Arkadiusz Doliński
Właściciel
Warszawa,
mazowieckie
Doświadczenie zawodowe
Dyrektor Ekonomiczny
Graform
Tworzenie i wdrażanie strategii firmy w porozumieniu w Właścicielem.
Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie.
Reprezentowanie firmy i współpraca z instytucjami finansowymi (banki, ubezpieczyciele).
Pozyskiwanie i rozliczanie funduszy europejskich.
Nadzór nad jednostkami IT, Księgowości, Działu Techniczno-Handlowego.
Nadzór i rozwinięcie wdrażania systemu ERP.
Stworzenie od podstaw i wdrożenie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie firmą (w oparciu o technologię .NET i bazę MS SQL):
- analiza problemów produkcyjnych,
- planowanie produkcji,
- oceny pracownicze,
- zarządzanie zamówieniami klientów,
- zarządzanie reklamacjami,
- elektroniczny rejestr form.
Integracja z pozostałymi systemami informatycznymi w firmie (MES: Golem i ERP: Impuls).
Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie.
Reprezentowanie firmy i współpraca z instytucjami finansowymi (banki, ubezpieczyciele).
Pozyskiwanie i rozliczanie funduszy europejskich.
Nadzór nad jednostkami IT, Księgowości, Działu Techniczno-Handlowego.
Nadzór i rozwinięcie wdrażania systemu ERP.
Stworzenie od podstaw i wdrożenie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie firmą (w oparciu o technologię .NET i bazę MS SQL):
- analiza problemów produkcyjnych,
- planowanie produkcji,
- oceny pracownicze,
- zarządzanie zamówieniami klientów,
- zarządzanie reklamacjami,
- elektroniczny rejestr form.
Integracja z pozostałymi systemami informatycznymi w firmie (MES: Golem i ERP: Impuls).
Kierownik działu finansowo-księgowego
Contact Center Sp. z o. o. (Toruń)
- zarządzanie działem finansowo-księgowym,
- ścisła współpraca z biurem rachunkowym,
- raportowanie do Zarządu spółki,
- koordynowanie zamknięć rocznych, audyt i współpraca z biegłym rewidentem.
-----------------------
- przygotowanie i koordynacja rozliczeń z usługodawcami,
- analizy rentowności projektów,
- kontrola kosztów i wynagrodzeń,
- przygotowywanie różnorodnych analiz dla Zarządu,
- wdrożenie (dzięki wsparciu zespołu IT) - hurtowni danych - implementacja i usprawnienie pracy działu, przy wykorzystaniu tego narzędzia - opartego o PostgreSQL i Open Office,
- wsparcie informatyczne (analizy, dane, szkolenia) dla innych działów i kierownictwa.
- ścisła współpraca z biurem rachunkowym,
- raportowanie do Zarządu spółki,
- koordynowanie zamknięć rocznych, audyt i współpraca z biegłym rewidentem.
-----------------------
- przygotowanie i koordynacja rozliczeń z usługodawcami,
- analizy rentowności projektów,
- kontrola kosztów i wynagrodzeń,
- przygotowywanie różnorodnych analiz dla Zarządu,
- wdrożenie (dzięki wsparciu zespołu IT) - hurtowni danych - implementacja i usprawnienie pracy działu, przy wykorzystaniu tego narzędzia - opartego o PostgreSQL i Open Office,
- wsparcie informatyczne (analizy, dane, szkolenia) dla innych działów i kierownictwa.
Specjalista ds. finansowych (od 2008-10 - Starszy specjalista ds. finansowych)
W obszarze zarządzenia finansami:
• Pozyskiwanie finansowania/współpraca z bankami (pod nadzorem DF i GK):
• kredyty obrotowe:
- organizowanie finansowania: w latach 2006-2008 udział we wszystkich projektach na finansowanie bieżące (porównanie ofert, analiza umów, prezentacja wniosków), kompletna obsługa procesu cash poolingu w grupie Mondi (umowy, warunki, kontrola procesu).
• kredyty inwestycyjne:
- 2007 r. - przeprowadzenie analizy i prezentacja wyników do Zarządu ofert na finansowanie modernizacji maszyny papierniczej (wartość: kilkadziesiąt mln EUR - wybór spośród ofert 4 banków),
- 2008 r. - uczestnictwo w zespole negocjacyjnym i całkowite wsparcie analityczne w przetargu na finansowanie projektu nowej maszyny papierniczej w Świeciu, projekt: 300 mln EUR, kredyt długoterminowy w Europejskim Banku Inwestycyjnym gwarantowany przez konsorcjum banków komercyjnych.
• Monitorowanie wskaźników finansowych przedsiębiorstwa, określających jego sytuację krótko i długoterminową:
- stworzenie modelu informowania o wskaźnikach finansowych firmy na potrzeby szacowania/przewidywania „kowenantów” finansowych, w kontekście m.in. umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym,
• Prognozowanie/zarządzanie przepływami finansowymi:
- w latach 2005-2007 analiza wykorzystania środków z kredytów inwestycyjnych, optymalizacja długu, zarządzanie gotówką, gromadzenie środków (wpływów) pod wypłatę dywidend (proces zebrania środków na dywidendę wpłacaną przez Mondi Świecie S.A. w latach 2006-2007, odpowiednio: 245 i 270 mln PLN).
- sporządzanie planu przepływów walutowych pod planowane transakcje zabezpieczające,
- od 06-2008 do 11-2009 – planowanie przepływów finansowych w ramach nakładów na projekt nowej maszyny papierniczej,
• Wsparcie dla zarządzania kapitałem pracującym (należności/zobowiązania/zapasy):
- stworzenie w oparciu o Hurtownię danych SAP pakietu raportów pozwalających na ocenę efektywności operacyjnej zakupów oraz rzeczywistych warunków płatności kontrahentów.
• Współpraca z firmami audytorskimi (zamknięcia roczne):
- uczestnictwo w zamknięciach (roczne i półroczne) z udziałem audytorów zewnętrznych audytorów z firmy Deloitte (wyjaśnianie wątpliwości i spornych kwestii, sporządzanie raportów i korygowanie po uwagach).
• Ocena finansowa inwestycji:
- współtworzenie modelu opłacalności inwestycji nowej maszyny papierniczej. Od lutego 2008 - odpowiedzialność za kontrolę finansową projektu: planowanie przepływów pieniężnych, kontrola poziomu zrealizowanych płatności, koszty operacyjne związane z projektem itp.
- uczestniczenie w projekcie optymalizacji podatkowej w związku z Pomorską SSE w Świeciu (interpretacja warunków zwolnienia podatkowego przez SSE, ocena możliwości wykorzystania ulg, kwalifikacja kosztów, określenie obszarów działalności podlegających uldze podatkowej). Współpraca z firmą doradczą Ernst & Young.
• Zarządzanie ryzykiem kursowym (pod nadzorem DF i GK):
- w latach 2006 - 2007 proces zabezpieczania przed ryzykiem kursowym. Wykorzystując narzędzia informacyjne dostarczane przez serwis Reuters zabezpieczanie kontraktami forward przepływy na kwoty przekraczające kilkaset mln EUR i kilkadziesiąt mln USD rocznie - negocjując stawki z pięcioma współpracującymi bankami.
- udoskonalenie modelu wyceny posiadanych przez spółkę instrumentów i usprawnienie badania ich efektywności (zgodnie z MSR 39). Stworzenie procedur z zakresu zarządzania płynnością i ryzykiem kursowym.
- stworzenie i wdrożenie procedur kontroli wewnętrznej w zakresie zarządzania ryzykiem kursowym oraz zarządzania środkami pieniężnymi i kredytami.
W obszarze controllingu i raportowania (rachunkowość zarządcza i finansowa):
• Zagadnienia MSR/MSSF:
- praktyczne doświadczenie z zakresu raportowania w MSR do grupy kapitałowej i na GPW,
- koncepcja i stworzenie całości not finansowych i sprawozdania z działalności w oparciu o MSSF7 (instrumenty finansowe, analiza ryzyka i wrażliwości).
• Koordynacja procesu budżetowania w firmie wraz z cyklicznymi projekcjami w roku obrotowym:
- koordynacja procesu planowania kosztów operacyjnych (współpraca z kierownikami różnych szczebli - ok. 50 osób)
- tworzenie skonsolidowanego rachunku wyników, bilansu i cash flow na potrzeby Zarządu i Grupy.
• Modelowanie rentowności:
- stworzenie modelu ekonomicznego (opartego o MS Excel) prezentującego rentowność: klienta, rynku, produktu, maszyny w zadanym okresie czasu – wraz z aplikacją raportującą opartą o środowisko Microsoft (VB.NET + MS SQL Server).
• Raportowanie i współpraca z instytucjami zewnętrznymi: GUS i NBP.
- sporządzanie raportów DG-1, KZ, KZ-1 i innych.
W obszarze wdrożenia i zastosowania narzędzi informatycznych stosowanych w zarządzaniu finansami i raportowaniu (poza wspomnianymi powyżej):
• SAP R/3, Hurtownia danych SAP:
- udział (jako „key user”) we wdrożeniu SAP w Mondi Świecie S.A.
- koordynacja wdrożenia modułu hurtowni danych SAP, dalszy rozwój narzędzia po etapie wdrożenia we współpracy z IBM Austria.
• Wdrożenie Business Objects dla wzmocnienia platformy raportowania i integracji danych:
- analiza platform raportowych wspomagających zarządzanie firmą,
- wybór dostawcy oprogramowania,
- realizacja wdrożenia.
• Pozyskiwanie finansowania/współpraca z bankami (pod nadzorem DF i GK):
• kredyty obrotowe:
- organizowanie finansowania: w latach 2006-2008 udział we wszystkich projektach na finansowanie bieżące (porównanie ofert, analiza umów, prezentacja wniosków), kompletna obsługa procesu cash poolingu w grupie Mondi (umowy, warunki, kontrola procesu).
• kredyty inwestycyjne:
- 2007 r. - przeprowadzenie analizy i prezentacja wyników do Zarządu ofert na finansowanie modernizacji maszyny papierniczej (wartość: kilkadziesiąt mln EUR - wybór spośród ofert 4 banków),
- 2008 r. - uczestnictwo w zespole negocjacyjnym i całkowite wsparcie analityczne w przetargu na finansowanie projektu nowej maszyny papierniczej w Świeciu, projekt: 300 mln EUR, kredyt długoterminowy w Europejskim Banku Inwestycyjnym gwarantowany przez konsorcjum banków komercyjnych.
• Monitorowanie wskaźników finansowych przedsiębiorstwa, określających jego sytuację krótko i długoterminową:
- stworzenie modelu informowania o wskaźnikach finansowych firmy na potrzeby szacowania/przewidywania „kowenantów” finansowych, w kontekście m.in. umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym,
• Prognozowanie/zarządzanie przepływami finansowymi:
- w latach 2005-2007 analiza wykorzystania środków z kredytów inwestycyjnych, optymalizacja długu, zarządzanie gotówką, gromadzenie środków (wpływów) pod wypłatę dywidend (proces zebrania środków na dywidendę wpłacaną przez Mondi Świecie S.A. w latach 2006-2007, odpowiednio: 245 i 270 mln PLN).
- sporządzanie planu przepływów walutowych pod planowane transakcje zabezpieczające,
- od 06-2008 do 11-2009 – planowanie przepływów finansowych w ramach nakładów na projekt nowej maszyny papierniczej,
• Wsparcie dla zarządzania kapitałem pracującym (należności/zobowiązania/zapasy):
- stworzenie w oparciu o Hurtownię danych SAP pakietu raportów pozwalających na ocenę efektywności operacyjnej zakupów oraz rzeczywistych warunków płatności kontrahentów.
• Współpraca z firmami audytorskimi (zamknięcia roczne):
- uczestnictwo w zamknięciach (roczne i półroczne) z udziałem audytorów zewnętrznych audytorów z firmy Deloitte (wyjaśnianie wątpliwości i spornych kwestii, sporządzanie raportów i korygowanie po uwagach).
• Ocena finansowa inwestycji:
- współtworzenie modelu opłacalności inwestycji nowej maszyny papierniczej. Od lutego 2008 - odpowiedzialność za kontrolę finansową projektu: planowanie przepływów pieniężnych, kontrola poziomu zrealizowanych płatności, koszty operacyjne związane z projektem itp.
- uczestniczenie w projekcie optymalizacji podatkowej w związku z Pomorską SSE w Świeciu (interpretacja warunków zwolnienia podatkowego przez SSE, ocena możliwości wykorzystania ulg, kwalifikacja kosztów, określenie obszarów działalności podlegających uldze podatkowej). Współpraca z firmą doradczą Ernst & Young.
• Zarządzanie ryzykiem kursowym (pod nadzorem DF i GK):
- w latach 2006 - 2007 proces zabezpieczania przed ryzykiem kursowym. Wykorzystując narzędzia informacyjne dostarczane przez serwis Reuters zabezpieczanie kontraktami forward przepływy na kwoty przekraczające kilkaset mln EUR i kilkadziesiąt mln USD rocznie - negocjując stawki z pięcioma współpracującymi bankami.
- udoskonalenie modelu wyceny posiadanych przez spółkę instrumentów i usprawnienie badania ich efektywności (zgodnie z MSR 39). Stworzenie procedur z zakresu zarządzania płynnością i ryzykiem kursowym.
- stworzenie i wdrożenie procedur kontroli wewnętrznej w zakresie zarządzania ryzykiem kursowym oraz zarządzania środkami pieniężnymi i kredytami.
W obszarze controllingu i raportowania (rachunkowość zarządcza i finansowa):
• Zagadnienia MSR/MSSF:
- praktyczne doświadczenie z zakresu raportowania w MSR do grupy kapitałowej i na GPW,
- koncepcja i stworzenie całości not finansowych i sprawozdania z działalności w oparciu o MSSF7 (instrumenty finansowe, analiza ryzyka i wrażliwości).
• Koordynacja procesu budżetowania w firmie wraz z cyklicznymi projekcjami w roku obrotowym:
- koordynacja procesu planowania kosztów operacyjnych (współpraca z kierownikami różnych szczebli - ok. 50 osób)
- tworzenie skonsolidowanego rachunku wyników, bilansu i cash flow na potrzeby Zarządu i Grupy.
• Modelowanie rentowności:
- stworzenie modelu ekonomicznego (opartego o MS Excel) prezentującego rentowność: klienta, rynku, produktu, maszyny w zadanym okresie czasu – wraz z aplikacją raportującą opartą o środowisko Microsoft (VB.NET + MS SQL Server).
• Raportowanie i współpraca z instytucjami zewnętrznymi: GUS i NBP.
- sporządzanie raportów DG-1, KZ, KZ-1 i innych.
W obszarze wdrożenia i zastosowania narzędzi informatycznych stosowanych w zarządzaniu finansami i raportowaniu (poza wspomnianymi powyżej):
• SAP R/3, Hurtownia danych SAP:
- udział (jako „key user”) we wdrożeniu SAP w Mondi Świecie S.A.
- koordynacja wdrożenia modułu hurtowni danych SAP, dalszy rozwój narzędzia po etapie wdrożenia we współpracy z IBM Austria.
• Wdrożenie Business Objects dla wzmocnienia platformy raportowania i integracji danych:
- analiza platform raportowych wspomagających zarządzanie firmą,
- wybór dostawcy oprogramowania,
- realizacja wdrożenia.
Specjalista ds. analiz finansowych (od 2005-01 - Kontroler finansowy)
- raportowanie wyników sprzedażowych dla Dyrekcji i Zarządu,
- sporządzanie prezentacji obejmujących aspekty finansowe i promocyjne dla Zarządu,
- współudział w budowaniu systemu kontrolingu poprzez tworzenie wzorców raportowania,
- współpraca z firmami badającymi rynek farmaceutyczny,
- wsparcie w zakresie informacji finansowej dla niemal 100 reprezentantów z obszaru Polski,
- budżetowanie, uczestnictwo w jednym z pierwszych wdrożeń systemu Eureka,
- wdrożenie systemu informowania reprezentantów w zakresie informacji finansowej przy czynnym udziale Działu IT i Handlowego,
- szkolenia dla reprezentantów handlowych z zakresu w/w aplikacji oraz rynku farmaceutycznego.
- sporządzanie prezentacji obejmujących aspekty finansowe i promocyjne dla Zarządu,
- współudział w budowaniu systemu kontrolingu poprzez tworzenie wzorców raportowania,
- współpraca z firmami badającymi rynek farmaceutyczny,
- wsparcie w zakresie informacji finansowej dla niemal 100 reprezentantów z obszaru Polski,
- budżetowanie, uczestnictwo w jednym z pierwszych wdrożeń systemu Eureka,
- wdrożenie systemu informowania reprezentantów w zakresie informacji finansowej przy czynnym udziale Działu IT i Handlowego,
- szkolenia dla reprezentantów handlowych z zakresu w/w aplikacji oraz rynku farmaceutycznego.
Edukacja
Specjalizacje
Finanse/Ekonomia
Zarządzanie finansami
Grupy
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
UMK jest liderem wśród uczelni Polski Północnej m.in. pod względem potencjału naukowego i liczby studentów (25 tys.). To także największy pracodawca w regionie.
EXCEL w praktyce
Pytania, wskazówki, odpowiedzi, komentarze, usprawnienie pracy w EXCELu. Cel: wzajemna pomoc, wymiana doświadczeń, propozycje usprawnień pracy