dalszej perspektywy niż dana konkretna aplikacja. To osoba, która bierze pod uwagę wartości kandydata, jego punkt widzenia czy typ osobowości i ocenia je porównując z wizją firmy, zasadami jej działania czy kulturą organizacji. Aplikant może przecież posiadać bardzo wysokie kwalifikacje, ale jeżeli jego styl pracy nie będzie odpowiadać temu panującemu w firmie, nie sprawdzi się. Zadaniem idealnego HR-owca czy rekrutera jest wychwycenie tego jeszcze w czasie rekrutacji, aby zapobiec nietrafionym decyzjom.
Szeroki punkt widzenia nie dotyczy wyłącznie spójności kandydata i firmy. Globalne spojrzenie zakłada również branie pod uwagę takich aspektów jak zmiany technologiczne, czynniki kulturowe i polityczne czy nadchodzące trendy. Ci rekruterzy, którzy są w stanie dostrzec te uwarunkowania mają dużo większe predyspozycje do stania się najbardziej cenionymi specjalistami w swojej branży.
Większość opisywanych cech wiąże się ze sobą i wszystkie razem prezentują idealny profil rekrutera. Niewątpliwie, ich rozwinięcie jest bardzo trudne i wymaga wiele czasu i poświęcenia, jednak naszym zdaniem warto. Zwłaszcza w czasach, kiedy pozyskiwanie kompetentnych pracowników staje się coraz trudniejsze.