konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Czy można sprzedać tożsamość klubową? Jaka jest cena? Co na to kibice?
W żużlu to funkcjonuje i środowisko przywykło.
W koszykówce pamiętne finały z udziałem Mazowszanki i Śląska Wrocław. To były mecze!!!
Łukasz Pawlak

Łukasz Pawlak e-marketing,
e-commerce, social
media Interactive
Partners

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Krzysztof Grzyb:
Czy można sprzedać tożsamość klubową? Jaka jest cena? Co na to kibice?
W żużlu to funkcjonuje i środowisko przywykło.
W koszykówce pamiętne finały z udziałem Mazowszanki i Śląska Wrocław. To były mecze!!!

W koszykowce tez kibice przywykli. Slask zawsze mial jakas nazwe dodana, np. Zepter. Ja jeszcze pamietam final Nobiles Włocławek (beniaminek) PCS Śląsk Wrocław...Historia i wielka szkoda, ze druzyny z Wroclawia nie ma teraz w lidze. Moze sie pojawi znowu pod inna nazwa...:)
Kibice przywykli ale to nie znaczy, ze tak byc powinno. Czesto zmieniajace sie nazwy to przyklad przewagi negocjacyjnej sponsorow nad klubami i jednoczesnie cechą charakterystyczną marketingu sportowego w Polsce. Nadziwniejsze przyklady wspolczesnych klubow sportowych w Polsce, nadanych przez sponsorów: Płyty Wiórowe Grajewo, Cukierki Brzeg, Grześki Kalisz..... Sponsorzy mysla blednie, ze jesli "wejda" w nazwe to bedzie to najskuteczniejszy sponsoring. Wystarczy przesledzic kluby z zachodniej europy. Niewielki procent klubow ma w nazwie "imie: sponsora.
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Maciej Miętkiewicz:
Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.

Ma UNICEF ;)

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Krzysztof Grzyb:
Czy można sprzedać tożsamość klubową? Jaka jest cena? Co na to kibice?
W żużlu to funkcjonuje i środowisko przywykło.
W koszykówce pamiętne finały z udziałem Mazowszanki i Śląska Wrocław. To były mecze!!!

Chciałbym tylko zauważyć, że Korona nie za bardzo pasuje do koncepcji "sprzedaży tożsamości klubowej". Zauważ, że nazwa sponsora została dołączona do nazwy klubu, nie zastępując jej.

Pomijam już zupełnie fakt, że klub powrócił do nazwy Korona Kielce.

Case Koloportera Korony wyglądał tak,że Koloporter wchodząc do Korony przejmował klub III-ligowy i chcąc uzyskać lepszy efekt marketingowy zdecydował się na dołączenie nazwy firmy do nazwy klubu. W ten sposób zapewne chciał sobie powetować nikłe zainteresowanie mediów i kibiców tymi rozgrywkami. Jaki był finał mariażu Kolportera z Koroną wszyscy wiemy, stąd nie jestem do końca przekonany czy takie eksponowanie nazwy firmy w realiach polskiego futbolu nie działa raczej na jej szkodę.

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Nazwa została faktycznie dołączona. Korona może nie w całości straciła tożsamość (w rozumowaniu kibiców) ale na pewno ją nadszarpnęła.
Wyobrażacie sobie Bwin Real Madryt albo Bayern Lidl Monachium :)?

Swoją drogą ciekawy jest przykład z polskiej ligi siatkówki.
Czarni Radom/Jadar Radom. W mieście kibice podzielili się. Co więcej na trybunach również istniał podział na zwolenników Jadaru i na wiernych kibiców Czarnych.

Teraz są już dwa kluby Jadar (najwyższa klasa rozgrywkowa), Czarni (3 klasa rozgrywkowa).
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Stanisław Pogorzelski:
Maciej Miętkiewicz:
Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.

Ma UNICEF ;)

Który sama sponsoruje :)
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Maciej Miętkiewicz:
Stanisław Pogorzelski:
Maciej Miętkiewicz:
Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.

Ma UNICEF ;)

Który sama sponsoruje :)

Dlatego uśmieszek dodałem ;)
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Stanisław Pogorzelski:
Maciej Miętkiewicz:
Stanisław Pogorzelski:
Maciej Miętkiewicz:
Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.

Ma UNICEF ;)

Który sama sponsoruje :)

Dlatego uśmieszek dodałem ;)

Wiem, wiem ja też:)
Jacek H.

Jacek H. Marketing Manager,
Grupa RMF

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Maciej Miętkiewicz:
Jeśli jesteśmy przy koszykówce to ciekawym przypadkiem jest FCBarcelona, gdzie w sekcji piłkarskiej Klub nawet na koszulkach nie ma (i nigdy nie miał) sponsora a już sekcja koszykarska ma nazwę sponsora nie tylko na koszulce ale i w nazwie (Regal). Wydaję się więc że dyscyplina sportu i charakterystyka jej kibiców jest tu najistotniejsza.

A mnie się wydaje, że istotniejsze znaczenie ma siła marki danego klubu, ale właśnie rozpatrywana przez pryzmat danej dyscypliny (bardziej/mniej atrakcyjnej). Przykład Barcelony jest bardzo dobry - cały świat zna i ceni sekcję piłkarską tego klubu, ale już choćby sekcje koszykówki, piłki ręcznej czy hokeja na rolkach (profesjonalna!) są w cieniu tej pierwszej, mimo że są silne w wymiarze sportowym.

Nie jestem na 100% pewien, ale w czołowych ligach piłkarskich Europy chyba nie ma klubów z marką sponsora /właściciela/ w nazwie, poza tymi, które miały ich od zawsze, np. PSV (Philips Sport Vereniging) Eindhoven, Bayer Leverkusen czy w Polsce swego czasu Amica Wronki (pomijając argument o jakości ligi :)).

W naszym kraju jest podobnie jak w przypadku Barcelony - weźmy chocby Wisłę Kraków. Pomijam w tym miejscu niuanse formalne (własność, forma prawna itp.). Silne marki klubowe o wysokiej świadomości nie zmieniają nazw z oczywistych powodów. Sponsorzy takich klubów mogą na przeróżne sposoby przełożyć ten fakt na korzyści bez potrzeby ingerencji w nazwę. Marki słabsze mają - wspomnianą wcześniej - słabszą pozycję negocjacyjną. Sponsorzy często dyktują warunki... i posuwają się wręcz do całkowitych zmian nazw historycznych (np. Wisła - Petrochemia - Orlen - Wisła Płock). O ile pamiętam, w tym przypadku Petrochemia jeszcze została jakoś przyswojona, ale przy kolejnej (wymuszonej zmianą nazwy koncernu) już było z tym znacznie gorzej. Zatracanie tożsamości jest w tym przypadku nieuniknione.

Sądzę, że że marki sponsorów wprowadzane do nazw klubów - przy częstych zmianach - deprecjonują marki samych klubów, a w dłuższej perspektywie wpływają wręcz na ograniczenie świadomości... marek sponsorów właśnie. Szczególnie, kiedy sponsorzy rezygnują po 1-2 latach, a po nich przychodzą kolejni i robią to samo. Jeżeli jednak zachowana jest - tak istotna jeżeli chodzi o sponsoring - konsekwencja, to nie widzę problemu. Pamiętam, że swego czasu nazwa Benetton Treviso znacznie bardziej kojarzyła mi się z koszykówką niż marką odzieżową.
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Dodać można jeszcze że sport jest taką dziedziną gdzie często silna marka nie idzie w parze z popularnością (i odwrotnie). Na pewno do sprawy trzeba podejść bardzo ostrożnie i zwracać uwagę na wiele płaszczyzn.

PS Red Bull Salzburg - mistrz Austrii ma sponsora :) ale to raczej nie jest najsilniejsza liga. Swoją drogą bardzo ciekawy przykład odcięcia się od historii, dorobku, barw i herbu poprzednika.

PS2 Sekcja hokeja na wrotkach Barcelony jest o wiele bardziej utytułowana niż sekcja piłkarska:)

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Świeży powiew kreatywności ;) Domeny.pl Siemaszka. Przyznam, że nie widziałem wcześniej klubu z nazwą domeny sponsora w tytule.

Wpisuje to do mojej prywatnej top 3 i plasuje na 3 miejscu :)

1. Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Akademicki Związek Sportowy Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Gorzów Wielokopolski
2. Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno
3. Domeny.pl SiemaszkaJacek P. edytował(a) ten post dnia 20.10.09 o godzinie 09:52
Radosław S.

Radosław S. skrzetuski.pl

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Chciałbym powrócić do tematu Nazw Klubów.
Jak można przekonać właścicieli klubu/prezesa aby powrócić do historycznych nazw klubu. Nie poruszam tematu wchodzenia w nazwę sponsora lecz tylko powrót do historii.

Przykład w Lublinie w drużynie żużlowej. Klub nazywa sie teraz KMŻ (wcześniej, TŻ, LKŻ) największe sukcesy klub z Lublina odnosił pod nazwą MOTOR, kibice utożsamiają się z nazwą i barwami Motoru poprzez doping, gadżety itp. Robiąc badania na ponad 400 osobach na meczu, na pytanie czy chcą aby klub wrócił do historycznej nazwy Motor, za było 92%. Niestety mimo, że sami ludzie z zarządu jak mówią wychowywali się na Motorze i chcą nawiązać do tych tradycji ale nie są skłonni powrócić do nazwy Motor argumentując tym, że bo piłkarski już jest, bo sąd nie zarejestruje itp.

Czy widzicie ty jakąś szanse i sens? Nie chodzi mi tylko o Lublin ale ogólnie o historyczne nazwy klubów. Bo chyba na tym buduje się markę drużyny?

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

jak przekonać? zmienić zarząd, który tego nie rozumie.

lublin = motor.

nic nie stoi na przeszkodzie, aby nazwa była *motor "sponsor" lublin*

jeśli klub już taki jest w innej dyscyplinie to należy się z nim porozumieć i opracować wspólną strategię.

ten sam problem mają w Poznaniu. nie znam szczegółów, ale stworzono drużynę PBG Basket Poznań. Kibiców jak na lekarstwo. Głównym celem koszykarskiego klubu powinno być nawiązanie do Lecha np. PBG Lech Poznań.

Wszystko zależy od ludzi po jednej i po drugiej stronie. Trzeba próbować i działać. Piłka i kosz grają część meczów w innych terminach, więc zimą kibice piłkarscy mogliby przychodzić na kosza.

Gorzej z żużlem. powinno się jednak ten temat zbadać, bo pytanie do prawników czy nazwa Motor jak Polonia czy Wisła mogą być zastrzeżone?

Argumenty za podjęciem takich działań sam wymieniłeś dziwię się więc, że nic się w tym kierunku nie robi.

Pewnie nie ma kto (kompetentni pracownicy?)... temu się akurat nie dziwię.
Radosław S.

Radosław S. skrzetuski.pl

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

akurat ze zmianą zarządu to najgorzej, bo to oni 2 lata temu wzięli na barki reaktywacje żużla, teraz pozyskali b.dobrego sponsora jakim jest Lubelski Węgiel "Bogdanka", który wszedł w nazwę drużyny. Teraz klub nazywa się Lubelski Węgiel KMŻ.

W tamtym sezonie jeszcze można było powalczyć o nazwę Motor ale teraz już będzie ciężko. Samą nazwę Motor Lublin to nawet nie ma sensu bo to jest piłka i im trzeba to zostawić. Kibice proponują wzorem innych klubów, które reaktywowały się nazwę Speedway Motor Lublin - z tego co wiem to żadnych problemów nie ma aby tak zarejestrować stowarzyszenie, czy spółkę (piłkarze zarejestrowali Motor Lublin S.A.) ale jeszcze chcę pójść do sądu i urzędu patentowego i sprawdzić to.

Jedynie jest jeszcze szansa, że podczas rejestracji żużlowej spółki akcyjnej, co zapowiadał prezes klubu i prezes Bogdanki postarać się i wywrzeć nacisk aby wrócić do nazwy Motor.

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

W temacie nazw klubów i rozjazdu nazwy oficjalnej do tej, z którą utożsamiają się kibice dodałbym jeszcze przypadek Vive Targów Kielce. Wystarczy jedna wizyta w hali Legionów w Kielcach, żeby usłyszeć jak kibice skandują "Iskra, Iskra!"":)

Mocno wierzę, że kiedyś kielecki klub powróci do historycznej nazwy.



Wyślij zaproszenie do