Pomyłka rekrutacyjna dużo kosztuje. To oczywiste. Co zrobić, aby zwiększyć szanse na właściwy wybór? Sposobów jest na pewno wiele. Jednym ze sprawdzonych są referencje. Dają one szanse, nie tylko na zweryfikowanie informacji, które uzyskaliśmy od kandydata, ale także na zdobycie opinii od osób, które miały okazję na co dzień współpracować z kandydatem.
Możliwości zdobycia referencji:
- Referencje online są najprostszym sposobem, który nie wymaga angażowania osób trzecich. Możemy je znaleźć na przykład w profilu kandydata na Goldenline czy w innych mediach społecznościowych. Rekomendacje, które tam znajdziemy to zazwyczaj dwa, trzy konkretne zdania, pod którymi autor podpisuje się pełnym imieniem i nazwiskiem. Może je wystawić tylko osoba, która jest w kontaktach danego kandydata. Najczęściej są wystawiane przez współpracowników, przełożonych lub klientów. To tak na prawdę jedna z najszybszych możliwości do ich weryfikacji.
- Kontakt telefoniczny do byłych przełożonych, czy współpracowników uzyskany od kandydata jest drugim sposobem. Czasami sama informacja o tym, że dla nas ważnym elementem procesu rekrutacyjnego jest dla nas sprawdzenie referencji telefonicznie, powoduje, że kandydat jest bardziej precyzyjny i mniej mija się z prawda w trakcie rozmowy rekrutacyjnej.
- Referencje w formie papierowej, wystawiane przez byłych pracodawców są coraz mniej powszechne, ale wciąż się zdarzają. Kandydat zwykle przedstawia je w trakcie rekrutacji.
- Szukanie kontaktu na własną rękę jest najmniej skuteczne. Działając w ten sposób możemy po pierwsze mieć problem z dotarciem do odpowiedniej osoby, a po drugie zaskoczony współpracownik, bądź przełożony może w ogóle nie chcieć z nami rozmawiać.
Sprawdzenie referencji jest dodatkową inwestycją czasu w trakcie rekrutacji. Może jednak ustrzec nas przed podjęciem złej decyzji lub upewnić, że wybór właśnie tego kandydata jest właściwy.
Zobacz, jak wyglądają referencje u potencjalnych kandydatów w bazie Goldenline. Poznaj możliwości, jakie daje Ci nowa wyszukiwarka kandydatów Goldenline.