Dynamiczny rozwój branży IT w Polsce sprawił, że znalezienie dobrego programisty stanowi coraz większe wyzwanie dla firm. Oznacza to, że tradycyjne formy rekrutacji mogą nie przynieść już oczekiwanych rezultatów.
Jak przyciągnąć właściwych pracowników i zatrzymać ich w organizacji? Zespół IT z ClickMeeting znalazł na to sposób, tworząc ciekawą metodę aplikowania poprzez integrację z odpowiednim API.
Specjaliści ds. HR są zgodni: dzisiejszy rynek pracy branży IT jest niewątpliwie rynkiem pracownika. To on dyktuje warunki, firmy natomiast prześcigają się w pozyskiwaniu specjalistów, a następnie zatrzymaniu ich w swoich strukturach możliwie najdłużej.
Tradycyjna forma rekrutacji, czyli publikacja ogłoszenia w popularnych serwisach, niesie za sobą duże ryzyko i – mówiąc krótko – nie spełnia już pierwotnej roli. Ryzyko polega na tym, że ogłoszenie rekrutacyjne zostanie zignorowane przez grupę docelową albo otrzymamy aplikacje głównie od aspirujących lub początkujących programistów.
Jak zatem podnieść jakość otrzymywanych aplikacji oraz odróżnić prawdziwych ekspertów od laików, marzących o tak popularnej obecnie karierze w IT? W ClickMeeting znaleźli na to skuteczny sposób.
Rekrutacja według ClickMeeting
ClickMeeting to spółka dostarczająca narzędzie do planowania i prowadzenia webinarów. W związku z dynamicznym rozwojem firma rozpoczęła poszukiwania nowego PHP Developera. Dotychczasowe doświadczenia skłoniły ją do przeprowadzenia procesu rekrutacji o niestandardowej formule.
Jak to zrobili?
Rekruterzy z ClickMeeting wpadli na pomysł, aby już w ogłoszeniu sprawdzić wiedzę potencjalnych kandydatów, tak, aby od samego początku prowadzić rozmowy tylko z doświadczonymi osobami. Wykorzystali do tego specjalnie przygotowane API (Application Programming Interface). Aby wziąć udział w rekrutacji należało wykazać się umiejętnością zrozumienia dokumentacji technicznej, która de facto stanowiła jedyną treść ogłoszenia.
Zadaniem kandydatów było znalezienie właściwej metody służącej do aplikowania, a następnie napisanie kodu, który połączy się z API i przekaże wymagane parametry: imię i nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu. Najważniejszy element zadania to sposób wysyłki CV, które należało dostarczyć w postaci kodu binarnego, zakodowanego algorytmem base64. To jednak nie wszystko, bowiem programiści z ClickMeeting postanowili od razu zweryfikować jakość kodu, jaki stworzył kandydat. Dlatego wymagali również kodu źródłowego aplikacji (także zakodowanego w base64).
Ponieważ dobrą praktyką deweloperską jest rozpoczęcie pracy od testów, zespół ClickMeeting przewidział taką możliwość. Było to znaczne ułatwienie dla obu stron. Kandydaci mogli przetestować swój kod, dzięki czemu mieli pewność, że dopięli wszystko na ostatni guzik, firma natomiast usprawniła cały proces rekrutacji, otrzymując zgłoszenia wyższej jakości.
Rezultat?
Około 90% kandydatów zwróciło uwagę na intrygujące ogłoszenie, które wymagało od nich odrobiny pracy i kreatywności. A dzięki nieszablonowej formie, firma przeprowadziła niezwykle sprawny proces rekrutacji – od publikacji oferty do znalezienia właściwego kandydata ClickMeeting potrzebował niecałych dwóch tygodni. To przede wszystkim dlatego, że rozmowy były prowadzone z dokładnie wyselekcjonowanymi kandydatami, którzy prezentowali pożądany przez zespół ClickMeeting poziom wiedzy i umiejętności.
Rekrutacja w branży IT to wymagający proces, a jeżeli okaże się nieskuteczna, może być również kosztowna. Dlatego od samego początku warto zadbać o odpowiednie narzędzia i kreatywne rozwiązania. Dobrze zaplanowany proces rekrutacji może pełnić kilka funkcji jednocześnie. Oprócz standardowego celu, którym jest zatrudnienie pracownika, nieszablonowa rekrutacja może przyczynić się do budowania pożądanego wizerunku firmy.