Employer branding, czyli zaplanowane budowanie marki pracodawcy to odpowiedź na wyzwania czasów [konkurs]

Na rynku ukazała się niedawno książka „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce”, w której analizuję jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne przyczyniły się do tego, że firmy zaczęły świadomie budować swoją markę pracodawcy. W drugiej części książki podpowiadam jak przygotować strategię employer brandingową, bazując na swoim doświadczeniu zawodowym.

Przykładowe czynniki zewnętrzne wpływające na ideę employer brandingu są następujące:

  • polityczne – zmiany ustrojowe w Polsce po 1989 roku, oraz w Europie i na świecie, co w praktyce oznacza nowy, inny układ sił państw. Na uwagę zasługują cele jakie postawiono przed Polską do 2020 roku – stopa zatrudnienia ma wzrosnąć do 71 proc.
  • ekonomiczne – przejście od gospodarki planowanej do (quasi) wolno rynkowej, spowodowało, że w Polsce pojawiły się nowe niepokojące zjawiska jak: derekrutacja, brak stabilności zatrudnienia, outsourcing siły roboczej, migracje zarobkowe.
  • społeczne – w Polsce są trzy grupy podstawowe pracodawców: firmy komercyjne, firmy będące współwłasnością państwa (także o strategicznym znaczeniu), administracja publiczna. Biorąc pod uwagę wielkość firm, ponad 95 proc. ogólnej liczby firm stanowią tzw. mikrofirmy. Jednak największy wpływ na kształtowanie rynku pracy mają firmy duże (powyżej 250 pracowników) stanowiące zaledwie 0,19 proc. całkowitej liczby przedsiębiorstw.
  • techniczne – niekwestionowanym sprawcą zmian jest internet, który zmienił układ sił między nadawca i odbiorcą informacji.
  • prawne – kwestie wzajemnych praw i obowiązków pracowników i pracodawców regulują nie tylko polskie akty prawne oraz unijne, ale również konwencje międzynarodowe, które Polska sygnowała. Ich znajomość jest obowiązkowa dla wszystkich graczy rynku pracy.
  • środowiskowe – przede wszystkim świadome wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju firm i interesariuszy, biorąc pod uwagę troskę o planetę, na której żyjemy.
  • etyczne – nie tylko społeczna odpowiedzialność biznesu.

To jedynie przykłady, które pokazują, że przy tak wieloaspektowych zmianach, jakie towarzyszą człowiekowi w ostatnich 20-30 latach, zainteresowanie ideą employer brandingu – rozumianą jako świadome i odpowiedzialne budowanie marki pracodawcy – było tylko kwestią czasu. Autorka zachęca, by samemu wyrobić sobie opinię, bazując na obserwacji i refleksji, co i czy w ogóle zmienia relacje miedzy pracodawcami i pracownikami.

Uwaga! Konkurs

Weź udział w konkursie dla czytelników bloga GoldenLine i wygraj jedną z dwóch książek! Jak wziąć udział w konkursie? Wystarczy, że w komentarzu do tego wpisu odpowiesz na pytanie:

Który twoim zdaniem kanał social media najlepiej nadaje się do budowy EB i dlaczego?

Spośród wszystkich odpowiedzi (nadesłanych do 13 marca do g. 12:00) wybierzemy dwie najciekawsze, a autorów nagrodzimy książką. Ogłoszenie wyników nastąpi 13 marca po g. 12:00.

[AKTUALIZACJA 13.03.2015, g. 19:40]

Nagrody książkowe otrzymują:

Kasia Niedzieska oraz Katarzyna P.

Gratulujemy!

Dodaj komentarz