Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Project & portfolio
management

Temat: Analiza Funkcjonalna – Kryteria akceptacji

Czasami zdarza się, że trzeba obarczyć produkty analizy funkcjonalnej dokładnymi kryteriami akceptacji (np. klient tego wymaga). Zastanawiam się czy Wy definiujecie takie kryteria i w jaki sposób. Dla ścisłości, chodzi o wymagania funkcjonalne i dokumentację funkcjonalną. Ja zazwyczaj korzystam z poniższego zbioru kryteriów – oczywiście „przebieram” w nich w zależności od potrzeby.

Dla wymagań funkcjonalnych:
- kompletność (klient określa czy zebrany zbiór wymagań jest kompletny często podpisując się pod nim)
- zgodność wymagań z celami projektu
- występowanie sprzeczności wśród wymagań
- poprawne priorytety wymagań
- poprawny podział na „must be”, „should be”, „nice to have”
- jednoznaczność wymagań (czasami jest problem z tym jak oceniać)
- zrozumiałość wymagań (bardzo subiektywne kryterium)
- zgodność z szablonem dokumentu (jeśli klient tego wymaga)

Dla dokumentacji funkcjonalnej:
- realizacja wymagań (kompletność dokumentacji funkcjonalnej)
- zgodność z celami projektowymi
- występowanie sprzeczności pomiędzy funkcjonalnościami
- możliwość weryfikacji funkcjonalności w testach funkcjonalnych
- jednoznaczność funkcjonalności (czasami jest problem z tym jak oceniać)
- zrozumiałość funkcjonalności (bardzo subiektywne kryterium)
- zgodność z szablonem dokumentu (jeśli klient tego wymaga)

Zawsze mam problem aby zdefiniować kryteria jakościowe dla analizy funkcjonalnej – przyznacie że nie jest to trywialne zadanie. Jakie są wasze przepisy na to?
Karol Majewski

Karol Majewski PM, trener,
konsultant, inwestor

Temat: Analiza Funkcjonalna – Kryteria akceptacji

Cześć,

Przyznam, że i ja mam czasem zagwozdkę z tym związaną.
Na wstępie uzgodniony szablon to dobre rozwiązanie, bo daje klientowi obraz tego, czego może się spodziewać. Dobrze pokazać stronę z jakiegoś przykładu z życia wziętego, żeby klient miał konkretny przykład sposobu wypełnienia takiego szablonu.
Jeśli dobrze zrozumiałem i nie miałeś tego na myśli, to ponad te kryteria, które wymieniłeś, można pokusić się o jeszcze jedno kryterium - występowanie mierzalnych kryteriów akceptacji dla poszczególnych funkcjonalności.
Poza oczywistą funkcją pomagają też upewnić się, że klient i dostawca mają wspólne rozumienie danej funkcjonalności.

Pozdrawiam,
Karol



Wyślij zaproszenie do