Temat: Jak uzyskać jeszcze korzystniejsze ceny?
Mirosław Wilczek:
Ktoś tu chyba zapomina o jednej dość istotnej kwestii:
o zamiarze przeprowadzenia aukcji elektronicznej wykonawcy wiedzą przed terminem składania ofert. Proszę więc nie używać argumentu o wielkości zaoszczędzonych kwot, jeśli każdy wykonawca jest przygotowany na konieczność obniżania cen.
Z przyjemnością zaoferuję każdemu sprzedaż np. benzyny po 100 zł za litr a następnie dam 95% rabatu.
Oczywiście że jeśli w SIWZ jest zawarta klauzula o przeprowadzeniu dogrywki w formie aukcji elektronicznej to oferenci zdając sobie sprawę z faktu, że bedą musieli zejść z cen podają ceny nieco wyższe. Niemniej jednak w trakcie samej aukcji i tak ne ma to znaczenia.
Oferenci nie wiedzą kto bierze udział w aukcji, widzą tylko nazwy:
Oferent A
Oferent B
Oferent C
Więc jesli Oferent A - da cenę 10 000 zł (zakładając że może dać około 15 % upustu)czyli jakieś 8700 zł
To jeśli Oferent B da cenę 8650 zł to w firmie A rozpoczynają się dyskusje i szacowania czy opłaca im się przebić tą ofertę.
Zazwyczaj osoba upoważniona do udziału w aukcji kontaktuje się wtedy z właścicielem firmy lub decydentem biorąc równiez pod uwagę korzyści niematerialne takie jak: możliwość długotrwałej wspólpracy na przyszłość, podpisanie umowy serwisowej, późniejsza sprzedaż podzespołów czy modernizacje zakupionego sprzętu lub usługi.
Tak jak już wspomniałam im wyższa wartość przetargu tym niższe ceny u oferentów.
Co do przytoczonego
przykładu komina nie ma problemu żeby ustrzec się przed podobnymi sutuacjami.
Wystarczy aby jednym z kryteriów oceny ofert było
doświadczenie.
W systemie Agrega nie wygrywa ten który da najniższą cenę lecz ten który zdobędzie
najwyższą liczbę punktów.
Na punktację składać się mogą dowolne kryteria takie jak:
długośc gwarancji, liczba przeprowadzonych robót tego samego typu czy cokolwiek innego co sobie wymyślimy.
I sami ustalamy jaką wartość procentową ma dane kryterium
Możemy ustalić że:
- Cena to
50% punktacji
- Doświadczenie (ilość wykonanych robót tego samego typu) to
50% punktacji
W(wartośc punktacji ustalana dynamicznie)=
C(wartość punktów za cenę)+
D(wartość punktów za doświadczenie)
Gdzie
C jest wartością malejącą (im niższa tym więcej punktów)
D jest wartościa rosnącą (im wyższa tym więcej punktów)
Oczywiście po zakończeniu aukcji zleceniodawca dostaje pełen raport z wynikami (w tym z historią składania poszczególnych ofert) wszystkich oferentów i wcale nie musi zdecydować się na tego który zdobył najwyższą liczbę punktów.
Małgorzata Zygmunt edytował(a) ten post dnia 30.06.09 o godzinie 11:31