Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Podsyłam ciekawy link symulacji budowy i pracy silnika benzynowego HCS-S0HC firmy F0RD w programie CAD. Przestawiony jest wirtualny montaż motoru a następnie świetna symulacja procesów spalania, przepływu cieczy, gazów, smarowania oraz efektów cieplnych zachodzących podczas pracy silnika. Polecam:

Motor Ford - Zetec Rocan
http://pl.youtube.com/watch?v=3s3tjzgly8U&feature=related

Ciekawy jest również filmik z rzeczywistego montażu silnika Mercedes Benz M113 w wersji E55 AMG V8 (aluminiowy blok, aluminiowa głowica, odlewany w jednym kawałku wałek rozrządu, magnezowy kolektor wlotowy):

Mercedes Benz M113 5.5 AMG V8 engine assembly
http://pl.youtube.com/watch?v=4XMlLgl79ek&feature=related

Wrzućcie jakiegoś jakiegoś interesującego linka.
PozdrawiamRoman Hawranek edytował(a) ten post dnia 17.01.09 o godzinie 19:39
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Przekopiowałem pewne linki z innego tematu by trochę to uporządkować.

1. Praca silnika diesla do Subarki:

Subaru Boxer Turbo Diesel Engine
http://pl.youtube.com/watch?v=-G5TcWg0TMc&eurl=http://...

2. Komora spalania silnika - sfilmowana wziernikiem:

Inside engine view
http://pl.youtube.com/watch?v=sY10X0WDoUo&eurl=http://...

3. Jeszcze jedno złożenie CAD silnika - Corvetta:

GM Corvette Engine Assembly LS2
http://pl.youtube.com/watch?v=T2ZQQRDmlJc

RomanRoman Hawranek edytował(a) ten post dnia 17.01.09 o godzinie 18:59
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Nie zadałem rozmowy w temacie silników =)

Jaki motor do ewentualnego polskiego auta uważacie byłby najlepszy? Benzyna, Diesel czy od razu Hybryda? A tak przy okazji to jakim spalaniem według Was musiałby się charakteryzować?

Jeszcze jeden montaż silnika: Mercedes-Benz AMG Engine assembly
http://pl.youtube.com/watch?v=mSC-UP6jeNY&feature=related
RomanRoman Hawranek edytował(a) ten post dnia 18.02.09 o godzinie 18:47

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Myślę że aby auto było w pełni konkurencyjne paleta silnikowa powinna być szeroka i zawierać i diesle i silniki benzynowe przynajmniej po dwa z każdego rodzaju. Ważny jest oczywiście segment do którego należeć będzie auto proponowałbym segment C czyli po prostu popularnego kompakta a silniki: jako najuboższą jednostkę zaproponowałbym 1,4 8v łańcuchowy rozrząd i bezpośredni wtrysk moc ok 80km i dobra elastyczność ośmiozaworowca byłyby wystarczające dla auta o masie ok 1200kg (nie za dużo ciężkich wzmocnień) euro-encap 3 max 4 gwiazdki spalanie od 5 do 8l na 100km.
Kolejna jednostka benzynowa 1,6 8v osiągi i spalanie proporcjonalnie większe. Diesle podstawowy 1,4 doładowany 16v łancuch moc ok 80km spalanie 4-6l 100km Kolejny diesel 1,6 lub nawet 1,8 proporcjonalnie mocniejszy i więcej palący. Silniki niezbyt wysilone z trwałym łańcuchem i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych maksymalnie bezobsługowe i trwałe najdroższa wersja z dieslem za ok 65-70 tyś. najtańszy benzyniak ok 35-40 tyś.

Lub od razu pójść w niszę i skonstruować auto w pełni hybrydowe jeśli chodzi o rozwiązania napędu hybrydowego to układ szeregowo- równoległy jak w Priusie ale jako jednostki cieplnej użyłbym Diesla Turbo tak jak to kombinują Francuzi pojemność od 1,4 do 1,6 łączna moc obu napedów od 100 do 110km oczekiwane spalanie (tzn. takie które skusiłoby mnie do kupna takiego auta) 3do max 4,5l 100km (ale nie wiem czy to wykonalne) cena ok 90tyś przy bardzo dobrych prognozach. Aczkolwiek Hybrydy w stylu Priusa są dość drogie i niewystarczająco oszczędne więc nie wiem czy taki pojazd osiągnąłby sukces rynkowy. No i oczywiście budżet on ma decydujące znaczenie przy określaniu palety jednostek napędowych.
Wiem że miało być o silnikach ale uznałem że trzeba wspomnieć o realiach pojazdu który ma on napędzać więc odrobinkę się rozwlekłem.
PozdrawiamRobert S. edytował(a) ten post dnia 20.01.09 o godzinie 01:30
Piotr Róg

Piotr Róg • People • Power
• Partnership •

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Hybryda to piękne i modne :) marzenie... jednak mocno podnoszące koszty, a co za tym idzie cenę....

Opracowanie własnego silnika wydaje się poważnym przedsięwzięciem, więc mozna pomyśleć o kupnie sprawdzonego rozwiązania (lub licencji) a przy poniższych założeniach nie powinno to być trudne...

W związku z tym proponuję silnik benzynowy o pojemności 1.2 - 1.6 ccm, jak wyżej kolega wspomniał z łańcuchem rozrządu i hydrauliką zaworową, ale niekoniecznie bezp. wtryskiem (koszty). Silnik małej pojemności mógłby być wspomagany pompą powietrza :)
W ofercie koniecznie musi być diesel (podobnej poj. skok., mocy ok 80 -100 KM), ze względu na to, że duża część narodu wierzy w diesla jak w bożka :)))

A może po prostu wskrzesić nieodżałowanego Wars-a i Sawę, a przy okazji mojego ulubionego -> Beskida :D

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Wars to był piękny projekt szkoda że nic z tego nie wyszło :///.
A wracając do tematu optowałbym za wtryskiem ze względu na zużycie paliwa to niestety bardzo ważny parametr który jeśli nie będzie na wysokim poziomie może zadecydować o sukcesie pojazdu. Tak na prawdę cały czas obracamy się w sferze science-fiction. Jedyne na co być może byłoby Nas stać to zakup licencji i ew. w późniejszych latach jej rozwijanie na własną modłę.
Mam pytanie co do tej pompy powietrza czy chodziło ci o doładowanie?
A co do wiary w diesla jak w "bożka" zgadzam się oszczędna i dobrze skonstruowana benzyna nie będzie dużo gorsza a na pewno będzie tańsza niestety zewsząd jesteśmy bombardowani informacjami że "klekot" najlepszy. Ja jestem wiernym benzyniarzem ;)
PozdrawiamRobert S. edytował(a) ten post dnia 21.01.09 o godzinie 13:03
Piotr Róg

Piotr Róg • People • Power
• Partnership •

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Robert S.:
Wars to był piękny projekt szkoda że nic z tego nie wyszło :///.
A wracając do tematu optowałbym za wtryskiem ze względu na zużycie paliwa to niestety bardzo ważny parametr który jeśli nie będzie na wysokim poziomie może zadecydować o sukcesie pojazdu. Tak na prawdę cały czas obracamy się w sferze science-fiction. Jedyne na co być może byłoby Nas stać to zakup licencji i ew. w późniejszych latach jej rozwijanie na własną modłę.
Mam pytanie co do tej pompy powietrza czy chodziło ci o doładowanie?
A co do wiary w diesla jak w "bożka" zgadzam się oszczędna i dobrze skonstruowana benzyna nie będzie dużo gorsza a na pewno będzie tańsza niestety zewsząd jesteśmy bombardowani informacjami że "klekot" najlepszy. Ja jestem wiernym benzyniarzem ;)
PozdrawiamRobert S. edytował(a) ten post dnia 21.01.09 o godzinie 13:03


Jak to z Wars-a nie wyszło :) popatrz na przedostatniego Kadetta! wyszło, tylko nie nam... :/

Pompa powietrza to jak najbardziej doładowanie (turbo lub mechaniczne), coraz częściej stosowane. Można w prosty i szybki sposób obniżyć poj. skok. silnika (niższe opłaty), spalanie, a pozstać przy wysokich parametrach użytkowych.
Co do wtrysku bezpośredniego, jedyny misnus to tak naprawdę koszty wytwarzania.

Polski samochód potrzebowałby wg mnie prostego silnika benzynowego, może być 16 zaworowy, ale niezbyt wysilony (brak strat charakterystyki, bez zastosowania drogich układów zmiany faz rozrządu lub skoku zaworów), z hydraulicznie regulowanymi zaworami i łańcuchem rozrządu, oczywiście czterocylindrowy.

Diesel, jak najbardziej tak, tylko pamiętajmy, że skomplikowanie takiego silnika, a więc koszty produkcji, a później jego serwis, , są o wiele wyższe niż benzyniaka o porównywalnej mocy...
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

W innym temacie piszemy o polskim projekcie motocykla o mocy 110-250KM! - JJ2S X4 500. http://www.jjsdesign.net/

Tak jak tam piszę na uwagę zasługuje projekt silnika opatentowany przez Polaków - silnik dwusuwowy JJ2S w układzie krzyżowym.

http://www.jjsdesign.net/jj2s/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=uClePL7EdfE

Roman

Cytat Piotra z forum Motoryzacja:
http://www.goldenline.pl/forum/motoryzacja/740942
Piotr K.:
Roman Hawranek:
Czy kupilibyście taki motor?
Powiem tak: "motor" to nie tylko silnik i design.;)
Koncepcja silnika jest niezaprzeczalnie bardzo ciekawa, tylko nie bardzo jestem przekonany, czy akurat do motocykla. Z bardzo ogólnej optyki wygląda, że ten zespół napędowy będzie miał bardzo wysoko środek ciężkości - to nie jest zaleta. Pytanie o symetrię rozkładu masy?
(...)
Wracając jednak do samego silnika to może bardziej pasowałby do samochodu. Nie zauważyłem jak rozwiązano chłodzenie.
Dwusuw teoretycznie powinien mieć konkurencyjne parametry w przedmiocie mocy, charakterystyki przebiegu momentu obrotowego.
Dlaczego akurat ten silnik do motocykla?
Trochę jednak za mało informacji.
:-)
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Polski wynalazek - Nowy silnik 4 suwowy Andrzeja Feliksa

Przesyłam namiary na link od Konrada na silnik 4-suwowy bez głowicy, wałka rozrządu i zaworów. Znowu kolejny ciekawy Polski projekt.

http://nowy4suw.republika.pl/

Kolejny polski silnik. Trochę zaczynam łapać doła. Czy w Polsce rzeczywiście nic się nie da? Nie mamy żadnej polskiej instytucji, która wsparłaby i rozwinęła projekt? Brak funduszy to jedno, ale czy nie warto by nawet Państwo inwestowało w takie badania? Przecież gdyby to było produkowane w Polsce (nawet na eksport), zarabialiby i tak polscy podatnicy. Firmę VW tak naprawdę przecież utworzyło państwo - właśnie w dobie kryzysu.

Nie mogę znaleźć na necie żadnego innego linka do tego projektu. Gdyby ktoś miał - proszę podrzucić.

Zapraszam.
Roman
Konrad Michał K.:
a propos polskich wynalazków

http://nowy4suw.republika.pl/

http://www.goldenline.pl/forum/motoryzacja/739324/s/1#...Roman Hawranek edytował(a) ten post dnia 15.02.09 o godzinie 12:56

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

jakoś nie podoba mi się ta konstrukcja.

co do dwusuwów to było sporo ciekawych konstrukcji. łącznie zewnętrzną sprężarką i bezpośrednim wtryskiem.

Problemem jest prawo w Polsce - Nie można zarejestrować teraz dwusuwa.Krzysztof D. edytował(a) ten post dnia 15.02.09 o godzinie 15:48

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Tez animacja CAD silnika :
http://www.youtube.com/watch?v=4JfCGnvt9tc

Pozdrawiam Andrzej
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

czy nie warto by nawet Państwo inwestowało w takie badania?

w Polsce gore wziela filozofia pampersow - "sprzedac wszystko co sie da (i zgarnac bonusy za posrednictwo i "okazyjna" cene) i zredukowac kraj do rezerwuaru taniej sily roboczej"

co do silnika to mechanizm tlokowy w roli zaworow moze miec spore ograniczenie wynikajace z jego masy. potencjalne zastosowanie dla konstrukcji to, moim zdaniem, wolnoobrotowe jednostki pracujace pod mozliwie stalym obciazeniem.

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Państwo przecież inwestuje w takie badania.
nawet istnieje Polskie towarzystwo naukowe silników spalinowych.
Tylko po co inwestować skoro nikt tego nie będzie budował ?

dla zainteresowanych - konferencja :

http://www.ptnss.po.opole.pl/conference/index.php?con=1

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Stanisław Kowalik:
czy nie warto by nawet Państwo inwestowało w takie badania?

w Polsce gore wziela filozofia pampersow - "sprzedac wszystko co sie da (i zgarnac bonusy za posrednictwo i "okazyjna" cene) i zredukowac kraj do rezerwuaru taniej sily roboczej"

co do silnika to mechanizm tlokowy w roli zaworow moze miec spore ograniczenie wynikajace z jego masy. potencjalne zastosowanie dla konstrukcji to, moim zdaniem, wolnoobrotowe jednostki pracujace pod mozliwie stalym obciazeniem.


O tak to jest inżynierski dylemat , co jest cięższe kilo pierza czy kilo żelaza ??
Prószę o mały eksperyment : do jednej ręki proszę wsiąść zawór tradycyjny np. fi 38 mm z kompletem sprężyn powrotnych, a do drugiej ręki tłok z (korbowodem) silnika motoroweru Komar lub podobnego fi 38 mm . I myślę że teoria nabierze wartości praktycznych bez potrzeby używania skomplikowanego przyrządu jakim jest Waga.


Pozdrawiam Andrzej

A Panie Romanie : głowny link to http://new4stroke.com , i dalej prosze wpisać ewentualnie w Google: new4strokeAndrzej Feliks edytował(a) ten post dnia 15.02.09 o godzinie 17:15
Michał Bożek

Michał Bożek Software Developer

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Pomysł bardzo mnie zaciekawił ale...
jaki jest skok tłoków ssących/wydechowych w stosunku do skoku zaworów ?

Jak Pan napisał układ składa się z tłoka, korby i wału(czyli większa zlożoność elementy łączenia korby do tłoka itd) , o ile tłok z korbą może być faktycznie niewiele cięższy od klasycznych zaworów co wynika z różnicy powierzchni obu przypadków i ilości użytego materiału. To wał będzie sporo cięższy od wałka klasycznego.
Co za tym idzie napęd "rozrządu" wymusza zastosowanie trwalszych/wytrzymalszych elementów.
I jeszcze jedna sprawa a mianowicie stosunek powierzchni styku tłoka do "cylinderka dolotowego/wydechowego" z klasycznym zaworem.

Pytanie zatem teraz o :
1) kulturę pracy i drgania, które moim zdaniem będą spore.
2) jak już wcześniej ktoś napisał środek ciężkości
3) waga całego motoru co pływa na zwiększenie podsterowności i prowadzenia samochodu.

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Michał Bożek:
Pomysł bardzo mnie zaciekawił ale...
jaki jest skok tłoków ssących/wydechowych w stosunku do skoku zaworów ?

Jak Pan napisał układ składa się z tłoka, korby i wału(czyli większa zlożoność elementy łączenia korby do tłoka itd) , o ile tłok z korbą może być faktycznie niewiele cięższy od klasycznych zaworów co wynika z różnicy powierzchni obu przypadków i ilości użytego materiału. To wał będzie sporo cięższy od wałka klasycznego.
Co za tym idzie napęd "rozrządu" wymusza zastosowanie trwalszych/wytrzymalszych elementów.
I jeszcze jedna sprawa a mianowicie stosunek powierzchni styku tłoka do "cylinderka dolotowego/wydechowego" z klasycznym zaworem.

Pytanie zatem teraz o :
1) kulturę pracy i drgania, które moim zdaniem będą spore.
2) jak już wcześniej ktoś napisał środek ciężkości
3) waga całego motoru co pływa na zwiększenie podsterowności i prowadzenia samochodu.

Pozdrawiam.
Na wększosć pytan odpowiedż znajduje sie na stronie np jest tam do sciągniecia program na arkuszu excell do obliczania wszystkich podstawowych wymiarów i umozliwia również zmiane wejsciowych wartosci . Jako programista pewnie nie będzie miał Pan z tym kłopotu . Nawet może wersja Windows by sie urodziła? :). co do inych ma juz Pan wyrobione zdanie, a poza tym żeby to wszystko wiedzieć wydałem kiedyś sporo pieniedzy na budowe prototypu, i pewnie nie wszystkie informacje będę publikował . To tak jak z Windows- nie wszystko ma Pan w dostępie.Ale chce Pana zapewnic , że wszystkie niejasne właściwosci zaskoczyły mnie na plus .
Andrzej
Dorota S.

Dorota S. UPDATE w profilu :)

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Robert S.:
jako
najuboższą jednostkę zaproponowałbym 1,4 8v łańcuchowy rozrząd i bezpośredni wtrysk moc ok 80km i dobra elastyczność ośmiozaworowca byłyby wystarczające dla auta o masie ok 1200kg [/edited]
niestety...8zaworowce nie chlubią się zbytnią elastycznością ;] to niskoobrotowce,które co prawda mają sporego kopa już od dolnej działki obr.,ale przy 5-6tys. obr. wyją już z bólu i ledwo zipią...

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

A może taki 20 cylindrowy silnik użyć w przyszłościowym samochodzie?

Już od samej liczby cylindrów , byłby w górnej półce :)


Obrazek


to miało być tu :)

A słyszeliście o Polskim samochodzie Click ??
Nawet prototyp jeździł.
Ale niestety samym sercem się tego nie pokona.
Równie dobrze można otworzyć takie forum z tytułem "Polski prom kosmiczny".
Niestety tu jest potrzebny prawdziwe doświadczenie, którego za żadne pieniądze się nie kupi.
To tak jakby dać zadanie : Tylko polskimi siłami(ludźmi)wykonać prototyp procesora Pentium , w dodatku konkurencyjny wydajnosciowo i cenowo w stosunku do intela lub AMD.
Nawet mając 1000 miliardów dolarów , które możemy wydać tylko w Polsce na ten cel , nie jest możliwe zbudowanie takiego procesora w dającej się przewidzieć przyszłości.
Musimy się niestety z tym pogodzić, pomimo że Polska fantazja i ambicja chciały by inaczej.

Trudno , kiedyś kupiono licencje na różne wyroby, ale przez to zabito Polską myśl techniczna , generującą to doświadczenie. I teraz po 30 latach , niestety to doświadczenie nie zostało odbudowane. I pewnie szybko się nie odbuduje.A takie doświadczenie to nie jest watrość prywatna jednego inżyniera.To doświadczenie to ok. 300 inzynierów. A to jest wartosc społeczna takiego dośiadzcenia, której Nas pozbawiono.
Ale zawsze podyskutować można najlepiej zacząć generować nasze , Polskie doświadczenie w segmentach rynku w których mamy szanse.

Pani Dorota dała propozycje że zrobi taniej symulacje komputerowa niż Ricardo , które chce za taką 30 000 funtów.
Niestety musze podziękować. Dlaczego?
A bo sam planuje wykonanie takiego programu symulacyjnego, ale do mojego silnika z zaworami tłokowymi. No, ale ta symulacja nie będzie kosztować 30 000 funtów a 60 000 funtów , dlatego że będzie do silnika o przyszłościowej konstrukcji. Na Świecie jest 4000 różnych firm które zajmują się produkcja silników spalinowych.....
Ale na razie to tylko parę postów mogę wypisać czasowo, bo jestem sam w tym wszystkim

Pozdrawiam Andrzej.Andrzej Feliks edytował(a) ten post dnia 01.03.09 o godzinie 01:14
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

po co az tyle cylindrow ? w czym 20-o cylindrowiec goruje nad, dajmy na to, rzedowa 6-a ?

ameryka swoj sukces zbudowala na imporcie zdolnych ludzi i stwarzaniu im u siebie warunkow do pracy i rozwoju. historia pokazuje, ze nie bylo to zle podejscie. nie trzeba wszystkiego robic samemu, chocby z punktu widzenia czasu potrzebnego na wykonanie zadania jest to podejscie skrajnie nieefektywne.

na polu komputerow mamy spore osiagniecia, wystarczy wspomniec pana Jacka Karpinskiego. skoro dalo sie raz pewnie daloby sie i ponownie. obawiam sie tylko, ze najwiekszym problemem byloby zawojowanie rynku. lepsze rozwiazanie niekoniecznie musi oznaczac, ze sie bedzie lepiej sprzedawac.

odnosnie malych samochodzikow to czekam na T.25 Gordona Murraya. nazwisko tworcy i dostepne informacje wskazuja, ze bedzie to cos wyjatkowego.

konto usunięte

Temat: Budowa i praca silników samochodowych

Sam nie wiem . :)
Ale by się trzeba było spytać tych od F1, albo producentów najbardziej luksusowych wersji Jaguara, Mercedesa i paru innych (Ferrari też).
A mam dla Pana coś. Amerykański samochód z 16 cylindrowym silnikiem.

http://www.dimoramotorcar.com/
Ale i u nich też lekko nie ma .
A ten konstruktor to też komputery na FPGA dedykowane super szybkie robi.(program od razu w architekturze scalaka)

A z tymi osiągnięciami komputerowymi , to widzę dużą łatwość wg. Pana mamy. Tyle ,że jakoś oprócz pięknych historii nic z tego nie zostało.

A mój ma 20 cylindrów ! :)

Andrzej :)Andrzej Feliks edytował(a) ten post dnia 18.03.09 o godzinie 17:45



Wyślij zaproszenie do