Rekrutacje IT stają się wyzwaniem dla coraz większej grupy rekruterów. Rynek branży IT jest wciąż nienasycony i brakuje odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów, a do tego już dawno przestał być rynkiem pracodawcy. Aby rekrutacja na wysokiej klasy specjalistę miała szansę zakończyć się sukcesem, rekruter musi sprostać konkretnym oczekiwaniom kandydatów. Liczy się tu nie tylko narzędzie wykorzystane na potrzeby rekrutacji, ale również forma i treść oferty.
Choć na polskim rynku pracy jawność wynagrodzeń w ofertach dla branży IT jest już czymś oczywistym, warto zaznaczyć, że o skuteczności rekrutacji nie decydują tylko proponowane w ofercie widełki. Kandydaci oczekują konkretów – chcą mieć pełną świadomość tego, jak będzie wyglądała ich praca. Począwszy od tego, czym zajmuje się firma i jak wygląda jej siedziba, a skończywszy na dokładnym opisie projektu, nad którym będzie pracował.
Jakich informacji najczęściej brakuje w ofertach dla programistów?
1. Opis projektu
Projekt projektowi nierówny, a zaangażowanie pracownika w rozwój produktu może (jak w każdej branży) okazać się nieocenione. Warto już na etapie tworzenia oferty poświęcić czas na zebranie dokładnych informacji dotyczących projektu – tworzona będzie aplikacja czy system? Dla firmy zewnętrznej? Dla jakiej branży? Odpowiedzi na te pytania pomogą kandydatowi w świadomym podjęciu decyzji o pracy w Twojej firmie.
2. Praca zdalna i przestrzeń biurowa
Możliwość pracy zdalnej przestaje być już jedynie benefitem. Jeżeli Twoja firma oferuje takie udogodnienie, warto wspomnieć o tym w ofercie i napisać coś więcej. W jakim wymiarze jest to możliwe – jedynie 2 razy w miesiącu, czy „na życzenie”?
Oczywiście nie zawsze pracodawca umożliwia pracę z domu. Jednak jeśli przestrzeń biurowa w Twojej firmie jest nowoczesna i atrakcyjna, warto to pokazać kandydatom! Zdjęcia przyszłego miejsca pracy to nie tylko doskonała zachęta do zaaplikowania ale również coś, co wyróżni Twoją ofertę spośród tysięcy innych.
3. Metodologia pracy i technologie
Aby dokładnie opisać stanowisko, na które prowadzona jest rekrutacja, zacznij od podstaw. Metodologia pracy działu IT, czyli sposób w jakim pracuje zespół (np. Agile, pair programming, code review) oraz wykorzystywane w firmie technologie to coś, czego nie powinno nigdy zabraknąć w ofercie. Istotna jest nie tylko informacja, jaki język programowania i frameworki powinien znać kandydat, ale również na jakim poziomie. Nie zapominaj o doprecyzowaniu wersji wykorzystywanego oprogramowania – wymaganą w ofercie „Javę” zamień na np. „Java SE 8”. Unikniesz w ten sposób dodatkowych pytań dotyczących oferty, a kandydat otrzyma konkretną informację, czego jego potencjalny pracodawca wymaga w danej rekrutacji.
4. Benefity
Rynek benefitów z każdym rokiem jest coraz szerszy, a świadczenia pozapłacowe stały się popularnym sposobem na przyciągnięcie kandydatów. Szczególnie widoczne jest to w ofertach skierowanych do specjalistów w branży IT. Pojawiają się w nich coraz to wymyślniejsze propozycje: stół do piłkarzyków, konsole do gry, a nawet usługi masażu przez wynajętego specjalistę. Jeśli Twoja firma oferuje pracownikom benefity i udogodnienia, warto wymienić je w oddzielnej sekcji w ofercie – to doskonałe miejsce na zamieszczenie informacji o oferowanym pakiecie relokacyjnym, karcie MultiSport, szkoleniach czy bezpłatnych lekcjach angielskiego.
5. Sukces tkwi w szczegółach
Czy to wszystko? Oczywiście, że nie! Transparentna oferta pracy powinna odpowiedzieć na każde pytanie, które kandydat może zadać podczas rozmowy rekrutacyjnej. Kandydat może na przykład zapytać o to, czy firma oferuje płatne urlopy na Kontrakcie B2B lub czy w biurze obowiązuje dress code. Informacja, czego można się nauczyć na oferowanym stanowisku będzie bardzo interesująca dla osób, które nie tylko poszukują odpowiedniego projektu, ale są nastawione na rozwój swoich umiejętności i poszerzanie kompetencji. Często mogą nauczyć się nowych rzeczy od swojego przełożonego i to właśnie jego sylwetkę warto przedstawić w ofercie. Nie trzeba chyba mówić, że każdy z nas chciałby wiedzieć, z kim będzie współpracował. Jeśli zespół, do którego rekrutujesz, składa się z kilku osób, może warto poświęcić im również część oferty? Oczywiście za ich zgodą :)
Warto odnaleźć w sobie pokłady kreatywności, które wykorzystasz podczas tworzenia ogłoszenia. Pamiętaj jedynie, by informacje w niej przedstawione były konkretne i spójne ze sobą, a forma nie przysłoniła treści ogłoszenia. Podziel ogłoszenie na kilka sekcji tak, by kandydat w łatwy sposób odnalazł elementy, które najbardziej go zainteresują. Dzięki temu szybciej będzie mógł podjąć decyzję o wzięciu udziału w Twoim procesie rekrutacyjnym.