Jak wygląda praca rekrutera w branży farmaceutycznej? Na Scenie HR rąbka tajemnicy uchyla Anna Makarczuk z firmy Apotex Polska.
Zobacz profil Anny na GoldenLine!
Co determinuje sukces pracy w dziale HR?
AM: Jest to trudne pytanie, bo konkretne rezultaty Działu HR nie jest łatwo zmierzyć. Możemy oczywiście określać różne KPI, związane z rotacją pracowniczą, obsadą wakatów, możemy mierzyć zaangażowanie pracowników; robimy to w Apotex Polska, robi to też wiele innych firm. Ale dla mnie osobiście sukcesem w pracy jest to jak HR jest postrzegany: HR to nie tylko osoby pracujące w tym dziale, ale przede wszystkich managerowie, którzy zarządzają ludźmi w organizacji. Jeśli te dwa elementy ze sobą współgrają i współpracują, wtedy możemy mówić o sukcesie w HR.
Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?
AM: Największe trudności są związane z dotarciem do kandydatów z potencjałem, zwłaszcza takich którzy nie szukają aktywnie pracy i nie zawsze śledzą portale z ogłoszeniami. Jak sobie z tym radzić? Staram się budować szeroką sieć kontaktów zawodowych i zachęcam do tego managerów z którymi współpracuję, a z drugiej strony podejmuję różnego rodzaju działania employer branding, które pokazują, że Apotex Polska jest stabilną firmą, w której pracownika traktuje się partnersko i z szacunkiem.
Czego nauczyła Panią praca w branży HR?
AM: Praca w HR jest bardzo ciekawa, ponieważ współpracując ze wszystkimi funkcjami w organizacji, można się dużo dowiedzieć o biznesie, oraz poznać bardzo ciekawych ludzi i ich opinie.
Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?
AM: Kilka lat temu poproszono mnie o pomoc w zrekrutowaniu Kierownika Produkcji w fabryce. Projekt ciągnął się prawie rok, lokalizacja nie była sprzyjająca, a oczekiwania wobec kandydatów bardzo wysokie. Dwie zaangażowane w tą rekrutację agencje poddały się. Udało mi się znaleźć 2 zmotywowanych i doświadczonych kandydatów z branży. Projekt zakończył się sukcesem, a stanowisko obsadzone w 3 miesiące.
W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?
AM: Jeśli dobrze określimy kogo szukamy, jakie kompetencje, umiejętności są kluczowe dla danego stanowiska, to wybór najlepszego kandydata nie powinien stanowić problemu.
Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?
AM: Badam motywacje, pytam co jest dla Kandydata istotne w pracy i składając ofertę, koncentruję się na tym, co jest dla niego najważniejsze. Np. jeśli świetny kandydat na rozmowie podkreśla, że kluczowa jest dla niego perspektywa rozwoju i że za kilka lat chciałby objąć kierownicze stanowisko, to na pewno usłyszy ode mnie, że Apotex Polska jest miejscem, w którym będzie mógł spełnić swoje aspiracje, ponieważ w rekrutacjach na kierownicze stanowiska opieramy się przede wszystkim na rekrutacji wewnętrznej. W taki sposób obsadzamy 90% stanowisk managerskich.
W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?
AM: Rozmawiam z osobą która zleca rekrutację. Ustalamy kluczowe kompetencje i wymagania, profil kandydata, harmonogram, logistykę, budżet itp. Mając te informacje przystępuję do poszukiwań. :)
Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?
AM: Bardzo chętnie sięgam do zasobów portalu HR Leadership Council, czytam HBR Polska, Coaching, Personel plus. Jeśli czas pozwala, uczestniczę w branżowych spotkaniach HR Managerów.
Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?
AM: Zwracam uwagę na firmy konkurencyjne, ale nie zaobserwowałam, aby ktoś ostatnio prowadził wzmożone działania wizerunkowo – rekrutacyjne.
Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?
AM: Od kilku lat obserwuję transformację, która polega z jednej strony na regionalizacji funkcji HR, co jest podyktowane redukcją kosztów, a lokalnie działy HR powoli odchodzą od roli administracyjno – kadrowej w kierunku doradztwa i wsparcia dla biznesu.
Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.