W kolejnej Scenie HR Ewelina Makulec z REED opowiada o zaangażowaniu, umiejętności rozmowy i budowania relacji oraz dotarciu do kandydata posiadającego niszowe kwalifikacje. Zapraszamy do lektury!
Ewelina Makulec – Specjalista ds. Rekrutacji w brytyjskiej firmie doradztwa personalnego REED. Odpowiedzialna za rekrutacje w obszarze F&A w sektorze BPO/SSC. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej, specjalność Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Prywatnie miłośniczka podróży, tańca oraz nauki języka francuskiego.
Co determinuje sukces pracy w dziale HR / w agencji doradztwa personalnego?
EM: Trudno wskazać jedną receptę na sukces. Moim zdaniem kluczowym czynnikiem sukcesu w branży HR jest umiejętność rozmowy, trafnego zadawania pytań oraz budowania długotrwałych relacji. Umiejętność słuchania i zadawania odpowiednich pytań jest bardzo ważna zarówno w kontakcie z klientem, jak również z kandydatem, aby móc poznać ich potrzeby oraz oczekiwania i połączyć z sukcesem obie strony.
Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzi?
EM: Obecnie, gdy mamy do czynienia z rynkiem kandydata, trudnością jest mała liczba odpowiednich kandydatów w danej wąskiej dziedzinie. Trudność stanowi również niekiedy dotarcie do kandydata, bowiem nie każdy specjalista posiada konto na portalach rekrutacyjnych. Dla mnie osobiście bardzo ważne jest budowanie i rozwijanie relacji z kandydatami oraz korzystanie z systemu poleceń.
Czego nauczyła Panią praca w branży HR?
EM: Przede wszystkim cierpliwości i tego, żeby nigdy się nie poddawać. W tak dynamicznym środowisku wszystko może się zmienić z dnia na dzień. Trzeba być przygotowanym na to, że projekt nad którym pracowało się przez dłuższy czas nagle zostaje zamknięty przez klienta. Ważne jest zaangażowanie w każdy projekt, ale również utrzymanie zdrowego dystansu. Praca w branży HR codziennie uczy mnie czegoś nowego i za to ją lubię.
Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?
EM: Można powiedzieć, że praca w agencji rekrutacyjnej to jedno wielkie wyzwanie :) Projekty rekrutacyjne, które otrzymujemy, to zazwyczaj projekty trudne, wymagające znalezienia kandydatów o niszowych umiejętnościach na rynku. W branży, w której pracuję dużą część kandydatów stanowią obcokrajowcy, tak więc dużym wyzwaniem jest również przekonanie danej osoby o przeprowadzeniu się z Francji, Turcji czy Włoch do Polski. W moim dotychczasowym doświadczeniu największym sukcesem było zrekrutowanie specjalisty, który mieszkał na Haiti, a relokował się aby rozpocząć pracę w jednej z firm w Łodzi.
W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?
EM: Moim zdaniem obecnie większy problem tkwi w dotarciu do odpowiedniego kandydata, posiadającego niszowe umiejętności na rynku. W realizacji projektu rekrutacyjnego często nie chodzi o wyselekcjonowaniu kandydata ,,najlepszego”, ale o wyborze kandydata odpowiedniego na dane stanowisko. Osoba o bardzo wysokich kwalifikacjach, dużo wyższych niż wymagane na dane stanowisko, po pewnym czasie od zatrudnienia poczuje się zdemotywowana brakiem możliwości rozwoju. Ważne jest dokładne poznanie oczekiwań zarówno klienta, jak i kandydata oraz kierowanie się intuicją.
Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?
EM: Współpracuję z biurami karier na uniwersytetach, biorę udział w targach kariery oraz wydarzeniach branżowych. Tak jak wcześniej wspomniałam, bardzo ważne jest dla mnie budowanie relacji z kandydatami, którzy często polecają swoich znajomych – specjalistów w danych dziedzinach. Istotne jest również budowanie profesjonalnego wizerunku na portalach rekrutacyjnych.
W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?
EM: Zawsze staram się jak najlepiej poznać oczekiwania klienta do danego stanowiska, profil kandydata, oczekiwane umiejętności i kompetencje. Bardzo ważne jest również poznanie specyfiki organizacji, do której rekrutujemy, aby dopasować kandydata nie tylko pod względem umiejętności twardych ale również osobowości i kultury organizacyjnej firmy.
Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?
EM: Największą inspiracją są dla mnie ludzie z którymi na co dzień pracuję. Inspirujące są dla mnie rozmowy z osobami posiadającymi większe doświadczenie w obszarze HR, od których mogę się wiele nauczyć. Polecam blog Pauliny Basty – genialny! Ogromne natchnienie dają mi również podróże i rozmowy z ludźmi, których spotykam.
Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?
EM: Moją uwagę zwróciła kampania zorganizowana przez Adecco ,,CEO for 1 month”. Uważam, że była to jedna z najciekawszych kampanii zorganizowana przez agencję rekrutacyjną w ostatnim czasie.
Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?
EM: Branża HR staje się coraz istotniejszą częścią biznesu. Obecnie HR coraz częściej pełni funkcje strategiczne, co mnie bardzo cieszy.