Konkretny zakres obowiązków, brak wygórowanych wymagań, jasne warunki zatrudnienia – to cechy charakterystyczne dla większości ogłoszeń dotyczących pracy na stanowiskach produkcyjnych.
Jak się okazuje, wraz z liczbą wakatów pracodawcom przybywa również problemów związanych ze znalezieniem odpowiednich do pracy osób. Kim jest idealny pracownik produkcyjny, gdzie go szukać i dlaczego tak trudno go znaleźć?
Idealny pracownik produkcyjny, czyli jaki?
Rekrutując pracowników produkcji pracodawcy przykładają ogromne znaczenie do tego, kim jest przyszły pracownik, a w szczególności czy cechuje go pracowitość, uczciwość, lojalność oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Chęć do pracy, sprawność manualna, stosowanie się do instrukcji i procedur, a także umiejętność szybkiego wdrażania się w nowe obowiązki, samodzielność, dobra organizacja pracy, komunikatywność i umiejętność współpracy z innymi pracownikami to najczęściej wskazywane w ogłoszeniach wymagania stawiane pracownikom liniowym. Nie bez znaczenia jest także dyspozycyjność oraz gotowość do pracy zmianowej lub pracy w mało popularnych godzinach. W przypadku niektórych stanowisk tego typu pracodawcy wymagają również kierunkowego wykształcenia, znajomości konkretnego oprogramowania lub języków obcych. Chociaż na pierwszy rzut oka katalog wymagań wobec kandydatów do pracy na stanowiskach związanych z produkcją nie jest rozbudowany, zrekrutowanie odpowiednio zmotywowanych i gotowych do podjęcia pracy osób często jest dla pracodawców dużym wyzwaniem. A oni sami, raz po raz zadają sobie pytanie…
…gdzie szukać pracowników produkcji?
Rozwiązania wdrażane przez pracodawców w obszarze poszukiwań pracowników produkcji – podobnie jak w przypadku innych stanowisk – coraz częściej przestają sprowadzać się wyłącznie do standardowych działań, takich jak publikacja ogłoszeń o pracę, obecność firmy na targach pracy czy też korzystanie ze wsparcia agencji zatrudnienia.
Wśród dodatkowych działań, które firmy podejmują w procesie poszukiwania pracowników produkcji, spotyka się aktywności wynikające ze specyfiki lokalnego rynku pracy oraz specyfiki działania samej firmy. Wprowadzenie systemu poleceń pracowniczych, publikowanie informacji o ofertach pracy w lokalnej prasie oraz informatorach (np. rozgłośniach radiowych), promowanie ofert pracy w środkach komunikacji kursujących w okolicach docelowego miejsca pracy lub w okolicach innych firm produkcyjnych zlokalizowanych na danym terenie, kolportaż ulotek oraz montaż tablicy informacyjnej z ogłoszeniami rekrutacyjnymi w miejscu pracy to działania, które pozwalają na docieranie do szerokiego grona kandydatów.
Pozyskanie aplikacji kandydatów to zaledwie pierwsza z kilku części procesu zatrudnienia poszukiwanego pracownika. Druga część to selekcja i weryfikacja złożonych zgłoszeń, która wiąże się z odpowiedzią na kolejne pytanie…
…jak rekrutować pracowników produkcji?
Mimo że pracodawcy poszukujący doświadczonych i rzetelnych pracowników produkcji starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy i samych kandydatów, nie zawsze są w stanie uniknąć problemów, jakie pojawiają się w tego typu rekrutacjach. Największym problemem są częste potrzeby obsadzenia dużej liczby stanowisk w okresie pików produkcyjnych, przy uruchamianiu nowych inwestycji, zwiększonej absencji obecnych pracowników oraz problemy z dotarciem do właściwych kandydatów.
W przypadku rekrutacji pracowników produkcji, firmy z reguły odchodzą od przeprowadzania skomplikowanych procesów rekrutacyjnych na rzecz badania motywacji kandydatów i późniejszego solidnego szkolenia oraz monitorowania pracy zatrudnionych osób. Chcąc sprawdzić umiejętności praktyczne kandydatów, rekrutujący decydują się najczęściej na zadania/ćwiczenia zręcznościowe i pomiarowe, które mają zbadać zdolności manualne kandydata. Niezależnie od stosowanych metod i technik rekrutacyjnych, w tego rodzaju rekrutacjach bardzo ważne jest zachowanie jasności sytuacji i konkretne informowanie kandydatów o warunkach zatrudnienia, płacy i oferowanych benefitach pozapłacowych, a także odpowiednie dobieranie zespołu do poszczególnych zadań, dbałość o atmosferę pracy, sprawiedliwe i godne podejście do wszystkich pracowników oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kiedy tradycyjne rozwiązania rekrutacyjne nie pozwalają na zaspokajanie potrzeb kadrowych – niezależnie od stanowiska – zaczynamy wdrażać dodatkowe aktywności, wśród których za jedne z najskuteczniejszych uważa się systemy poleceń i rekomendacji. Także w przypadku stanowisk produkcyjnych, wiele działań mających na celu zrekrutowanie stałego pracownika produkcji wymaga od pracodawcy współpracy z dotychczasowym personelem, który zarekomenduje znajomym i rodzinie aktualną ofertę pracy. Aby było to możliwe, pracodawca musi pamiętać o budowaniu swojego pozytywnego wizerunku wśród pracowników i przejawianiu na różnych polach, dbałości o ich samopoczucie w miejscu pracy. Coraz częściej to właśnie partnerskie podejście do obecnych pracowników, którzy dobrze wypowiadają się o danym miejscu pracy, jest kluczem do rekrutacyjnego sukcesu firmy. I warto o tym pamiętać.