Scena HR: Kamilla Wojtczak o miękkich kompetencjach rekruterów

W dzisiejszej Scenie HR rozmawiamy z Kamillą Wojtczak z PGB HR nie tylko o wyzwaniach w pracy HR, ale także zdolnościach i umiejętnościach rekruterów. Zapraszamy do lektury!

Kamilla Wojtczak – starszy specjalista ds. rekrutacji i Team Leader w PGB Human Resources. Absolwentka pedagogiki ze specjalnością doradztwa zawodowego i personalnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W PGB HR odpowiedzialna m.in. za planowanie i realizację projektów rekrutacyjnych, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych oraz wdrażanie nowych pracowników.

Co determinuje sukces pracy w dziale HR?

KW: Sukces w branży HR to nie tylko z powodzeniem zakończony projekt rekrutacyjny, którego celem jest połączenie pracodawcy z odpowiednim kandydatem. To również kompetencje miękkie charakteryzujące danego rekrutera, czyli umiejętność budowania relacji zarówno z kandydatem, jak i z klientem. Elastyczność oraz łatwość w przyswajaniu nowej wiedzy z pewnością podnoszą rangę pracy HRowca. Z mojej perspektywy ważnym elementem jest również wnikliwe poznanie struktury i kultury organizacyjnej firmy, aby móc jak najlepiej wyselekcjonować kandydata zarówno pod względem umiejętności technicznych, wartości i cech osobowościowych.

Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?

KW: Trudności jakie może napotykać rekruter w swojej pracy to przede wszystkim brak pewności co do wyboru kandydata. Obawy towarzyszą do ostatniej chwili, często jeszcze w czasie trwania okresu próbnego rekomendowanego kandydata. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Szczególnie w branży techniczno-inżynieryjnej napotykamy na hermetyczne środowiska, wtedy kluczem i ogromnym sukcesem jest umiejętność przebicia się do odpowiedniego specjalisty, który podejmie się rozmowy. Kolejną barierą, a zarazem też etapem rekrutacyjnym może być skuteczne i umiejętne zachęcenie potencjalnego kandydata do wysłuchania oferty pracy, a co najważniejsze zainteresowanie do aplikowania na proponowane stanowisko pracy. Dlatego uważam, iż najlepszą metodą na pokonywanie powyższych trudności jest ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań, pomysłów na bezpośrednie dotarcie do jak najszerszej grupy specjalistów, którzy aktywnie nie poszukują pracy. Nawet jeżeli kilkakrotnie usłyszymy odmowę – ważne, aby nigdy nie poddawać się w poszukiwaniach.

Czego nauczyła Panią praca w branży HR?

KW: Przede wszystkim wytrwałości, cierpliwości, elastyczności oraz umiejętności dostosowania się do potrzeb klientów różniących się stylem zarządzania, misją i wizją prowadzonej organizacji. W stosunku do kandydatów najważniejszym aspektem jest indywidualne podejście oraz aktywna komunikacja.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?

KW: Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym stanęłam to skuteczne obsadzenie stanowiska Dyrektora Zarządzającego w międzynarodowej korporacji. Przeszkoda polegała na połączeniu kilku „trudno dostępnych umiejętności jednocześnie”. Pracodawca oczekiwał od kandydata doświadczenia zawodowego zdobytego na przestrzeni całej kariery zawodowej w różnych branżach m.in.: produkcji (konkretnych elementów), logistyki, marketingu, jakości oraz znajomości trzech języków obcych. Bardzo ważną kwestią było również dopasowanie osobowości kandydata do kultury organizacyjnej firmy. Projekt ten był bardzo czasochłonny, prowadzony na szeroką skalę, ale wysiłek się opłacał. Satysfakcja zleceniodawcy i kandydata to nagroda za wszystkie działania podjęte w kierunku zatrudnienia nowego Dyrektora, który od 3 lat z sukcesami pracuje dla naszego klienta.

Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?

KW: Staram się kreatywnie podchodzić do każdego projektu rekrutacyjnego. Próbuję odnaleźć jak najwięcej atutów firmy, które przyciągną i zachęcą jak największą grupę potencjalnych pracowników do skorzystania z oferty pracy. Nigdy nie czekam na odzew z rynku, równolegle podejmuję aktywne działania i bezpośrednio docieram do interesujących mnie kandydatów.

Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.