O zmianie roli działów HR we współczesnych firmach, kooperacji między HR-em a biznesem oraz wyzwaniach stojących przed pracownikami tej branży opowiada Katarzyna Niezgoda, Managing Partner w Tower Executive Search.
Katarzyna Niezgoda – Managing Partner w Tower Executive Search. Uznany ekspert ds. zarządzania zmianą. Ma bogate doświadczenie w nadzorowaniu procesów fuzji i przejęć. Od 1997 roku zasiadała w zarządach firm Nestlé Polska, BPH oraz Pekao. Od grudnia 2010 roku do czerwca 2012 roku pełniła funkcję prezesa spółki DCG, właściciela marki Deni Cler Milano. Na swoim koncie ma wiele zawodowych wyróżnień, miedzy innymi tytuł Dyrektora Personalnego Roku, wyróżniona wśród najbardziej wpływowych Polek magazynu Forbes oraz Home & Market.
W jaki sposób zmienia się rola działów HR we współczesnych firmach?
Rozwój w dzisiejszych czasach jest dla firm sporym wyzwaniem, ponieważ są to czasy wymagające i niepewne. W związku z ciągłymi zmianami na rynku, zarządy firm są zmuszone do dokonywania wielu zmian organizacyjnych, które przyczynią się do stałego zwiększania ich przewagi konkurencyjnej. I właśnie teraz działy personalne mają szansę wykorzystać swoją znajomość organizacji do diagnozowania jej potrzeb, tym samym stając się strategicznymi partnerami biznesowymi dla zarządu. Oczywiście jest to rola trudna, ponieważ niezbędna jest znajomość zarówno narzędzi HR, jak i wiedza z zakresu zarządzania i ekonomii. Ale z drugiej strony wypełnianie takiej roli przez działy HR daje mnóstwo satysfakcji, ponieważ każdy sukces organizacji jest też sukcesem działu personalnego.
Dlaczego kooperacja między HR-em i biznesem jest tak ważna dla organizacji?
Obecnie kluczowym elementem organizacji są ludzie i ważne jest, aby byli to właściwi ludzie na właściwych miejscach – to może zapewnić organizacji sukces w niepewnych czasach. Dzięki odpowiednio dobranemu zespołowi, który jest kompetentny i odpowiednio zmotywowany do działania oraz efektywnie funkcjonującej kulturze organizacyjnej, firma jest w stanie realizować swoją strategię i cele biznesowe, co zapewni jej sukces na rynku.
Jak sprawić, by HR wspierał działania i cele biznesowe firmy?
Kluczem do sukcesu tej kooperacji jest odpowiedni dobór pracowników, nie tylko pod kątem posiadanych kompetencji do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku, ale także pod względem osobowości i charakteru. Pracownicy zespołu powinni być zgrani, rozumieć się i lubić przebywać w swoim otoczeniu, czerpać pozytywną energię z wspólnej pracy i jej efektów. Dlatego tak ważna jest obecnie rola działów HR, ponieważ to od nich zależy dobór pracowników oraz wyznaczenie celów zespołowych tożsamych z celami biznesowymi całej organizacji.
Jakie narzędzia i kompetencje pracowników HR-u są niezbędne, aby to osiągnąć?
W moim odczuciu, w pracy HR-owca najważniejszy jest dobry kontakt z pracownikami, dlatego czerpanie przyjemności z pracy z ludźmi jest w tej pracy cechą niezbędną. Do tego należałoby dodać otwartość na zmiany i empatię – ponieważ tylko wtedy, gdy okażemy pracownikom szacunek, będą się czuli w firmie swobodnie i będą się z nią utożsamiać, a to zapewni stałą motywację do działań przyczyniających się do realizacji strategii organizacyjnej. Dopiero na końcu wymieniłabym umiejętności z zakresu biznesu i zarządzania, ponieważ jest to wiedza, którą można posiąść, natomiast empatii ciężko się nauczyć, a jest to cecha mająca ogromne znaczenie dla budowania efektywnie działającego zespołu.
Jakie wyzwania stoją obecnie przed pracownikami branży HR?
- różnice miedzy pokoleniowe powodujące różnice w motywacji do działania i oczekiwaniach
- zmiany stylu i organizacji pracy
- nowe kompetencje na nowo powstających stanowiskach
- przygotowywanie i przeprowadzanie personelu przez procesy zmian
- nowe modele pracy i organizacji działów HR