Mieliśmy ostatnio okazję gościć Pana Andrzeja Borczyka, Dyrektora działu HR w Microsoft. Poruszyliśmy temat budowania kultury zaangażowania w organizacji. Sądząc po reakcjach uczestników, temat okazał się być bardzo potrzebny. Przedstawiamy podsumowanie naszego spotkania.
W seminarium online uczestniczyło ponad 350 osób. Po wydarzeniu przeprowadziliśmy ankietę wśród uczestników i 100% respondentów uznało, że temat był interesujący. 96% osób było zadowolonych z wiedzy wyniesionej z seminarium, a 98% odpowiadających pozytywnie oceniło przebieg spotkania. 93% poleciłoby seminarium swoim znajomym.
Dla HRowców wciąż bardzo aktualne jest wyzwanie przełożenia naszych działań na efekty biznesowe. I tak jak w przypadku rekrutacji stosunkowo łatwo jest pokazać efekty biznesowe naszej pracy, tak już trudniej jest pokazać bezpośrednie przełożenie działań związanych z rozwojem, budowaniem kultury firmy. Andrzej Borczyk nie tylko opowiedział o tym jak budować zaangażowanie wśród pracowników i podzielił się swoim praktycznym doświadczeniem w tym obszarze, ale pokazał też jakie przełożenie na skuteczność biznesową całej organizacji ma budowanie kultury zaangażowania.
Według naszego gościa możemy wyróżnić trzy obszary, które są punktem wyjścia do budowania zaangażowanie wśród pracowników:
- sfera rozumienia, gdzie najważniejsze jest, aby każdy pracownik rozumiał cele organizacji oraz swój wpływ na ich realizację;
- sfera odczuć, czyli to, że pracownicy czują się dumni z produktów/usług firmy i chcą pracować dla organizacji;
- sfera działania – pracownicy działają w konsekwentny sposób, by realizować potencjał swój i organizacji.
źródło: Zarządzanie zaangażowaniem pracowników i wspieranie menedżerów w budowaniu zaangażowania pracowników, publikacja HRM partners
Wokół tych trzech obszarów w firmie Microsoft zorganizowanych jest wiele praktycznych procesów i narzędzi – od odpowiednio skonstruowanego procesu rekrutacji, a następnie wdrożenia pracownika, przez narzędzia wspierające rozwój, po badania poziomu zaangażowania pracowników. Według Andrzeja Borczyka głównym narzędziem w tym całym procesie jest komunikacja oparta o ciągły dialog. Ważne jest nie tylko wysyłanie komunikatów, ale przede wszystkim słuchanie tego, co mówią pracownicy i nieustanna rozmowa z nimi poprzez różne kanały.
W mojej opinii to, o czym mówił nasz gość jest aktualne niezależnie od wielkości organizacji. Wystarczy tylko dostosować działania do wewnętrznej kultury firmy, uszyć je na miarę wielkości organizacji w której działamy i dołożyć wszelkich starań, aby budować zaangażowane zespoły.
W trakcie seminarium udało nam się omówić najważniejsze aspekty budowania kultury zaangażowania. Pojawiło się wiele pytań od uczestników, co wskazuje na aktualność i popularność tematyki. Podczas gdy będziemy starać się udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania w kolejnych materiałach, czekamy na propozycje kolejnych tematów i gości, których chcielibyście posłuchać. Czekamy na propozycje w komentarzach!