Temat: Gdy dziecko mieszka bez ojca
Poczytajcie to opracowanie psychologów z KOPD.
PAS - Syndrom Odosobnienia od Jednego z Rodziców.
1. Definicja PAS
PAS (Parental Alienation Syndrome) - Syndrom Alienacji Rodzica, Syndrom Odosobnienia od Jednego z Rodziców, Syndrom Gardnera
PAS to zaburzenie występujące u dziecka, które, w kontekście rozwodu rodziców, jest angażowane w potępianie i krytykowanie jednego z rodziców, przy czym tego typu oczernianie jest nieuzasadnione i/lub wyolbrzymione. Zaburzenie PAS narasta z połączenia wpływu rodzicielskiego oraz czynnego udziału dziecka w procesie oczerniania - czynników, które nasilają się wzajemnie.
W drastycznych przypadkach, pozytywny emocjonalnie do tej pory związek dziecka z wyalienowanym rodzicem ulega zniszczeniu.
2. Kontekst społeczny powstania koncepcji
Twórca koncepcji PAS - Dr Richard Gardner, doświadczony psychiatra dziecięcy i sądowy, prowadzący zakrojone na szeroką skalę badania nad rozwodami, w 1985 r. po raz pierwszy przedstawił syndrom PAS.
Ważne przemiany społeczne, które rozpoczęły się w połowie lat 70-tych w USA:
- traktowanie przez prawo kwestii rozwodów i opieki nad dzieckiem przesunięto z preferencji
na rzecz matek, które mają wyłączną opiekę, na rzecz wspólnej z ojcem opieki, ze względu na jak najlepiej pojęty interes dziecka;
- więcej prawnych możliwości opiekowania się dziećmi dla rozwodzących się ojców;
- zwiększenie ilości i intensywność dyskusji wokół rozwodów, gdyż rodzice ostro sprzeciwiali się licznym sądowym ustaleniom, które teraz stały się możliwe;
- rozwój badań w związku z rosnącym niepokojącym dotyczącym zjawiska programowania rodzicielskiego w celu wpłynięcia na wynik sporu. Clawar i Rivlin stwierdzili, że programowanie rodzicielskie było praktykowane do różnego stopnia przez 80% rozwodzących się rodziców, a u 20% rodziców takie zachowania miały miejsce co najmniej raz dziennie;
- daleko idące zmiany w społecznym traktowaniu problemu nadużyć wobec dziecka;
- Statystyki, zebrane w 1988 r. przez Narodowe Centrum ds. zaniedbań i nadużyć wobec dziecka, szacują, że podwoiła się zarówno ilość doniesień o podejrzeniu o nadużycia seksualne dziecka, jak i ilość fałszywych lub nie udowodnionych oskarżeń, przy czym tych ostatnich było 2 razy więcej;
- fałszywe oskarżenia nadużyć w rywalizujących, rozwodowo opiekuńczych sporach stały się ostateczną bronią;
- badania dotyczące oskarżania o nadużycie w sporach rozwodowo-opiekuńczych sugerują, że zarzuty seksualnych nadużyć w przypadkach rozwodu mogą być prawdziwe tylko w 50% przypadków;
- masowa kampania skierowana na szkolenie pracowników społecznych, policji, sędziów i profesjonalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym, pod hasłem "dzieci nie lubią kłamać o nadużyciach" (lata 80-te).
- uwrażliwianie dzieci na nadużycia, uczenie o "złym" i "dobrym" dotyku.
3. Objawy PAS w zachowaniach dziecka:
* Dziecko jest przyporządkowane do alienującego rodzica w procesie oczerniania rodzica oskarżonego, przy czynnym udziale dziecka;
* Przytaczane powody oskarżenia są często słabe, błahe lub absurdalne;
* Złość względem odrzucanego rodzica jest pozbawiona ambiwalencji właściwej relacjom międzyludzkim;
* Dziecko twierdzi, że samo podjęło decyzję o odrzuceniu oskarżonego rodzica; Gardner nazywa to fenomenem "niezależnego myśliciela"
* Dziecko odruchowo wspiera rodzica, z którym zostało pozostawione;
* Dziecko nie ma poczucia winy, lekceważąc uczucia odrzuconego rodzica;
* Występują zapożyczone scenariusze, tj. stwierdzenia dziecka odzwierciedlają tematykę i terminologię wykorzystywaną przez oskarżającego rodzica;
* Złość rozszerzana jest na dalszą rodzinę oraz osoby związane ze znienawidzonym rodzicem;
4. Stopnie nasilenia PAS
* Łagodny - występuje pewien element rodzicielskiego programowania, ale proces odwiedzin nie jest poważnie zaburzony, a dziecko radzi sobie z przezwyciężaniem zmian bez większych trudności. Dziecko cechuje umiarkowanie zdrowy związek z programującym rodzicem i zwykle uczestniczy ono w procesie oczerniania w celu podtrzymania pierwotnej więzi emocjonalnej z wybranym przez siebie rodzicem, zwykle matką.
* Umiarkowany - programowanie rodzicielskie odgrywa znaczącą rolę przy jednoczesnych istotnych problemach związanych z odwiedzinami. Dziecko często wykazuje trudności spowodowane zmianą domu, ale ostatecznie jest w stanie się zaaklimatyzować i życzliwie ustosunkować się do odwiedzanego rodzica. Więź pomiędzy rodzicem sprawującym opiekę a dzieckiem jest w dalszym stopniu względnie prawidłowa, z wyjątkiem ich wspólnego przekonania, że rodzic będący obiektem odrzucenia jest w pewien sposób nikczemny.
* Zaawansowany - dziecko jest fanatyczne w swojej nienawiści do rodzica będącego obiektem odrzucenia. Dziecko może odmawiać wizyt, osobiście czynić fałszywe zarzuty o nadużycie oraz grozić ucieczką, popełnieniem samobójstwa lub zabójstwa, jeśli będzie zmuszane do widywania ojca. Między matką i dzieckiem istnieje więź patologiczna, często oparta na wspólnych fantazjach paranoidalnych dotyczących ojca, czasami w stopniu osiągającym poziom obłędu udzielonego. W zaawansowanych przypadkach PAS Gardner obserwował, że jeśli dziecko zostanie z matką, to jego związek z ojcem ulega zniszczeniu, a u dziecka rozwija się długotrwała psychopatologia, a nawet paranoja.
5. Rozwód przy wysokim stopniu skonfliktowania stron
Intensywny i/lub przedłużający się konflikt i wrogość między rodzicami.
Przejawy:
* manifestujące się w sposób otwarty
* manifestujące się w sposób ukryty - w formie nieustannego zaskarżania partnera do sądu, słownej i fizycznej agresji, oraz stosowania taktyki sabotażu i oszustwa.
Przy wysokim stopniu skonfliktowania stron PAS może, ale niekoniecznie musi wystąpić.
* W przypadku rozwodu przy wysokim stopniu skonfliktowania stron bez wyraźnego PAS, mimo, iż rodzice walczą ze sobą, dzieci potrafią dobrze funkcjonować w obu domach, zachowując własne poglądy i uczucia dla obojga rodziców.
* W sytuacji rozwodu przy wysokim stopniu skonfliktowania stron z wyraźną obecnością PAS, dzieci są osobiście zaanqażowane w konflikt rodziców. W celu rozwiązania konfliktu wewnętrznego dziecko bierze stronę jednego rodzica i zwraca się przeciw drugiemu.
* Dzieci z wiekiem stają się bardziej zagrożone rozwojem PAS. (90% dzieci pozostających przez dłuższy czas pod prawną opieką jednego z rodziców wykazuje symptomy PAS)
* Jeżeli nie występuje angażowanie dziecka w konflikt, to dziecko ma szansę na prawidłowy rozwój mimo silnego konfliktu pomiędzy rodzicami.
6. PAS a fałszywe zarzuty o nadużyciach seksualnych w trakcie rozwodu.
PAS może pojawić się z lub bez oskarżenia o nadużycie.
Fałszywe oskarżenia mogą również dotyczyć:
* fizycznego znęcania się;
* zaniedbania;
* emocjonalnego znęcania się;
* podawać zmyśloną historię o znęcaniu się ze strony drugiego rodzica;
Fałszywe oskarżenia traktowane są przez Gardnera jako pochodna PAS. Pojawiają się one wówczas, gdy zawiodą inne próby odrzucenia rodzica.
Wciąqanie dziecka do produkcji fałszywych oskarżeń o niewłaściwe traktowanie jest samo w sobie formą niewłaściweqo traktowania (znęcania się).
PAS z fałszywymi oskarżeniami o niewłaściwe traktowanie może prowadzić do całkowitego zniszczenia więzi dziecka z wyalienowanym rodzicem i w istocie może wyrządzić dziecku większą szkodę, niż gdyby owo złe traktowanie faktycznie miało miejsce.
7. Metody stosowane przez alienującego rodzica w stosunku do dziecka
A. "pranie mózgu" (drastyczne formy nastawiania dziecka przeciwko partnerowi):
• szantaż emocjonalny i/ lub materialny;
• wymierzanie kar za okazywanie pozytywnych emocji wobec drugiego opiekuna;
• przedstawianie drugiego opiekuna w skrajnie niekorzystnym świetle;
• niedopuszczanie drugiego opiekuna do spotkań z dzieckiem (często w skrajnej formie);
B. subtelniejsze formy - komunikaty pośrednie:
• demonstrowanie niechęci i braku akceptacji wobec wszystkich relacji dziecka z drugim opiekunem, które nie są jednoznacznie odrzucające;
• okazywanie dystansu, smutku i zawodu w przypadku pozytywnych kontaktów;
"Pranie mózgu", "indoktrynacja" (brainwashing) została zdefiniowana jako interakcyjny proces, za pomocą którego nakłania się dziecko do zaakceptowania programu i rozbudowania go. Indoktrynacja pojawia się na przestrzeni czasu i wiąże się z powtarzaniem programu, czy słów kluczowych związanych z programem, tak długo, aż dziecko zacznie prezentować przekonania i zachowania zgodne z oczekiwaniami.
Wpływ programującego rodzica może być wywierany świadomie i celowo lub nieświadomie i mimowolnie; może być oczywisty lub subtelny, a gratyfikacja za poddanie się mu może mieć charakter materialny, społeczny lub psychologiczny.
Aprobata dla programu ze strony ważnych dla dziecka innych osób takich jak krewni, czy specjaliści zawodowi popierający alienującego rodzica, przyspiesza proces indoktrynacji.
8. Fazy procesu programowania/indoktrynacji (wg. Clawar'a i Rivlin'a)
• Pojawia się, bądź wywoływany jest konkretny temat wspólny dla programującego rodzica i dziecka. Może się to wiązać z mniej lub bardziej sformalizowaną ideologią w odniesieniu do rodziny, religii lub tożsamości etnicznej.
• Tworzy się poczucie poparcia i związku z programującym rodzicem.
• Wywoływane jest uczucie współczucia dla programującego rodzica.
• Dziecko zaczyna wykazywać oznaki podporządkowania się, takie jak strach przed odwiedzaniem drugiego rodzica, czy odmowa prowadzenia z nim rozmowy przez telefon.
• Programujący rodzic testuje podporządkowanie się dziecka, na przykład zadając pytania po odwiedzinach i nagradzając dziecko za 'poprawne' odpowiedzi. Programujący rodzic testuje lojalność dziecka zmuszając je do wyrażania poglądów i demonstrowania postaw, które wskazują na to, że dziecko wyraźnie preferuje jednego rodzica wobec drugiego.
• Pojawia się eskalacja / intensyfikacja / generalizacja. Na przykład poszerzanie programu o rozwinięte lub kolejne pomówienia; dziecko całkowicie i bez wahania odrzuca drugiego rodzica.
• Program jest podtrzymywany przy towarzyszącej mu zgodzie dziecka, co może być realizowane w całym zakresie technik - począwszy od sporadycznych przypomnień i sugestii aż po silny nacisk, w zależności od aktywności sądu i nastroju dziecka.
9. Zalecenia w przypadku stwierdzenia u dziecka przejawów PAS
• Warunkowe pozostawienie dziecka u głównego opiekuna, z rozszerzanymi kontaktami z drugoplanowym opiekunem, kontrolowanymi przez kuratora.
• Umieszczenie dziecka na pewien czas wyłącznie pod opieką drugoplanowego opiekuna (może się nawet zdarzyć, że od niego ucieknie, ale jeśli kontakty rozwiną się pomyślnie, a główny opiekun będzie po powrocie kontynuował "pranie mózgu", można wręcz sugerować trwałą zmianę opiekuna) Warunkiem jest zdolność drugoplanowego opiekuna do okazania cierpliwości i spokoju wobec okazywanej mu nienawiści, dążenie do pokojowego nawiązania kontaktu i umiejętność przekonania dziecka o własnych pozytywnych uczuciach oraz intencjach.
• W przypadku "prania mózgu" ze strony obydwojga rodziców – ograniczenie władzy rodzicielskiej, nadzór kuratora i terapia indywidualna dziecka ukierunkowana na odizolowanie go od konfliktu rodzinnego, usamodzielnienie i rozwój zainteresowania życiem społecznym.
• Zalecenie mediacji bądź terapii rodzinnej ukierunkowanej na problemy wychowawcze, a przynajmniej terapii indywidualnej dziecka.
• Zalecenie dozoru kuratora nad realizacją opieki.
• Działania prewencyjne - propagowanie wiedzy o objawach syndromu odosobnienia w środkach masowego przekazu.
•
10. Ważne uwagi na temat PAS (wg. kanadyjskiego psychologa Cartwright'a )
• PAS może być wywołany przez konflikty dotyczące innych spraw poza kwestią prawnej opieki nad dzieckiem, np. utrzymania dziecka i stosunkowo drobnych różnic;
• odrzucenie jest procesem stopniowym i konsekwentnym, bezpośrednio uzależnionym od czasu jego trwania;
• czas działa na korzyść rodzica powodującego odrzucenie, który może korzystać z całego zakresu technik gry na zwłokę;
• powolność procedury sądowej pogarsza problem;
• u dzieci poddanych nadmiernej presji związanej z odrzuceniem może dojść do rozwoju choroby psychicznej;
• faktyczne odrzucenie jednego z rodziców ma poważne, długofalowe konsekwencje dla dziecka i innych członków rodziny;
11. Psychologiczne skutki dla dziecka
• W zaawansowanych postaciach PAS "dziecko przeżywa wielką stratę, o skali porównywalnej ze śmiercią jednego z rodziców, obojga dziadków i wszystkich krewnych i przyjaciół utraconego rodzica. Ponadto dziecko nie jest w stanie zaakceptować tej straty, ani tym bardziej przeżyć żałoby po stracie".
• Dobre wspomnienia związane z odrzuconym rodzicem są systematycznie niszczone i dziecku brakuje codziennych interakcji, nauki, wsparcia i miłości, które w nie rozbitej rodzinie łączą na ogół dziecko z obojgiem rodziców, jak również z dziadkami oraz innymi krewnymi ze strony matki i ojca.
• Dziecko może napotykać na przeszkody nie do pokonania, jeśli w późniejszym życiu zapragnie odnowić relacje z utraconym rodzicem i jego rodziną. Rodzic może nie móc lub nie chcieć ponownego zaangażowania. Zarówno on, jak i dziadkowie, mogą już nie żyć.
• Niektóre z tych dzieci ostatecznie zwracają się przeciwko rodzicowi powodującemu odrzucenie, a jeśli rodzic będący obiektem odrzucenia jest dla nich również stracony, pozostaje im pustka, której nie mogą w żaden sposób zapełnić.
12. Rodzice będący sprawcami odrzucenia - charakterystyka
• Płeć
W kalifornijskim badaniu poświęconym dzieciom z rodzin rozwiedzionych (the California Children of Divorce Study) stwierdzono, że w populacji matki dwukrotnie częściej niż ojcowie tworzyły układy typu PAS ze swoimi dziećmi. W przypadku fałszywych, oskarżeń o przemoc, spotykanych w cięższych postaciach PAS, matki również wydają się stanowić większość. Matki stanowiły 67% oskarżających w ogólnokrajowym badaniu, które wykazało, że oskarżenia o przemoc w sprawach rozwodowych lub; dotyczących prawnej opieki nad dzieckiem okazały się nieuzasadnione w około 50% przypadków. Ojcowie byli stroną oskarżającą w 22% przypadków, natomiast inni dorośli jako strona trzecia, w tym krewni i profesjonaliści występowali z oskarżeniem w 11 % przypadków. Liczby te ulegają odwróceniu w przypadku fizycznego uprowadzenia dziecka, których sprawcami w 60-70% przypadków są ojcowie.
• Rodzice, którzy nigdy nie byli w związku małżeńskim
Rodzice mogą przejawiać zachowania typu PAS, nawet jeżeli nigdy nie byli w związku małżeńskim. Jednym z elementów przyczyniających się do rozwoju PAS w niektórych z tych par jest gniew i żal matki w stosunku do ojca z powodu jego odmowy poślubienia jej; efekt ten ulega zaostrzeniu, jeżeli ojciec angażuje się w związek z nową partnerką. Matka będąca w tej sytuacji może przejawiać szczególnie silne uczucia posiadania, odczuwając gniew z powodu niesprawiedliwych przepisów o wspólnej opiece, przyznających ojcu prawo do utrzymywania kontaktu z dzieckiem mimo niedopełnienia zobowiązań wobec matki.
• Nowi Partnerzy
Nowy partner któregokolwiek z rodziców może być głównym stymulatorem wysiłków zmierzających do uzyskania opieki nad dzieckiem. Podobna rzecz dzieje się w przypadku, gdy rozwodzący się rodzic dołącza do sekty, która czyni aktywne starania, aby odebrać dziecko rodzicowi nie będącemu jej członkiem; sekta pełni wówczas w pewnym sensie rolę nowego partnera.
• Podatność na Zranienie
Obrony przed doświadczeniem zranienia u jednego lub obojga rodziców leży u podstawy wielu rozwodów o wysokim poziomie konfliktowości. Może to stanowić czynnik motywujący dla powstania PAS w niektórych przypadkach - rodzice mogą usiłować bronić się przed doświadczeniem zranienia związanym z rozwodem, walcząc o dziecko i wykorzystując metodę oczerniania partnera w celu zniechęcenia dziecka do drugiego rodzica.
• Potrzeba Ukrycia Deficytów Rodzicielskich
Działania zmierzające do odrzucenia przez dziecko drugiego rodzica mają czasami na celu odwrócenie uwagi od osobistych problemów rodzica podejmującego takie działania, takich jak na przykład alkohol, narkotyki, zaniedbywanie dziecka, fizyczne i seksualne znęcanie się, działalność przestępcza lub społecznie nieakceptowany styl życia. Czasami rodzice podejmują działania typowe dla PAS z obawy, że mogą być uznani za mniej wartościowych w porównaniu z bardziej kochającym i kompetentnym rodzicem będącym obiektem ataków.
• Podatność na Uraz Związany z Separacją i Stratą
Czynnikiem sprzyjającym w przypadku niektórych wysoce konfliktowych rozwodów jest istnienie u jednego lub obojga rodziców specyficznej podatności na uraz związany ze stratą oraz konfliktów wokół więzi i separacji. Sytuacja typowa dla PAS może powstać w przypadku, gdy zaburzony rodzic, który został odrzucony w wyniku rozwodu, usiłuje radzić sobie ze stratą i samotnością, oczekując od dziecka spełnienia swoich potrzeb emocjonalnych, co prowadzi do "emocjonalnego przeciążenia" u dziecka. U niektórych rodziców rozwód reaktywuje problemy separacyjne związane z wcześniejszymi stratami, np. poprzednim rozwodem, uprowadzeniem lub śmiercią dziecka bądź stratą innych członków rodziny. Rodzic znajdujący się w tej sytuacji może zachowywać się w sposób typowy dla PAS w obronie przed kolejną "stratą", którą jest konieczność dzielenia się dzieckiem z drugim rodzicem.
• Zemsta
Zemsta jest jednym z najczęściej spotykanych i najsilniejszych motywów zachowań zmierzających do odsunięcia drugiego rodzica. Struktura osobowości niektórych rodziców powoduje, że zemsta wydaje im się jedyną możliwą reakcją w odpowiedzi na poczucie zranienia wywołane rozwodem. Pragnienie zemsty może być podsycane w przypadku odkrycia zdrady, bądź gdy izolujący rodzic został opuszczony dla kogoś innego lub został natychmiast zastąpiony przez inny obiekt miłości pojawiający się w życiu drugiego rodzica.
• Potrzeba Kontroli i Dominacji
Niektórzy z rodziców zmierzających do odsunięcia dziecka od drugiego rodzica powodowani są przemożną potrzebą władzy, wywierania wpływu, dominacji i kontroli. PAS może dostarczać podwójnej gratyfikacji w postaci utrzymywania władzy, wpływu i kontroli nad dzieckiem, a zastępczo także nad byłym małżonkiem poprzez manewry zmierzające do uzyskania kontroli, będące przeszkodą dla odwiedzin i utrzymania relacji z dzieckiem przez byłego małżonka. Potrzeby dominacji i kontroli są czasami wygrywane w działaniu poprzez uprowadzenie dziecka i posługiwanie się nim w celu drażnienia i dręczenia przerażonego rodzica będącego celem tych ataków.
Opracowanie - pracownicy Komitetu Ochrony Praw Dziecka:
Justyna Kaczmarek - pedagog
Hanna Kotara - psycholog
Tamara Pocent - pedagog
Na podstawie:
Amerykański Magazyn Psychologii Sądowej. TOM 15, NR 3, 1997/23
Amerykański Magazyn Psychologii Sądowej. TOM 15, NR 3, 1997/39
Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie, Alicja Czerederecka, "Nowiny Psychologiczne"