J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

1. List otwarty do mieszkańców i Burmistrza Augustowa
Raport / Publikacja - 10 listopada, 2006

List otwarty do mieszkańców i Burmistrza Augustowa
Doskonale zdajemy sobie sprawę jak uciąŜliwa jest droga międzynarodowa przechodząca
przez środek duŜego miasta. Jakie powoduje zagroŜenia, wypadki, choroby, śmierć. Nam
ekologom naprawdę nie trzeba tego tłumaczyć. Od lat na co dzień zajmujemy się tymi
problemami. Sami bijemy na alarm, publikujemy statystyki, wyniki badań. Pomogliśmy
wielu społecznościom uniknąć takiego zagroŜenia.
Chcemy wyraźnie powiedzieć: nie jesteśmy przeciwni budowie obwodnicy Augustowa. Nie
ma konfliktu: albo ochrona człowieka - albo ochrona przyrody. Trzeba chronić i przyrodę,
i ludzi. Od dłuŜszego czasu nasz głos jest jednak manipulowany. Celowo próbuje się
skłócić ze sobą róŜne grupy społeczne. Manipuluje się i nami, i Wami.
Dlatego organizujemy Pociąg dla Rospudy i przyjedziemy do Augustowa. Przyjedziemy,
Ŝeby rozmawiać. Rozmawiać bezpośrednio z jego mieszkańcami. Rozmawiać o tym, jak
zbudować obwodnicę, która chroniłaby i mieszkańców Augustowa, i mieszkańców Suwałk,
i przyrodę.
Nie moŜe być tak, Ŝe Polacy nie potrafią się porozumieć, Ŝe zawsze się ze sobą kłócą.
W sprawie Rospudy grozi nam międzynarodowy skandal, interwencja Komisji
Europejskiej i kolejna kompromitacja kraju.
Dlatego powinniśmy zacząć ze sobą rozmawiać. Choćby w Augustowie, choćby na drodze,
która jest przyczyną problemu. Mieszkańcy Augustowa juŜ kilkukrotnie blokowali tę trasę,
domagając się jak najszybszego rozwiązania tego problemu. Tym razem my wstrzymamy
ruch razem z mieszkańcami. TeŜ jesteśmy za rozwiązaniem problemu, teŜ jesteśmy za
budową obwodnicy. Ale w sposób gwarantujący efekt. Inwestycja musi spełniać wszelkie
wymogi prawa krajowego i unijnego. Musi mieć zapewnione pewne źródło finansowania.
Musi chronić i ludzi, i przyrodę.
Pociąg do Rospudy organizuje wiele róŜnych organizacji. Przyjadą z nami setki zwykłych
ludzi z całego kraju - takich samych jak mieszkańcy Augustowa. To tylko mała część
spośród prawie 200 tys. obywateli, którzy podpisali się pod apelami w sprawie Rospudy.
Nie jesteśmy przeciw mieszkańcom Augustowa, nie jesteśmy przeciw budowie
obwodnicy. Jesteśmy za budową obwodnicy! Ale obwodnicy dobrze zaprojektowanej,
w sposób zgodny z prawem, ekonomiczny, gwarantujący finansowanie unijne. Jeszcze
jest czas, Ŝeby szybko zmienić projekt. Brnięcie w konflikt będzie kosztować najwięcej -
i czasu, i pieniędzy.
Rozmawiajmy o tym 18 listopada na drodze w Augustowie. Jak Polacy z Polakami.
Zapraszamy do dialogu mieszkańców i Burmistrza miasta. I nie schodźmy dopóki się nie
dogadamy...
Krzysztof Rytel, Zielone Mazowsze
Maciej Muskat, Greenpeace Polska
Rafał Górski, Obywatel
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

2.POCIĄG DLA ROSPUDY

http://www.greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/...

Obrazek
Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.06.14 o godzinie 20:08
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

POCIĄG DO ROSPUDY PRZYJECHAŁ DO AUGUSTOWA
http://www.greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/...


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.06.14 o godzinie 20:07
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

4. GAZETA POCIĄG DLA ROSPUDY
http://www.greenpeace.org/poland/pl/press-centre/dokum...

Obrazek
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

http://www.greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/...


Obrazek


Unia Europejska na ratunek Rospudzie
Informacja prasowa - 13 grudnia, 2006
Jest coś zawstydzającego w tym, że największe skarby polskiej przyrody muszą być chronione przed polskimi politykami i drogowcami przez interwencje urzędników z Brukseli. We wtorek, 12 grudnia Komisja Europejska oficjalnie upomniała Polskę za łamanie prawa unijnego, poprzez planowane inwestycje drogowe na terenach sieci Natura 2000.
zbliżenie
Dolina Rospudy
zbliżenie
Dolina Rospudy
A nie mówiliśmy…


Obrazek


Zaledwie trzy tygodnie temu, specjalnym „Pociągiem dla Rospudy” pojechaliśmy do Augustowa, by wyjaśniać mieszkańcom tego miasta, że tak potrzebna im obwodnica może powstać szybko i sprawnie, jeśli tylko lokalne władze i GDDKiA odstąpią od planów zniszczenia Doliny Rospudy 500 metrową estakadą na palach. Augustowianie, od lat manipulowani przez część lokalnych mediów i polityków, nie chcieli słuchać. Gdy ostrzegaliśmy, że wariant promowany przez drogowców jest niezgodny z prawem unijnym i najprawdopodobniej zostanie przez Unię zatrzymany, nie chciano nas słuchać. Gdy podawaliśmy przykłady z Francji czy Portugalii, gdzie takie przypadki się już zdarzyły, zarówno burmistrz Augustowa, jak i posłowie z tego regionu z butą i arogancją twierdzili, że „Unia jest daleko, tu jest Polska”, „droga powstanie, ale w kształcie, który my wybraliśmy”, etc., etc., etc.



Wydaje się, że ci Panowie zapomnieli, że Polska jest już częścią Unii Europejskiej i oprócz przywilejów w postaci strumienia pieniędzy płynącego do naszego kraju (szczególnie dla samorządów!!!), wiąże się to też obowiązkami. Do najważniejszych z nich należy przestrzeganie praw unijnych. Także tych, dotyczących ochrony przyrody.



Niestety, Polska odbiega w tej dziedzinie od ideału w zatrważającym stopniu. Komisja Europejska właśnie podjęła pierwsze kroki w celu zmiany tej sytuacji, wysyłając upomnienie w sprawie naruszania przez Polskę unijnego prawa o ochronie środowiska . W dokumencie opublikowanym wczoraj w Brukseli wspomina się aż 8 inwestycji drogowych łamiących prawo. Wszystkie one są związane z budową trasy Via Baltica. Oczywiście jedną z nich jest niesławna obwodnica Augustowa, mająca przeciąć unikalną pod względem przyrodniczym Dolinę Rospudy.



Greenpeace, od początku istnienia w Polsce, opowiada się za zmianą planów budowy tej trasy. Już dwa lata temu ostrzegaliśmy, że w wersji promowanej przez Ministerstwo Transportu oraz władze Białegostoku, tzw. „wariancie białostockim” droga ekspresowa Via Baltica ma przeciąć, nie tylko unikalną Dolinę Biebrzy, ale także cenną przyrodniczo Dolinę Narwi oraz Puszczę Augustowską. Poza tym będzie przebiegać w bezpośredniej bliskości Puszczy Knyszyńskiej oraz Wigierskiego Parku Narodowego. Dziś nasze słowa potwierdza Komisja Europejska



Planowane inwestycje naruszają nie tylko obszary sieci Natura 2000, ale także Dyrektywę Siedliskową i Ptasią UE oraz inne akty prawne określające zasady ochrony przyrody w UE.



Pierwszy krok został zrobiony. Co dalej?



Porozumienia akcesyjne dają UE duże możliwości działania. W przypadku Polski powstrzymanie dewastacyjnych pomysłów drogowców odbędzie się w czterech etapach.



- Pierwszy list z oficjalnym upomnieniem i prośbą o zmianę planowanych inwestycji

- Jeśli w ciągu 2 miesięcy polski rząd nie odpowie, zostanie przesłane drugie, ostatnie upomnienie pisemne, wyjaśniające szczegółowo przyczyny interwencji unijnej i wskazującej konkretne zarzuty wobec naszego kraju. List będzie też zawierać żądanie dostosowania się do obowiązującego prawa.

- Jeśli w ciągu 2 miesięcy Polska nie dostosuje się do regulacji, którym jako członek Unii podlega, zostanie skierowana do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jeśli uzna on, że zostało naruszone prawo, wyda orzeczenie nakazujące Polsce dostosowanie się do niego.

- Jeśli i to orzeczenie zostanie zignorowane i drogi będą budowane z naruszeniem przepisów, na Polskę mogą zostać nałożone wielomilionowe kary a budowa wstrzymana.



Jest nadzieja



Oczywiście wszyscy chcielibyśmy uniknąć takiego scenariusza, w którym Dolina Rospudy zostanie zniszczona, obwodnicy Augustowa nie będzie, a nasz kraj będzie jeszcze płacił za to kary. Niestety, biorąc pod uwagę upór i butę, jakie prezentują decydenci z GDDKiA oraz podlascy notable, taki rozwój wypadków jest jak najbardziej realny.



Warianty alternatywne istnieją. Nie trzeba niszczyć najcenniejszych zakątków kraju, jedynie dlatego, że ktoś, kiedyś popełnił błąd i teraz boi się do tego przyznać



Pozostaje nadzieja, że wraz z interwencją Unii Europejskiej, osoby odpowiedzialne za zmianę błędnych decyzji, otworzą oczy i zrozumieją, że już jesteśmy Europejczykami, a to zobowiązuje. Jeśli nie, cóż… Wstyd powiedzieć. Jak dzieciaki w szkole, dostaniemy za karę dużego klapsa i zostaniemy zmuszeni do poprawnego zachowania.Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.06.14 o godzinie 20:13
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

6.ALARM DLA ROSPUDY WOJEWODA PODLASKI WYDĄŁ POZWOLENIE NA BUDOWĘ OBWODNICY AUGUSTOWA

http://www.greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/...

Ogłaszamy alarm dla Doliny Rospudy !
Wydano wyrok na Dolinę Rospudy

Informacja prasowa - 9 lutego, 2007
Dziś, 9 lutego 2007 r., wojewoda podlaski wydał pozwolenie na budowę drogi ekspresowej. Oznacza to, że inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - uzyskał ostatecznie zielone światło dla rozpoczęcia wycinki lasu w Dolinie Rospudy. Ogłaszamy alarm dla polskiej przyrody!

Głosy Prezydenta, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Komisji Europejskiej, a także artystów i naukowców, ponad 150 tysięcy ludzi z Polski i 10 tysięcy z zagranicy nie wystarczyły, by powstrzymać urzędników przed próbą zniszczenia jednego z najcenniejszych fragmentów polskiej przyrody.

W obecnej sytuacji dokumenty i słowa, argumenty i logika już nie wystarczają. Teraz każdy z nas musi rozważyć, co może i co chce zrobić, aby zapobiec zniszczeniu tego, co jest mu drogie.

Dlatego prosimy wszystkich tych, którzy nie godzą się na zniszczenie Doliny Rospudy o działanie w jej obronie!


Obrazek


Jeśli możesz dołącz do nas na miejscu!

Będziemy starali się ochronić Dolinę do końca lutego. Wtedy wygasa okres, w którym można prowadzić wycinkę drzew nad Rospudą. Wkrótce na naszych stronach znajdą się szczegółowe informacje jak możesz do nas dołączyć.


Obrazek


Pomóż nam nagłośnić sprawę Doliny Rospudy!

Jeśli możesz, zorganizuj w swojej miejscowości prelekcje, apele i wydarzenia, które pokażą Twój sprzeciw wobec niszczenia doliny. Materiały które możesz wykorzystać, znajdują się już na naszych stronach, a za chwile będzie ich jeszcze więcej. Możesz także na znak solidarności nosić zieloną wstążeczkę.


Obrazek


Podpisz nasz apel w sprawie Rospudy!

Dolina cały czas jest jeszcze nienaruszona. W sytuacji zagrożenia nie powinniśmy rozpraszać naszej energii na myślenie o szansach i nadziei. Powinniśmy skupić się na działaniu. Zrobimy wszystko, co możemy, aby dolina przetrwała. Mamy nadzieję, że Ty też!


Obrazek


Działaj teraz!
To ostatni moment, kiedy Prezydent i Premier Rzeczypospolitej Polskiej mogą powstrzymać zniszczenie Doliny Rospudy! Napisz do nich teraz!

Wesprzyj nas!
Aby prowadzić działania na rzecz ochrony Doliny Rospudy potrzebujemy też wsparcia finansowego. Pomóż nam!

-----------------------------------------------------------------------

Nagła przeprowadzka ministra środowiska
Profesor Szyszko od dziś w transporcie
12 lutego, 2007
Około godziny 11:30 rano przed budynkiem Ministerstwa Transportu pojawił się samochód bagażowy, a chwilę później na chodniku przed wejściem pracownicy firmy przeprowadzkowej ustawili kartonowe pudła, należące do ministra środowiska. Czy wreszcie Prof. Szyszko będzie mógł, zgodnie z zainteresowaniami, realizować się w działaniach na rzecz transportu?


Obrazek


"Greenpeace Przeprowadzki" w akcji


Obrazek

Aktywiści Greenpeace w trakcie "przeprowadzki" profesora Szyszko do ministerstwa transportu

Przeprowadzki dokonali jednak nasi aktywiści z "Greenpeace Przeprowadzki". Obok "rzeczy ministra" pojawił się także transparent z napisem: "Prof. Szyszko - od dziś w transporcie". Happening zorganizowany został w celu uzmysłowienia opinii publicznej i władzom, że stanowiska ministra środowiska nie może zajmować osoba, która bardziej dba o interesy transportu niż polskiej przyrody!

"W ubiegłym tygodniu premier Kaczyński rozpoczął rekonstrukcję rządu i wspomniał o żółtych kartkach dla kilku ministrów. Minister Szyszko, podpisując zgodę na budowę drogi przez Dolinę Rospudy, pokazał jasno, że transport jest dla niego ważniejszy niż przyroda, zasłużył na czerwoną kartkę. Greenpeace, wraz z tymi wszystkimi, którzy nie godzą się na niszczenie ekologicznego dziedzictwa Polski apeluje, aby premier zdymisjonował i przeniósł profesora do Ministerstwa Transportu. Wciąż wierzymy, że premier wraz z prezydentem zatrzymają to szaleństwo." - powiedział Maciej Muskat, koordynator kampanii Greenpeace Polska.

W ubiegłym tygodniu Minister Środowiska wydał pozytywną opinię na temat budowy obwodnicy Augustowa przez najszerszą część Doliny Rospudy. Zlekceważył tym samym sprzeciw przyrodników z Polski i Europy, zdanie 150 tysięcy polskich obywateli, apel prezydenta Kaczyńskiego i krytykę Rzecznika Praw Obywatelskich, który uważa, że decyzja ministra może naruszać Konstytucję RP. Zlekceważył także groźby Komisji Europejskiej, która nie wyklucza nałożenia na Polskę potężnych kar finansowych, za budowę drogi na terenach sieci Natura 2000. Komisja już wszczęła wobec Polski procedurę karną, która może zostać przyspieszona.

W piątek, 9 lutego, na podstawie opinii ministra Szyszko, wojewoda podlaski wydał pozwolenie na budowę. Prace mogą rozpocząć się w każdej chwili, choć organizacje ekologiczne sprawdzają możliwości zaskarżenia decyzji wojewody do sądu.

"Polska mogłaby ochronić unikalne przyrodniczo tereny, zbudować obwodnicę i zrobić to za unijne pieniądze. Tymczasem decyzja ministra Szyszko oznacza, że przyroda zostanie zniszczona, a Polska będzie musiała pokryć koszty nie tylko obwodnicy, ale także kar finansowych. To, co się dzieje wokół sprawy Rospudy, to czysty absurd' - podkreśla Muskat.Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.06.14 o godzinie 20:46

Andrzej Sawa

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

7.VIA BALTICA - NIE TĘDY DROGA
http://www.greenpeace.org/poland/pl/co-robimy/via-balt...

Obrazek

Via Baltica to droga o statusie międzynarodowym, która ma powstać w ramach I ogólnoeuropejskiego korytarza transportowego. Jeżeli zostanie wybudowana, droga przecinać będzie kilka z najpiękniejszych i najcenniejszych w skali całej Europy obszarów - Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Augustowską oraz obrzeża Narwiańskiego Parku Narodowego, Puszczy Knyszyńskiej i Wigierskiego Parku Narodowego."Inwestycja spowoduje nieodwracalne skutki dla natury (…)To przedsięwzięcie będzie miało katastrofalne skutki przyrodnicze dla całego regionu. Via Baltica przetnie naturalne korytarze wędrówek dużych ssaków. Lokalne populacje wilków, rysi czy łosi zostaną odseparowane od siebie we fragmentach swoich siedlisk."

Prof. dr hab. Włodzimierz Jędrzejewski - Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży

PAŃSTWOWA RADA OCHRONY PRZYRODY
THE STATE COUNCIL FOR NATURE CONSERVATION
CONSEIL NATIONAL POUR LA PROTECTION DE LA NATURE
Member of IUCN
The World Conservation Union
Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
tel: (+48 22) 57 92 603, fax: (+ 48 22) 57 92 555, http://www.mos.gov.pl/prop
Warszawa, 5 marca 2007 r.
Szanowny Pan
Prof. Jan Szyszko
Minister Środowiska
Warszawa
W związku z pojawiającymi się w ostatnich tygodniach nowymi materiałami i
wypowiedziami dotyczącymi środowiskowych aspektów budowy obwodnicy Augustowa,
Państwowa Rada Ochrony Przyrody – mimo Ŝe juŜ trzykrotnie wypowiadała się w sprawie
obwodnicy Augustowa i wyboru przebiegu drogi ViaBaltica – przedstawia w załączeniu kolejną,
pogłębioną i uaktualnioną opinię, dotyczącą przyrodniczych aspektów sprawy.
Mamy nadzieję, Ŝe ta merytoryczna ocena zagadnienia okaŜe się pomocna, w związku
z koniecznością podjęcia przez Rząd w najbliŜszych dniach istotnych decyzji, dotyczących sposobu
rozwiązania sporu z Komisją Europejską w tej sprawie.

http://www.greenpeace.org/poland/pl/press-centre/dokum...

http://www.greenpeace.org/poland/Global/poland/report/...

MOŻLIWE WARIANTY S8 OPINIA SISKOM
http://www.greenpeace.org/poland/pl/press-centre/dokum...

Stanowisko Prezydenta RP wobec rozpoczęcia budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy
Raport / Publikacja - 21 lutego, 2007
Wiadomość o planowanym na jutro rozpoczęciu budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy zastała Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego w Gdańsku, gdzie przebywał na obradach Komisji Krajowej NSZZ Solidarność. Wobec tej decyzji Prezydent wyraził - mając na względzie zarówno dobro mieszkańców regionu jak i Doliny Rospudy - swoją zdecydowaną dezaprobatę.

Komunikat KE w sprawie wydania nakazu wstrzymania prac w Dolinie Rospudy
Raport / Publikacja - 30 lipca, 2007
The European Commission has today asked the European Court of Justice to take interim measures to ensure Poland does not go ahead with the construction of a road that will cause irreversible damage to the Rospuda Valley, a protected area of primeval forest and natural habitats of European importance. The Commission's application for urgent action by the Court follows the Polish government's failure to give an undertaking that it will not start construction work on the Augustow bypass through the valley on 1 August. The Commission took Poland to the ECJ over the planned construction of the Augustow bypass and another road, the Wasilkow bypass, in March 2007 due to the damage they would cause to natural areas of European importance. The interim measures now requested would prevent the works from going ahead until the Court has had time to rule on the case brought in March.

Executive summary: Commission asks the European Court of Justice to order Poland not to start road construction in Rospuda Valley
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Retrospektywne spojerznie na dwuletnią wygraną akcję w...

Andrzej S.:
Wykopaliska.
Najciekawsza będzie puenta - 15.08.2008 = "Cud nad Rospudą" - Po wysłaniu mojego listu z 8.08.2008 do Dyrektora Generalnego GDDKiA z wnioskami i dowodami prowadzonego przez mnei półrocznego mojego prywatnego śledztwa dziennikarskiego w dokumentacji inwestycji wodziale GDDKi A W Białymstoku włącznie z ze zdjęciami w terenie udowadniającymi oświadczenie nieprawdy w dokumentach . , 14.08.2008 podjęto decyzje o natychmiastowym wstrzymaniu budowy , a 15.08 wszyscy wykonawcy w dzień świąteczny 15.08 w pośpiechu opuszczali plac budowy !

Andrzej Sawa

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Następna dyskusja:

obecna sytuacja w sprawie o...




Wyślij zaproszenie do