Zadanie było skomplikowane. +20 wolnych stanowisk w 5 biurach na 3 różnych kontynentach i jedna kampania, która miała pomóc je zapełnić. Dziś, po 6 miesiącach od jej startu, dystans między #Ordinary a #ExtraOrdinary wygląda imponująco. W sumie udało się nam przyciągnąć na pokład już 30 nowych Kontaktersów.
Patrząc z perspektywy czasu, wszystko zaczęło się dawno temu, w odległej galaktyce. I to dosłownie. W zaledwie pół roku od rozpoczęcia kampanii employer brandingowej udało się nam zwiększyć liczbę pracowników o jedną trzecią, zatrudniając specjalistów technicznych i managerów biznesowych do zespołów w Krakowie, Berlinie, Nowym Jorku i Guadalajarze. Ale pieczołowicie zaplanowany projekt marketingowy to jedynie jeden z 3 elementów, które pomogły nam osiągnąć tak wysoko postawiony cel. Śmiem twierdzić, że najmniej istotny. Warto o każdym z tych komponentów wspomnieć.
Komponent I: Know how. Ownership. People. Passion – czyli 4 wartości, które łączą Kontaktersów
Na co dzień nasza praca niezależnie od działu toczy się wokół beaconów. To niewielkie nadajniki, działające w oparciu o energooszczędną technologię Bluetooth Low Energy. Wysyłany przez nie sygnał jest „odczytywany” przez aplikację na smartfonie użytkownika, który pojawia się w zasięgu urządzenia.
W ten sposób beacony wspomagają systemy logistyczne, ułatwiają podróżnym poruszanie się po lotniskach, nawigują osoby niewidomy w metrze czy informują o specjalnych ofertach w centrach handlowych. Dzięki codziennej pracy 10 różnych zespołów Kontakt.io to dziś firma, która zaledwie 3 lata od powstania ma w portfolio ponad 17 tysięcy klientów i jest obecnie światowym liderem rynku rozwiązań opartych o Bluetooth Low Energy.
Zanim rozpoczęliśmy projektować kampanię, nie mając jeszcze zdefiniowanych wartości, zapytaliśmy naszych pracowników ze wszystkich działów, co jest dla nich ważne. Odpowiedzi okazały się bardzo spójne. Każdy z nas ceni sobie 4 aspekty bycia Kontaktersem: Odpowiedzialność (Ownership), Wiedzę ekspercką (Know-how), Ludzi (People) oraz Pasję (Passion). Innymi słowy, każdy z nas bierze dużą odpowiedzialność za obszar, którym zarządza, rozwija go z pasją, według najlepszej wiedzy i z pomocą innych „Kontaktersów”.
Do naszego zespołu szukaliśmy podobnych osób. Z jednej strony chcieliśmy, aby szybko odnalazły się w naszej społeczności, a z drugiej pomogły nam celebrować i rozwijać wszystkie wypracowane tradycje. Wnioski? Po pierwsze, oznaczało to, że CV i doświadczenie to świetny start, ale nie bezwarunkowa przepustka do zespołu. Po drugie, naszą inspiracją i motywem przewodnim musieli stać się sami pracownicy. Sprawę utrudniał fakt, że 80 procent naszych potrzeb rekrutacyjnych dotyczyło pracowników IT.
Komponent II: Kampania
Kim jesteśmy? Kontaktersi to całkiem zwykli i dający się lubić ludzie, którzy mają i rozwijają swoje pasje. Jedni wolą dawać z siebie wszystko na crossficie, inni spalać kalorie grając w FIFA. Jeździmy na motorach, na snowboardzie i autostopem. Fascynują nas gwiazdy i gadżety z lat 80., relaksuje śpiew, a pobudza rywalizacja na korcie squasha. To co nas łączy, to fakt, że przekroczeniu progu firmy, niezależnie od tego czy piszemy kod, budujemy appki czy tworzymy strategie marketingowe, zasilani energią beaconów wkraczamy do świata Internetu Rzeczy, aby robić rzeczy niezwykłe. Tak powstał opis Kontakt.io („We are ordinary people, doing extraordinary things”) i hasło całej kampanii:
„We’re looking for #ExtraOrdinary”
Projekt ruszył 8 lutego 2016 roku.
Copy dla programistów spod ręki PR-owca może nosić znamiona obciachu, dlatego naszym orężem i wsparciem od początku byli przedstawiciele jasnej strony mocy – dział IT. Łukasz, Adrian, Marysia i Paweł byli głównymi recenzentami wszystkich kreacji, które składały się na akcję.
Ostatecznie kampania #ExtraOrdinary miała swoje 4 filary:
- Landing page (dedykowana strona extrardinary.kontakt.io z nowym brandingiem stworzonym na potrzeby kampanii, która pozwala w kilku krokach zajrzeć za kulisy naszego startupu i poznać Kontaktersów – od krótkiego opisu firmy, przez wartości, aż po video ilustrujące pierwszy kontakt z kontakt.io i galerię zdjęć teamu w nietypowych okolicznościach natury). Co ważne, już na tym etapie komunikujemy, jak wygląda nasz nietypowy proces rekrutacji – oprócz zwyczajowych rozmów na temat doświadczenia, każdy z kandydatów:
- spotyka się na obiedzie z grupą pracowników reprezentujących różne działy
- ma szansę na rozmowę w cztery oczy z założycielem i CEO firmy – Szymonem Niemczurą.
- Kampania outdoorowa. Wychodząc na ulicę chcieliśmy pokazać to, z czym pracujemy oraz kim jesteśmy i co jest dla nas ważne. Dlatego kampania prowadzona była w dwóch odsłonach:
- billboardy na krakowskich przystankach skierowane do specjalistów i studentów kierunków technicznych zawierały kod, ale i beacony, które kierowały na naszą stronę
- kampania społeczna w krakowskich tramwajach, namawiająca do ustępowania miejsca osobom potrzebującym.
- Komunikacja w Social Mediach – głównym hashtagiem kampanii był od początku #ExtraOrdinary, którego używamy we wszystkich postach dotyczących teamu i naszych osiągnięć.
- Eventy – prowadzone pod spójnym brandingiem zarówno w Krakowie, jak i w pozostałych siedzibach – Kontakt.io Recruiting Week w Guadalajarze czy Berlin Talent Summit. Nasze hasło stało się też motywem przewodnim 24 godzinnego hackathonu – BeaconValley #ExtraOrdinary Edition (wraz z bijącym rekordową popularność na FB video)
Komponent III: Genialny dział HR
Kraków to bezwzględne pole bitwy o programistów. Na kilometr kwadratowy nad Wisłą przypada co najmniej 1,5 korporacji i 3 startupy. Sprawę komplikuje fakt, że najbardziej pożądana grupa docelowa na rynku nie szuka aktywnie pracy. Dlatego od początku zdawaliśmy sobie sprawę, że bez sprawnie działającej machiny HR sama kampania – nawet najlepsza – odbije się jedynie echem w naszych rodzinach i przy odrobinie szczęścia środowisku marketingowców. Asia, HR Lead wraz z Martą i Mileną, odpowiedzialne za rekrutację, wiedziały dokładnie, jak wykorzystać przygotowane materiały. Dzięki ich pracy nie 20, a 30 nowych osób poczuło, że chcą być #ExtraOrdinary.