O czym warto pamiętać w Employer Brandingu

Employer Branding istnieje zawsze – nawet wtedy, gdy pracodawca świadomie nie podejmuje w tym obszarze żadnych działań. Informacje o firmie istnieją, choćby w formie dyskusji na forach, ogłoszeń o pracę, do których kandydaci docierają albo opinii przekazywanych przez pracowników, kandydatów przy okazji spotkań towarzyskich. Brak zakładki kariera czy spójności dostępnych w sieci informacji też buduje wizerunek. Tylko czy jest to wizerunek pożądany przez pracodawcę? Warto nad tą rzeczywistością zapanować!

Nasze doświadczenia w GoldenLine potwierdzają to, o czym coraz głośniej się mówi: w Employer Brandingu są dwa podstawowe kroki: po pierwsze budowanie unikalnej tożsamości firmy i po drugie pokazanie tego na zewnątrz. Co ważne Employer Branding nie musi kosztować milionów. Są działania, na które stać każdego pracodawcę i dzięki nim zwiększamy szansę, aby dla wybranych stać się wymarzonym pracodawcą.

Podejmując działania Employer Brandingowe warto pamiętać o kilku punktach:

  • Stwórz spójną wizję tożsamości i kultury firmy.

Ważne aby wszyscy szefowie działów mieli spójną wizję tożsamości i kultury firmy i byli zaangażowani w jej tworzenie. Zastanówcie się wokół jakich wartości i misji jest zbudowana wasza firma? Dzięki czemu odnosicie sukcesy? Czego oczekujecie od pracowników i co dajecie w zamian? Zdbajcie o to, aby każdy pracownik o tym wiedział i z tymi wartościami się utożsamiał. Kluczowe jest to, aby ta tożsamość i kultura były żywe, a nie były kolejnym sloganem bez pokrycia.

  • Zadbaj o swoich pracowników.

Zadowolony pracownik to najlepszy ambasador marki i często najbardziej wiarygodny w oczach innych ludzi! Jeżeli ktoś pracuje już dłuższy czas w jednym miejscu i wypowiada się dobrze o swoim obecnym pracodawcy jest najlepszym dowodem na to, że warto tego pracodawcę rozważyć w swoich poszukiwaniach pracy.

  •  Zastanów się kto jest twoją grupą docelową.

Jakie masz rekrutacje? Na jakie stanowiska? Jakiego typu umiejętności i przede wszystkim osobowości szukasz? Gdzie tacy ludzie mogą być? Co jest dla nich ważne?

Od odpowiedzi na te i podobne pytania będzie zależeć wybór działań i kanałów, którymi będziesz chciał dotrzeć do najlepszych dla twojej firmy kandydatów.

  • Przyjrzyj się najlepszym swoim pracownikom!

W każdej firmie są osoby, które zdecydowanie się wyróżniają i myśląc o potencjalnych kandydatach szukasz „drugiej Ani”, „drugiego Roberta”. To właśnie oni mogą być podpowiedzią na co zwrócić uwagę w kulturze i tożsamości firmy (patrz punkt pierwszy). Ich informacja zwrotna może być cenną wskazówką. Z drugiej zaś strony możesz przyjrzeć się temu, co dla nich ważne i jaka była ich dotychczasowa droga zawodowa, czyli gdzie szukać osób o podobnych kompetencjach. Zapytaj najlepszych pracowników, dlaczego właśnie w tej firmie chcą pracować i jeżeli by szukali pracy to na jakie elementy by zwracali uwagę i właśnie te cechy spróbuj pokazać na zewnątrz.

  •  Zadbaj o działania długofalowe i okresowe.

Kształt ogłoszeń o pracę, informacje o firmie umieszczone na zakładce kariera, profil pracodawcy wraz z komunikacją z osobami, które zostawiają opinie, spójna komunikacja w social media, dobre standardy rekrutacji, obecność na ważnych wydarzeniach, konferencjach – to przykładowe działanie, o które warto zawsze dbać, na bieżąco je aktualizować i dostosowywać do zmieniającej się rzeczywistości. Ponadto w zależności od aktualnych potrzeb, natężenia rekrutacji można zadbać o dodatkowe elementy – ciekawy program stażowy, nietypowe akcje, o których będzie głośno.

  •  Działając razem osiągasz więcej.

Wiarygodnego Employer Brandingu nie zrobi jedna ani nawet dwie osoby z HRu czy Marketingu. Aby zakładka kariera była żywa i wiarygodna nie wystarczy przygotowanie zgrabnych tekstów przez marketing i ładnej grafiki. Jeżeli to sami pracownicy będą współtworzyć komunikację i brać aktywny udział we wszystkich działaniach employer brandingowych ich siła będzie o wiele większa.

Świadomie prowadzone działania budowania wizerunku pracodawcy nie tylko obniżają koszty rekrutacji, ale również budują unikalną kulturę wewnątrz firmy i wzmacniają przywiązanie obecnych pracowników, którzy stają się najlepszymi ambasadorami marki.

 

Już w najbliższy czwartek 10 lipca o godzinie 15:00 zapraszam na bezpłatny webinar – odpowiem na kilka pytań Małgorzaty Wojciekiewicz (Strategic Client Manager) dotyczących Employer Brandingu i zdradzę, jak można dwukrotnie przyspieszyć rekrutację. Serdecznie zapraszam!

Chcesz wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu? – Zapisz się teraz!