Zmiana pracy jest jednym z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu. Z drugiej strony zatrudnienie nowego pracownika to duża inwestycja ze strony firmy. Dla obu stron najbardziej komfortową sytuacją jest taka, gdy nowej osobie szybko uda się wystartować w nowym miejscu.
Dobry onboarding niekoniecznie musi oznaczać bardzo złożony proces, ale na pewno powinien dawać szansę na:
- poznanie osób, z którymi nowy pracownik będzie współpracował
- zrozumienie działania całej organizacji
- skompletowanie narzędzi pracy
- poznanie oczekiwań względem roli, której się podejmuje
Spełniając te cztery punkty znacznie zmniejszamy stres u nowej osoby, tym samym dając jej szansę szybciej wystartować w nowej roli.
Onboarding z perspektywy nowego pracownika niewątpliwie ułatwia mu wejście do firmy poprzez:
1. Tworzenie okazji, aby poznał osoby, z którymi później bliżej lub dalej będzie współpracował. W ten sposób dajemy szansę nowemu pracownikowi szybciej przełamać anonimowość, poczuć się u siebie. Równocześnie od początku ma szansę wiedzieć kto czym się zajmuje i do kogo zwracać się w konkretnych tematach.
2. Dawanie szansy na poznanie firmy od środka, konkretnych działów i zależności między nimi. Pomaga to szybciej zrozumieć duży obrazek. To daje konkretny punkt odniesienia, dzięki czemu pracownik od początku może zrozumieć jak jego praca wpływa na całość i być bardziej samodzielnym w działaniu.
3. Spotkania z bezpośrednimi współpracownikami i odpowiednio postawione pytania dają szansę poznać też oczekiwania innych osób i działów względem pracy nowej osoby. To od początku może pomóc we właściwym nadawaniu priorytetów konkretnym zadaniom.
4. Wprowadzenie do zasad funkcjonowania organizacji, zarówno formalnych jak i nieformalnych. Bez odpowiedniego wstępu nowa osoba może poruszać się po omacku. To zdecydowanie nie jest komfortowa sytuacja szczególnie na początku, kiedy nowy pracownik chciałby zrobić dobre wrażenie i płynnie wejść w nową rolę. Poznanie tych zasad pomaga szybciej odnaleźć się w nowej rzeczywistości i daje szansę skupić się na działaniu.
Dobry onboarding to dobry początek współpracy. Jeżeli firma dba o dobry employer branding, tym bardziej powinna zadbać o pierwsze kroki nowej osoby w firmie. Niekoniecznie musi to oznaczać prowadzenie za rękę, ale na pewno powinno być stworzeniem takich warunków w których nowa osoba szybko odnajdzie się w nowej roli. Redukując stres dajemy szansę nowemu pracownikowi skupić się na działaniu. Odpowiednie wprowadzenie pracownika do firmy i ułatwienie szybkiego startu jest kontynuacją procesu rekrutacyjnego i spełnieniem obietnic złożonych podczas rozmów kwalifikacyjnych. My jako firma stajemy się bardziej wiarygodni, a przywitana osoba będzie działać z większym zaangażowaniem, a co za tym idzie – ma szansę szybciej osiągnąć dobre wyniki na nowym stanowisku. Tym samym będziemy mogli cieszyć się pełnym sukcesem procesu rekrutacyjnego.