Joanna
Misztela
projektant mody,
ubioru, bielizny,
kostiumów filmowych,
p...
Temat: kryzys w modzie??
Firma LPP SA, właściciel marek Cropp i Reserved, zwalnia pracowników, redukuje budżety reklamowe i ogranicza otwarcia nowych salonów.- Spółka szuka oszczędności w tych obszarach, które na to pozwalają. Wszystko jest podyktowane obecnym kryzysem i przygotowaniem się na jego pogłębienie - powiedziała Dominika Nawrocka, kierownik ds. PR w LPP. W ciągu ostatnich trzech miesięcy firma zanotowała niższą sprzedaż od spodziewanej.
W ostatnim czasie z działu marketingu LPP SA zwolniono 13 osób (wspierających kierowników poszczególnych sekcji) z 43 zatrudnionych w związku z optymalizacją kosztów, którą spółka podejmuje od kilku ostatnich miesięcy.
Obecnie dział się reorganizuje. Kluczowe stanowiska w dziale marketingu zajmują te same osoby, czyli Agnieszka Górska jest nadal dyrektorem marketingu, Marek Małyszko - brand managerem Reserved, a Marta Marucha pełni obowiązki brand managera Cropp (po odejściu Igi Aksamit-McGinley).
LPP ogranicza także działania reklamowe. W okresie styczeń-październik ub.r. firma wydała 20,8 mln zł, w analogicznym okresie br. - 12,95 mln zł (źródło: Expert Monitor). Plan redukcji wydatków reklamowych dotyczy również pierwszej połowy przyszłego roku, czyli sezonu wiosna-lato 2009 r.
- Mimo cięć budżetowych marki Reserved i Cropp nadal będą się komunikowały poprzez m.in. ATL, outdoor, internet, public relations. Zmniejszymy jednak zakres działań reklamowych - mówi Dominika Nawrocka.
Firma będzie nadal pracować z agencją G7, która zajmuje się wdrożeniem nowej strategii marki Cropp. Markę Reserved nadal mają obsługiwać różne agencje w zależności od projektu. Do końca roku LPP ma podpisaną umowę z domem mediowym Universal McCann. - Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, czy będziemy kupować media w 2009 r. za pośrednictwem tego domu mediowego - powiedziała Dominika Nawrocka.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że LPP może na tyle ograniczyć wydatki, że obsługa domu mediowego nie będzie potrzebna.
LPP zamierza także ograniczyć plan otwarcia nowych salonów zarówno w Polsce, jak i na innych rynkach w Europie. Otwarcia salonów zostały ograniczone w sumie o dwie trzecie w pierwszym półroczu 2009 r. na wszystkich rynkach, na których są obecne marki Reserved i Cropp.
- Oszczędzamy, rezygnujemy z niepotrzebnych kosztów i staramy się szukać najefektywniejszych rozwiązań biznesowych. Obecnie finalizujemy przejęcie przez LPP SA spółki Artman, właściciela dwóch marek odzieżowych (House i Mohito). To daje nam dużo większe argumenty podczas negocjacji z kontrahentami. Dużo więcej zamawiamy, dużo wyższych upustów możemy się spodziewać. Poza tym powiększona baza dostawców pozwala nam na wybór tych najlepszych. A to klucz do sukcesu w obecnej sytuacji - tłumaczy Dominika Nawrocka.