Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Agnieszka Górnicka:
A jeszcze jedna różnica - zasięg. O modzie mozemy mówić wtedy, gdy zjawisko jest widoczne przynajmniej w jakimś segmencie/grupie ludzi, zazwyczaj w wyniku naśladowania.

Tymczasem trend nie musi być powszechny. Ba, najważniejsze trendy są przez jakiś czas ukryte przed okiem statystyka, który patrzy tylko na maksima (czyli, jako się rzekło wartości MODAlne). Zaczyna się od tego, że różni ludzie jednocześnie - choć niezależnie od siebie - zaczynają zachowywać się czy myśleć w podobny sposób. Oddziaływanie między nimi istnieje - choćby poprzez media - ale nie jest to naśladownictwo per se.
MODA to chyba zjawisko jednak bardziej nadajace się pod analizę socjologiczną ;)
Agnieszko, pisząc o głębokości miałaś na mysli - jak głęboko zakorzeniona jest moda w percepcji czy raczej jak "głęboko" w mierzone w ilości "głów"? ;-)
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

obiecana ilustracja:

[img=
Obrazek
]

Jest bardzo niedoskonała - nie uwzględnia możliwej równoległości i różnicy w skali mód, spod palca też wpisałem "historię" społeczności internetowych ale myślę, że oddaje ideę, którą chcę przedstawić. Co myślicie?Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 10:13
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

... ależ tu sie naukowo - filozoficznie zrobiło ;-)
.. to lubię... mniam ;-)
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

uprzedzałem, że mam okres
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Moda a trend

@Grzegorz, jak dla mnie wykres jest świetny. jakiś czas temu znalazłam bardzo podobny, który opisywał ewolucję serwisów internetowych, jednak rozwój internetu to troche inny temat.
Co do trendu, przypuszczałam początkowo że definicja Naisbitta bedzie odpowiednią, ale ona odnosi sie do megatrendu. Natomiast moda, mnie kojarzy sie głównie z czymś krótkotrwałym i ulotnym, coś co może mieć nawet ogromny zasieg, ale w swej istocie jest szybko przemijające.
Różnice wg mnie tkwią głównie w sile oddziaływania i sile wywierania trwałych zmian. Tu powiedziałabym, ze siła oddziaływania trendu jest większa, trend zmienia coś w sposób trwały i nieodwracalny, a moda nie.
Czy nie przydałby sie jakiś socjolog? Zdaje sie, ze definicje statystyczne mamy jako tako opanowane :)
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

A ja zajrzałam jeszce do książki:
"słownik zarządzania i finansów" - Richard Koch, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997
(tyt. oryg. "The Financial Times Guide to Management and Finance. An A-Z of Tools, Terms and Techniques."

i oto co znalazłam:
MODA (fashion) - coraz wiecej obszarów działalnosci gospodarczej wiaże się z modą, co oznacza częste wprowadzanie na rynek nowych produktów, opracowywanie produktów wariantowych i dostosowanych do potrzeb konkretnego klienta, hazard, konieczność wykazywania się smykałką oraz zapewniania zarówno klientom, jak i pracownikom poczucia, że uczestniczą w świetnej zabawie. Menedżerowie w większości źle sie czują w warunkach narzucanych im przez wymagania mody.

MODA (mode) - liczba najczęsciej powtarzająca sie w serii; może być całkiem inna niż średnia arytmetyczna.

TREND - coś, co staje się dominujące; typowy bieg rzeczy. Przyglądanie się w "lusterku wstecznym" trendom, tym zwłaszcza, które nadchodzą szybko, jest znakomitym i zdecydowanie niedostatecznie wykorzystywanym sposobem uzyskiwania wiedzy o przyszłosci. Trendy, co oczywiste, niekiedy się odwracają, jednak znacznie częściej się wzmacniają lub pogłębiają.

TREND SEKULARNY - trend długoterminowy, ujawniający się po "wyrównaniu" krótkoterminowych fluktuacji.

TRENDOWY (trendy) - słowo, co dość dziwne, o wydźwięku pejoratywnym, określające nowinkę lub MODĘ, o których sie sądzi, że ich żywotność będzie krótka.

TRENDÓW ANALIZA - metodyczne badanie -> trendów, zwłaszcza zachodzących w czasie zmian wyników uzyskiwanych przez firmę, oparte na wykorzystaniu analiz matematycznych i (lub) graficznym. Przydatne.

TRENDU ODGADYWANIE - prognozowanie przyszłego popytu (lub innej zmiennej) na podstawie ekstrapolacji dotychczasowych danych.

............
Ja bym jeszcze moze powiedziała, ze moda niesie za sobą czynniki finansowe (komercja) a trend jest najczęściej non-profit ;)
Zatem na podstawie zdefiniowanych trendów, firmy tworzą "mody" na produkty, które w cyklu ich życia są modą, jeśli moda minie produkty poddawane są innowacjom lub zamieniane są na inne "mody".
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

Renata Żybura:
rozwój internetu to troche inny temat.

nie zgodze się o tyle, że na ten wykres możesz wstawić dowolną inną dziedzinę życia - powiedzmy trend - subkultury, i kolejne mody - modsi, rockersi, skini, glam, punki, metalowcy itd. itp. Tu wykres byłby bardzo ładny z uwagi na nawroty mód w różnych natężeniach, równoległości i przenikania. Jednak każdorazowo źródło krzywej mody brałoby się z trendu.

Fantazjując dalej - trend może się okazać nie tyle prostą co początkową fazą krzywej dzwonowej "dużej mody" co z kolei pozwoliłoby zilustrować wygasanie trendów. Taki fraktal ;)

Co z kolei pozwoliłoby definiować trend jako modę nadrzędną czyli coś może być modą bądź trendem w zalezności od perspektywy - trend może być trendem dla zjawisk podrzędnych i równocześnie modą dla jakiegoś trendu nadrzędnego. Sorki za edycje ale tak mi się głośno (?) myśli - akapity to kolejne edytki.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 11:07
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

TREND:

Obrazek

MODA jest Y>0
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

A tu ilustracja do cyklu życia produktu, czyli: "moda w czasie i na czasie" ;)


Obrazek
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

hmmm... czyli w przypadku subkultur modą byłaby ta najcześciej nawracająca

mi to nie pasuje. Statystyczna definicja mody chyba się tu nie aplikuje, sama sinusoidalność trendu jak najbardziej - zamiast krzywej gaussa sinusoida.

cykl życia produktu też nie bardzo - nie wydaje mi się, żeby modę można było mierzyć pieniądzem, bardzij nasyceniem stąd ja wybrałem właśnie wykres adopcji

Dodatkowo - w fazie od -pi/2 do 3/2pi trend ma charakterystykę tożsamą z modą w moim rozumieniu. znowu edytuję.

Może to więc dowodzić nie tyle zmiennej natury trendu co jego potencjału korelacyjnego zarówno z modami jak i innymi trendami.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 11:25
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Moda a trend

nie pozostaje mi nic innego jak docenic wkład merytoryczny w rozważania! :) jak widac każdy ma inne spojrzenie na zjawiska. moje jest chyba bardzo nacechowane megatrendami Naisbitta
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Grzegorz Wszelaczyński:
cykl życia produktu też nie bardzo - nie wydaje mi się, żeby modę można było mierzyć pieniądzem, bardzij nasyceniem stąd ja wybrałem właśnie wykres adopcji
Ja odnoszę się do MÓD w kwestiach ekonomicznych/gospodarczych.
*Jest moda na iPhone'a - ustawiaja się kolejki,
*moda na noszenie kapeluszy - wyciągane z kufrów na strychu, kto nie ma kupuje,
*moda na ekologię - wykonujemy czynności, których nie robiliśmy wcześniej (sortowanie śmieci) ma to również skutki ekonomiczne i w postaci wartości dodanej.. dla ekologii oczywiście (chociaz nie tylko bo na wszystkim można zarobić, nawet na śmieciach ;))
*moda na portale społecznościowe - tworzenie nowych, reklamy, ktoś na tym zarabia
*moda na wiedzę - wydajemy pieniądze na dokształcanie
*moda na celebrity - kupujemy tabloidy
*moda na flash moby - tutaj mam dylemat.... ktoś jednak musi na tym zarabiać?! ;-)Edyta G. edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 11:27
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

Wszystko fajnie, tylko wydaje mi się, że moda - nawet jeżeli staje się zjawiskiem ekonomicznym - to u źródła jest spontaniczna. Oczywiste jest, że można ją kreować, jednak raczej rynek płynie z modą niż ją czynnie kreuje.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Grzegorz Wszelaczyński:
Może to więc dowodzić nie tyle zmiennej natury trendu co jego potencjału korelacyjnego zarówno z modami jak i innymi trendami
Tu sie może odniosę do przykładu kapeluszy.
Jest pewien TREND w modzie dotyczący noszenia nakryć głowy. W tym trendzie występują pewne STYLE dopasowane do osobistych wymagań i MÓD osób poddanych TRENDOWI.
Jedna grupa nosi kapelusze;
druga bawełniane, dziergane obcisłe czapeczki;
trzecia czapki z daszkiem;
czwarta moherowe berety... (grupy można mnożyć zależnie od wprowadzenia nowego stylu - wtedy jeszce nowej mody)

W tych STYLACH istnieją mody, które akurat są TRENDY/NA TOPIE ;)
czyli chwilowa moda na welurowy kapelusz z piórkiem, czapeczki z dużym daszkiem i np.: siatkowe, czy beret z antenką i długiego moheru (angory)...
Te MODY (produkty) przechodzą swój cykl, kiedy moda na kapelusz z piórkiem mija, zostaja wprowadzone innowacje dla teg grupy/stylu. Kapelusz z piórkiem zastępowany jest kapeluszem z kokardą. Nadal jest to ta sama moda ale produkt inny.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Grzegorz Wszelaczyński:
Wszystko fajnie, tylko wydaje mi się, że moda - nawet jeżeli staje się zjawiskiem ekonomicznym - to u źródła jest spontaniczna. Oczywiste jest, że można ją kreować, jednak raczej rynek płynie z modą niż ją czynnie kreuje.
Ależ oczywiście! Rynek wykorzystuje mode aby na niej zarobić, jednak nie oznacza to, że produkt (który jest obecnie modny) nie ma kiedyś swojego końca. Koniec jest wtedy, gdy w obecnym kształcie przestaje być "dochodowy".
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Grzegorz Wszelaczyński:
Jeszcze mi się jedna rzecz pomyślała. Mam o sobie mniemanie, że "chodzę w trendzie" - jak coś staje się modne to ja to właśnie/już odrzucam bądź uznaję za zwyczajny element codzienności. Co nasunęło mi pewne skojarzenie - gdyby odnieść ten wykres:


Obrazek


Nie do marki/produktu a do mody właśnie to trend ulokowałbym od początku wykresu do połowy early adopters. Dalej to już moda.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 00:49
Czy ona dąży do zera czy przecina? Jeżeli trend zmienia sie modę to co jest dalej? Co dzieje sie z trendem?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moda a trend

Edyta G.:
Czy ona dąży do zera czy przecina? Jeżeli trend zmienia sie modę to co jest dalej? Co dzieje sie z trendem?

dąży bą po prostu się urywa - kluczowe w moim rozumieniu sprawy jest to, że jest moment, w kttórym trudno ustalić czy pierwsze było jajko czy kura. To ta chwila, gdzie moda (czy jak chcesz styl - to już po mojemu nadmiar bytów) w trendzie wzrostowym ma trend tożsamy z trendem jako zjawiskiem nadrzędnym.

Innymi słowy na wykresie mody generujemy prostą trendu i ta prosta jest dla poczetkowej fazy mody tożsama z prostą nadrzędnego trendu - to starałem się ując w tym wykresie zbiorczym. Taka teza - zdecydowanie wymaga ewentualnego udowodnienia, jednak wydaje mi się, że taki sposób myślenia jest ciekawy.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Grzegorz Wszelaczyński:
Edyta G.:
Czy ona dąży do zera czy przecina? Jeżeli trend zmienia sie modę to co jest dalej? Co dzieje sie z trendem?

dąży bą po prostu się urywa - kluczowe w moim rozumieniu sprawy jest to, że jest moment, w kttórym trudno ustalić czy pierwsze było jajko czy kura. To ta chwila, gdzie moda (czy jak chcesz styl - to już po mojemu nadmiar bytów) w trendzie wzrostowym ma trend tożsamy z trendem jako zjawiskiem nadrzędnym.
Czyli moda staje sie trendem w trendzie?
Edit:
Czyli po mojemy stylem w trendzie, który w dłuższym czasie, po "wypaleniu się" może zanikać...

Kurczę... odczuwam TENDENCJĘ spadkową poziomu mojej percepcji... chyba spada mi poziom cukru ;-)

Innymi słowy na wykresie mody generujemy prostą trendu i ta prosta jest dla poczetkowej fazy mody tożsama z prostą nadrzędnego trendu - to starałem się ując w tym wykresie zbiorczym. Taka teza - zdecydowanie wymaga ewentualnego udowodnienia, jednak wydaje mi się, że taki sposób myślenia jest ciekawy.
Ciekawy :) JA jednak trend wolę odnosić do funkcji sinusoidalnej niż liniowej, ponieważ sa pewne tendencje do "zanikania" trendu lub jego wzmocnienia. Wskazywać na to może np.: czynnik powracania pewnych mód w zmienionej formie (poddane innowacjom).Edyta G. edytował(a) ten post dnia 09.10.09 o godzinie 13:27

konto usunięte

Temat: Moda a trend

Może to trochę obok tematu, ale jakie trendy społeczne i konumenckie nawyraźniej widać w PL?
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Moda a trend

Łukasz Nowakowski:
Może to trochę obok tematu, ale jakie trendy społeczne i konumenckie nawyraźniej widać w PL?
No i to jest właśnie problem.... widac to co nam pokażą ;) Najpewniej dokładniejsze od obserwacji byłyby badania ;)
To jest właśnie wyznaczanie przez media trendów czy wprowadzanie mód.... mało tego... zauważam największe zainteresowanie klientem z portfelem, z dużych miejscowości, wykształconym chcącym być NA TOPIE ;-) Stad też najczęściej wybierane kanały komunikacji, wychodzenie z ram TV i prasy na rzecz innych kanałów.

Następna dyskusja:

Nowy trend "Generation G"




Wyślij zaproszenie do