Nowe spojrzenie na social media. Perspektywy internetowej rekrutacji w opinii GoldenLine

CoverW najnowszym numerze Magazynu Rekruter (grudzień 2013, nr 47), Piotr Bożek Dyrektor Marketingu w GoldenLine opowiada o nadchodzących zmianach w serwisie i produktach dedykowanych osobom zajmującym się rekrutacjami i employer brandingiem. Zapraszam do lektury!

Magazyn Rekruter: Jakie nowości planujecie wprowadzić w 2014 roku, które ułatwią pracę rekruterom?

Piotr Bożek: Rok 2014 będzie zdecydowanie czasem zmian jeżeli chodzi o nasz serwis. W pierwszej połowie roku uruchomimy funkcjonalności, które zintegrują działania pracodawców wykorzystujących GoldenLine jako narzędzie rekrutacji. Strefa działań rekrutacyjnych zostanie oddzielona od strefy prywatnej. Każdy rekruter będzie mógł kontrolować procesy rekrutacyjne w serwisie z jednego miejsca. Integracja wszystkich narzędzi: Wyszukiwarki, ogłoszeń i Profilu Pracodawcy sprawi, że korzystanie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne. Zależy nam, aby rekruterzy mogli jak najszybciej zakończyć proces rekrutacyjny. Planujemy także dalsze zmiany w ogłoszeniach. Szczegóły już wkrótce, ale uchylając rąbka tajemnicy możemy powiedzieć, że ogłoszenia będą skuteczniej docierać do kandydatów. Rewolucja z jednej strony będzie polegała na skróceniu ścieżki dotarcia rekrutera do kandydata, a z drugiej, aby kandydat mógł łatwo znaleźć najlepszą ofertę dla siebie.

Wprowadzimy również szereg zmian dla użytkowników – ułatwiając i uatrakcyjniając korzystanie z serwisu. Chcemy, aby GoldenLine było miejscem, w którym użytkownicy nie tylko znajdują pracę, ale także kompleksowo realizują swoje cele zawodowe.

Magazyn Rekruter: GoldenLine wprowadził dość duże ograniczenia jeżeli chodzi o zaawansowaną wyszukiwarkę. Jakie feedback otrzymaliście od rynku w kwestii zmian? Jaką częścią szerszej strategii jest wspomniana zmiana? W jakim kierunku zmierzacie?

Piotr Bożek: Nie wprowadzaliśmy w ostatnim czasie ograniczeń dla użytkowników. W dalszym ciągu serwis daje możliwość kontaktowania się z osobami z własnej listy kontaktów. Również nawiązywanie nowych znajomości pozostało nie zmienione. Są to podstawowe funkcjonalności i nie będziemy ich ograniczać. Bez tego idea networkingu nie byłaby możliwa do spełnienia. To co się zmieniło to liczba wysyłanych wiadomości w pakietach oferowanych dla rekruterów. Wyszukiwarka Kandydatów przed zmianą dawała możliwość wysłania nieograniczonej ilości wiadomości. Brak limitu powodował, że narzędzie było często używane do agitacji handlowej, co kompletnie rozmijało się z ideą działania serwisu. GoldenLine to narzędzia rekrutacyjne, dlatego nie mogliśmy pozwolić, aby ta sytuacja się przedłużała. Wprowadzenie limitów ma na celu umocnienie serwisu jako miejsca do rekrutacji. Chcielibyśmy, aby użytkownicy dostawali ciekawe (dopasowane) oferty pracy – wtedy będą chętniej je czytać i na nie aplikować. Rekruterzy z kolei będą mogli szybko skontaktować się z odpowiednim kandydatem. Oferta produktowa musi odzwierciedlać tę logikę. Środowisko HRowe przyjęło tę wiadomość  ze zrozumieniem, a jak pokazują nasze statystyki pakiety w obecnej formie nie są w pełni wykorzystywane. Najbardziej niezadowolone były te osoby, które z Wyszukiwarki korzystały w sposób nieprawidłowy.

Od pewnego czasu GoldenLine realizuje strategię, w której najważniejsze jest dostarczanie wartości zarówno dla naszych użytkowników (dopasowane oferty pracy) jak i rekruterów (szybkie i skuteczne rekrutacje). W ostatnim roku skupialiśmy się nad tym, by w każdym z tych obszarów dostarczyć maksimum jakości. W maju uruchomiliśmy nową wersję GoldenLine z wyeksponowanymi profilami użytkowników i ich umiejętnościami. Wprowadziliśmy także bardziej zaawansowany i precyzyjny mechanizm dopasowania ofert pracy dla naszych użytkowników – zarówno w serwisie jak i za pomocą e-maili. Nowością dla rekruterów jest Automatyczna Lista Kandydatów, która prezentuje najlepszych użytkowników do każdego zamieszczonego ogłoszenia.

Prawdziwą rewolucją w rekrutacji są wprowadzone w listopadzie Szybkie Ogłoszenia – krótka treść, dopasowane umiejętności i sposób aplikacji “jednym kliknięciem” powodują, że liczba wartościowych aplikacji, które trafiają do rekruterów jest nawet o 130% większa niż w przypadku tradycyjnych form rekrutacyjnych. Liczymy, że planowane zmiany i nowości na 2014 rok zostaną docenione przez rynek.

Magazyn Rekruter: Obserwujemy trend, w którym coraz więcej rekruterów wyszukuje kandydatów poprzez Facebook. Czy nie boicie się Państwo, że Facebook zabierze Państwo spory kawałek rekrutacyjnego tortu?

Piotr Bożek:  Nie boimy się. GoldenLine i Facebook to zupełnie dwa różne światy. Facebook jest serwisem głównie do nawiązywania nieformalnych relacji i przyjaźni. Większość aktywności to umieszczanie prywatnych zdjęć z różnych momentów życia (wakacji, imprez) a także dzielenie się emocjami, przemyśleniami i tym co znaleźliśmy w sieci (zamieszczane informacje mają zdecydowanie charakter rozrywkowy). Tylko 20% respondendów umieszcza informacje związane z życiem zawodowym (wg. badania przeprowadzonego przez GazetaPraca.pl w okresie grudzień 2012 – luty 2013). Facebook nie jest miejscem na promocję siebie w kontekście profesjonalnego, zawodowego wizerunku.

Kandydaci preferują kontakt biznesowy przez serwisy takie jak GoldenLine. 40% respondentów wspomnianego badania wskazało GoldenLine jako serwis, z którego korzystają jeśli chcą wykonać ruch w swojej karierze. GoldenLine to serwis kariery, rozwoju zawodowego i profesjonalnego networkingu. Ludzie mają coraz większą świadomość swojego zawodowego bycia w social media i oddzielają strefę prywatną od zawodowej. Posiadamy ogromną bazę użytkowników, która jest cenna dlatego, że zawiera wyłącznie informacje o doświadczeniu, umiejętnościach, kwalifikacjach i rozwoju zawodowym.

Rok 2013 był dla nas rekordowy, jeżeli chodzi o wzrost liczy użytkowników. W ciągu tego okresu przybyło tylu userów, ile łącznie w roku 2011 i 2012. Ten rok zamykamy z rekordową ilością 1,5 mln zarejestrowanych profili zawodowych.

Dodaj komentarz