Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Ostatnio podyskutowałem sobie ze znajomym na temat identyfikacji typograficznej Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Znajomy był na tak, ja byłem na nie. Nawet bardzo na nie. Tak bardzo na nie, że spisałem swoje żale (tutaj). A Państwo co sądzą na ten temat?
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Robert Chwałowski:
Chyba Cię znielubią? ;)

Dla mnie najważniejsze jest ostatnie pytanie nr 5, nie odbierając Ci racji w pozostałych punktach.
Ponieważ odpowiedź na to właśnie pytanie powinna projektantowi dać do myślenia, a co za tym idzie powinna dać impuls do zmian w podwalinach projektu, czyli w koncepcji realizacji przyjętej strategii.
Nie ma sensu dyskutować nad pozostałymi szczegółami taktycznymi, na zasadzie, skoro ogół ma wady, to szczegół ma wady ogółu, do którego przynależy (trudno rozpatrywać nieodpowiedniość wagonów, skoro projekt torów jest obciążony błędem).
(edit) Kosz, do kosza, bo to mogło nie być jasne.marek mareksy szewczyk at creamteam edytował(a) ten post dnia 31.01.09 o godzinie 13:06
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Pierwszy rzut oka - kroj wyglada znajomo i przyjemnie dla oka.
Potem czytam Panska recenzje, wracam do obrazkow i faktycznie, diakrytyk nad c wyglada jak doklejony i zupelnie niedopasowany. Nie bede powtarzal tego co juz Pan napisal.
Jesli o logo chodzi, to te cienkie linie przypominaja mi polskie neony uliczn ne z z lat 60.

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Przed przeczytaniem żalów Roberta pomyślałem "Co to za krój? Wygląda trochę jak z ten z polskich tablic drogowych. A fe!"

Rzeczywiście efekt trąci klimatem PRL - w sam raz dla muzeum sztuki socjalistycznej ;)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

"Czytanie" tego kroju przypomina nieco przedzieranie się przez jeżynowiska - niby da się przejść a co rusz jesteśmy powstrzymywani przez ostre kolce...
Faktycznie krój nie jest w stanie "pracować" w dłuższych tekstach. Dokuczliwy jest jego geometryzm" i brak wcięć powodujący zlewanie całych fragmentów znaków, wiersz skacze i wydaje się złożony z liter o różnych wielkościach w dodatku pochylonych w różne strony - wiem wszystko to złudzenia ale teraz dopiero widać jak bardzo trzeba je brać pod uwagę... Można tam znaleźć znacznie więcej kuriozalnych kształtów (literka "ł" np) Też jestem zdecydowanie na nie

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Stanisław Kowalski:
Jesli o logo chodzi, to te cienkie linie przypominaja mi polskie neony uliczn ne z z lat 60.

Aż strach pomyśleć, że toto powieszą na nowym gmachu muzeum Kareza :/

konto usunięte

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

No cóż... urodą nie grzeszy. Tak jak zauważył Pan Leszek - to pismo nie sprawdzi się przy dłuższym tekście - nie ma prawa się sprawdzić.

A poza wcześniej wymienionymi błędami - jest nieadekwatne. Ktoś tam wspomniał o socjalizmie i faktycznie: gdyby patrzeć na sztukę nowoczesną przez pryzmat tej identyfikacji, to należy np całą współczesną architekturę ograniczyć do wielkiej płyty.

Aha, nie macie wrażenia, jakby ten system trącił amatorszczyzną? Nie chodzi mi o wspomniane już konkretne błędy w kształcie znaków, ale o całokształt. Wygląda jak ćwiczenie studenta I roku - chyba nawet ja bym lepiej to zrobiła ;)

Jestem na nie.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Przyglądam się temu logo i przyglądam i... zastanawiam się nad dwoma kwestiami:
1. pomijając krój i jego dziwności typograficzne, to takie zbudowanie znaku ani nowoczesne, ani czytelne ani, ani
2. odwołania do soc widzę tu w nieporadności budowania całego tego znaku także
3. warstwa skojarzeniowa - jak najgorsza niestety i raczej z nowoczesnością i sztuką w sprzeczności

a tak na marginesie - trzeba było szukać obcokrajowca co nie kuma polskich realiów?

NIE, NIE, NIE.

konto usunięte

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Dodam, że w kroju z naszych tablic drogowych występują szkaradne ogonki w kształcie trójkątów, podczas gdy u Ballanda - rachityczne sierpy. Nie wiem czemu wstrzyknął inserty z Akzidenz Grotesk, który nie dość że nie pasuje stylistycznie, to ma znacznie cieńsze formy.

Sam krój to nawet nie inspiracja, tylko zwykła zżyna. Jego błędy sumują się w dodatku z fatalnymi propozycjami układów, takim DTPolo. Czasami warto dłużej na coś takiego popatrzeć, bo niektórzy autorzy grają na podpuchę i gdzieś ukrywają haczyk. Tu jednak tego nie ma. Jest goła nieporadność.

(W pierwszej chwili, widząc miniaturę zdjęcia, myślałem że Robert zaznaczył na czerwono błędy. Niewiele się myliłem ;) :

Obrazek


To jest identyfikacja dla KDT a nie MSN. Nawet Zachęta ma lepsze rozwiązania. Kto to akceptował!?

No i strona www z jakiejś blogowej templatki...Marcin F. edytował(a) ten post dnia 31.01.09 o godzinie 11:13
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Moge sie mylic, ale dla mnie (czyt. subiektywnie) to nawiazanie do Eda Felli i Detroit Focus Gallery (http://arh346.blogspot.com/2008/04/ed-fella.html ), a szerzej -- poststrukturalizmu (choc nie wiem, czy swiadome, pewnie tak). Jasne, ze kroj bazowy jest postrukturalistyczny nieco z przypadku (jak mniemam zamysl byl do bolu modernistyczny (obstawiam universal Bayera jako kierunek).

W kazdym razie typografia w znaku mnie nie bulwersuje. Mysle sobie, ze nie wszystko musi byc "okragle" (czyt. spojne formalnie). Jesli "mutanty typograficzne" maja racje bytu w identyfikacji, to wlasnie w identyfikacji takich (zajmujacych sie sztuka wspolczesna, a wiec z gruntu "hop-do-przodu") instytucji.

konto usunięte

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

...a dla mnie jest to raczej nawiązanie do prac uczniów Szkoły Przemysłu Graficznego (roczniki 1935-39).

Toż to nie żaden poststrukturalizm a zwykły łomot! W sam raz na plakacik (do wystawy czasowej o Szwajcarii, który pójdzie po tygodniu do kosza) a nie na trwały wizerunek. Jeśli miałbym oceniać tę propozycję językiem postmodernizmu, to to jest czysta przemoc na użytkowniku.
Pan ma zresztą w dorobku znacznie lepsze prace (skądinąd nie wystające poza szwajcarską średnią) i chociaż nikomu niczego nie mogę zabronić, to mam wrażenie że jest za małym pikusiem na robienie całościowej identyfikacji.
Nie jestem zwolennikiem kreowania muzeów sztuki na jakieś tabernakula, ale to co zaproponował jest infantylne, wtórne i nieciekawe. Boję się ludzi, którzy to klepnęli; po prostu wątpię w ich kompetencje kuratorskie.Marcin F. edytował(a) ten post dnia 31.01.09 o godzinie 12:33
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Helen, dla mnie to, prawdę rzekłszy, nawiązanie do... przypadkowości, tak mu wyszło i się tym zachwycił. Ale skoro tak "pięknie" i do przyjecia, dla mnie NIE, to wytłumacz mi logikę jednego drobiazgu - mamy oto w logotypie Warszawę pisaną z małej litery, ale ciut niżej "muzeum" wali już z dużej.

Też mam wrażenie, jak Marcin, że autor
jest za małym pikusiem na robienie całościowej identyfikacji.
Powiem więcej, nawet za samo logo brać się nie powinien.
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Helena P.:
Moge sie mylic, ale dla mnie (czyt. subiektywnie) to nawiazanie do Eda Felli i Detroit Focus Gallery (http://arh346.blogspot.com/2008/04/ed-fella.html ), a szerzej -- poststrukturalizmu

Możesz wskazać jakieś cechy wspólne? Staram się, ale nie mogę znaleźć, więc wypada pokazać

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

"Jak miło jest znać Pana Leara
Co tyle nabazgrał bazgranin!
Niektórzy go cenią nad wyraz,
Niektórzy zaś mają go za nic.

[...]

Gdzie gór szczyt - tam płakać zwykł w bólu.
Gdzie mórz toń - tam też łkać gotowy!
Swe mleko kupuje wprost w ulu,
A miód za to - prosto od krowy.

[...]".

E. Lear, "Jak miło jest znać Pana Leara", tłum. Andrzej Nowicki.
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Marcin F.:
Boję się ludzi, którzy to klepnęli; Marcin F. edytował(a) ten post dnia 31.01.09 o godzinie 12:33

"graphic design is for self-centered obsessives";)
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Helen, dla mnie to, prawdę rzekłszy, nawiązanie do... przypadkowości, tak mu wyszło i się tym zachwycił. Ale skoro tak "pięknie" i do przyjecia, dla mnie NIE, to wytłumacz mi logikę jednego drobiazgu - mamy oto w logotypie Warszawę pisaną z małej litery, ale ciut niżej "muzeum" wali już z dużej.

Zupelnie nie czuje sie uprawniona, ani tym bardziej upowazniona do bronienia rzeczonej identyfikacji. Tudziez tlumaczenia sie w stopniu wiekszym niz w poprzedniej wypowiedzi, dlaczego jest dla mnie "do przyjecia" (choc nigdzie nie napisalam, ze "pieknie").
Zacytuje tylko Tibora K: "Absolute perfection is not always the most engaging quality in a design."
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Helena P.:
Zacytuje tylko Tibora K: "Absolute perfection is not always the most engaging quality in a design."
To ja zacytuję starą Maciaszczykową "Ło dyć to jo sie tak napodliwała, a tu ino słuńce i słuńce dyć cingiem. Az zielune schnie, a schnie nieboze" :)
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Jeszcze nieco obok tematu: mimo wszystko wole takiego lamanca, niz zupelnie okragly (doslownie i w przenosni) znak 200lecia WAMu omawiany na grupie obok.
Niemcy maja swojego Dina, my mamy o-takie;) (Obstawiam, ze odsadzanie od czci i wiary byloby mimo wszystko cichsze, gdyby to byl wlasnie Din).

Design tym sie bronil przez wieki (az tyle ich nie bylo, to prawda), ze ewoluowal; kierunki eksploracji byly rozne - czesc skonczyla w okolicach szczytnych dokonan bauhausu w dziedzinie typografii, ale byly. Dlatego wlasnie zacytowalam Tibora, a nie dajmy na to Randa. Bo na szczescie (a w pewnych przypadkach: niestety) nie na nim skonczyla sie dziedzina szumnie zwana identyfikacja wizualna.Helena P. edytował(a) ten post dnia 31.01.09 o godzinie 17:34
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Hmm - jak tak czytam to muszę przyznać że ta stara Maciaszczykowa to całkiem mądra kobieta jest...
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Identyfikacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Helena P.:
(Obstawiam, ze odsadzanie od czci i wiary byloby mimo wszystko cichsze, gdyby to byl wlasnie Din).

Wybacz, ale wypraszam sobie takie uwagi. Za kogo Ty nas masz, za koniunkturalistów, czy za osoby pozbawione własnego zdania?



Wyślij zaproszenie do