konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Zakładam ten temat zwracając się do doświadczonych grafików, tudzież operatorów DTP z prośbą o udzielenie porad, zwrócenie uwagi na istotne rzeczy tym dopiero zaczynającym swoją przygodę z szeroko pojętą grafiką.

Moim zamiarem było stworzenie tutoriala, pozwalającego ustrzec się błędów przy przygotowywaniu grafiki do druku.

Cel: Przygotowanie do druku 3-stronicowej składanej ulotki.
Narzędzie: AI CS3/CS4

Zakres:
- stworzenie nowego dokumentu
- wybranie właściwych ustaleń
- podzielenie obszaru/ów roboczego/ych
- dodawanie znaczników drukarskich
- wybór formatu zapisu, itp.

Mam nadzieję, że wątek się rozwinie i stanie swoistym kompendium wiedzy dla początkujących.
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: ABC - Od projektu do druku

A nie łatwiej w InD?
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: ABC - Od projektu do druku

Podzielam pytanie/zdanie Stanisława.
InD jest do tego zdecydowanie lepszy ba jest do tego stworzony wręcz.

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Rozumiem i podzielam zdanie, ale Ai jest rozwiązaniem bardziej wszechstronnym. Poza tym chodziło mi bardziej o przybliżenie zasad przygotowywania dokumentów do druku niż o sam sposób, czy środowisko wykonania.

Może zawężenie do przykładu ulotki to zły pomysł, ale chodziło pokazanie czym kierować się projektując plakat, bilbord, a czym ulotkę czy wizytówkę.

Prosiłbym o to by nie porzucać i nie prześmiewać wątku, a raczej dodawać cenne porady które mogą przydać się nie tylko mnie, ale i wielu innym użytkownikom.

Temat: ABC - Od projektu do druku

no to najcenniejsza rada...projektuj w CMYK'u ;) to byłaby podstawa ;)
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: ABC - Od projektu do druku

Druga rada: Pamiętaj, że to co ładnie wygląda na ekranie, nie musi ładnie wyglądać na papierze (i odwrotnie).

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Trzecia rada: Importowane grafiki powinny mieć rozdzielszość nie mniejszą niż 300 dpi.

Tutaj moje pytanie, czy lepiej wycinać zdjęcia np. w Photoshopie czy maskować w Ai?!

Jak przygotowując wspomnianą ulotkę mam zaznaczyć drukarni w których miejscach ma być ona składana?

Jak przygotować / ustawić parametry artworka?

W jakim formacie przesłać plik drukarni, pdf, tiff, czy może ai?

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Artur Dybaś:
Trzecia rada: Importowane grafiki powinny mieć rozdzielszość nie mniejszą niż 300 dpi.
To zależy od grubości i jakości papieru.

W jakim formacie przesłać plik drukarni, pdf, tiff, czy może ai?
To określa drukarnia.
Większość preferuje pdf.
Jednakże przy pracach innych niż ulotka, która jest treścią powyższego zadania, np gdy wysyłamy pracędo magazynu/gazety, niektóre wydawnictwa życzą sobie tiff.
Ai - raczej nie - w większości wypadków drukarnie wolą format zamknięty.
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: ABC - Od projektu do druku

Paweł Uniejewski:
Artur Dybaś:
Trzecia rada: Importowane grafiki powinny mieć rozdzielszość nie mniejszą niż 300 dpi.
To zależy od grubości i jakości papieru.

Raczej od liniatury z jaką publikacja będzie drukowana. 300 dpi to dziwaczny mit. Rozdzielczość właściwą do drukowania offsetem liczy się wg prostego wzoru mnożąc liniaturę razy 1,44. Tym samym dla potężnej liniatury 175 lpi gwarantującej najwyższą jakość dpi to zaledwie 252 dpi.
Jarek M.

Jarek M. POP (Pan Od
Pudełek), czasem i
inne...

Temat: ABC - Od projektu do druku

Marek Szymański:
Paweł Uniejewski:
Artur Dybaś:
Trzecia rada: Importowane grafiki powinny mieć rozdzielszość nie mniejszą niż 300 dpi.
To zależy od grubości i jakości papieru.

Raczej od liniatury z jaką publikacja będzie drukowana. 300 dpi to dziwaczny mit. Rozdzielczość właściwą do drukowania offsetem liczy się wg prostego wzoru mnożąc liniaturę razy 1,44. Tym samym dla potężnej liniatury 175 lpi gwarantującej najwyższą jakość dpi to zaledwie 252 dpi.


Nie zaczynajcie:) dpi tu tam dpi tu, i bedzie klotnia

kiedys wpadlem na cos takiego-i uwazam ze jest dobrym przykladem jak taki poradnik przygotowac

http://www.ef.art.pl/index.php?p=8&a=6&id=5

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Marek Szymański:
Paweł Uniejewski:
Artur Dybaś:
Trzecia rada: Importowane grafiki powinny mieć rozdzielszość nie mniejszą niż 300 dpi.
To zależy od grubości i jakości papieru.

Raczej od liniatury z jaką publikacja będzie drukowana. 300 dpi to dziwaczny mit. Rozdzielczość właściwą do drukowania offsetem liczy się wg prostego wzoru mnożąc liniaturę razy 1,44. Tym samym dla potężnej liniatury 175 lpi gwarantującej najwyższą jakość dpi to zaledwie 252 dpi.
Niom, prawda - w uproszczeniu dałem.

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Tekst w krzywych - za często zdarza mi się oglądać prace w pdfie z podmienionym fontem na pierwszy gorszy.

Spady jeśli grafika/kolor znajduje się na granicy kartki, jaką będziemy drukowali.

Gradienty lepiej też zamienić na raster wysokiej rozdzielczości - później są lepiej interpretowane.
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: ABC - Od projektu do druku

W jakim formacie przesłać plik drukarni, pdf, tiff, czy może ai?

Format z reguły życzy sobie drukarnia.
Jeśli chodzi o pliki przygotowywane pod typowa poligrafie to polecam pdf'a (czcionki w krzywych koniecznie) natomiast pliki pod druk wielkoformatowy raczej tiff'y ale bez kompresji LZW bo ta powoduje ze na niektórych programach rip-ujących wywalają się kolory i plik drukuje się np czarno biały co za tym idzie zawsze zalecam podesłanie do drukarni pliku poglądowego malego jpg'a na takim jpg'u można tez zaznaczyć linie ciecia i bigu.
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: ABC - Od projektu do druku

wytłumaczcie mi po co krzywić fonty w pdf? za boga tego nie rozumiem i nigdy nie robię. Zawsze oddaję pdfa z osadzonymi fontami, zarówno z id jak i ai i nigdy nie ma z tym najmniejszego problemu. Owszem, nieskrzywione fonty stanowią problem, ale jedynie w sytuacji, w której ktoś w drukarni kombinuje z pdfem, diabli wiedzą po co otwierając go np. w Ai czy robiąc impozycję w corelu, czyli starając się z niezrozumiałych dla mnie powodów edytować moje pliki. Dla mnie pdf, który oddaję do druku jest formatem zamkniętym i nie chcę aby ktoś w nim grzebał. Nie wyobrażam sobie krzywienia fontów w wielostronicowym katalogu czy książce.

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Marek, często mi się zdarza otrzymywać pliki pdf z podmienionym fontem (tego z użytego w okładce nie miałam u siebie na komp. - tutaj uwaga do twojego osadzania i braku osadzenia go w pdfie), a program Acrobat nie krzyczy zawsze, że coś jest nie tak. Ostatnio okładkę w pdf z zamienionym fontem - o tyle było dobrze, że jest to seria i znam okładkę b.dobrze. To wszystko odbyło się bez edycji - to było widać gołym okiem w Acrobacie.

Nie każdy ma tyle doświadczenie w przygotowaniu do druku, żeby poprawnie przygotować plik. Jest wiele możliwości ominięcia problemu sypania się fontów, ale wydaje mi się, że zamiana w krzywe daje gwarancję, tym bardziej, że łatwiej jest to wytłumaczyć klientowi, który przygotowuje plik na własną rękę ;-)

Skoro to ma być instrukcja "od projektu do druku" - to zamiana w krzywe jest jedną z propozycji.

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

A tak się wtrącę - może jasne sprecyzować czego to ma być poradnik - ponieważ gdyby komuś się zdarzyło przygotowywać pracę np. pod druk fleksograficzny i by do drukarni oddał materiał z nieskrzywionymi fontami to na 99% każą mu to poprawić.

Może właśnie to powinien być pierwszy punkt porandika?
Dowiedzieć się jakie jest przeznaczenie grafiki i skontaktować się z drukarnią?

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Anna P.:
Marek, często mi się zdarza otrzymywać pliki pdf z podmienionym fontem (tego z użytego w okładce nie miałam u siebie na komp. - tutaj uwaga do twojego osadzania i braku osadzenia go w pdfie), a program Acrobat nie krzyczy zawsze, że coś jest nie tak. Ostatnio okładkę w pdf z zamienionym fontem - o tyle było dobrze, że jest to seria i znam okładkę b.dobrze. To wszystko odbyło się bez edycji - to było widać gołym okiem w Acrobacie.

Nie każdy ma tyle doświadczenie w przygotowaniu do druku, żeby poprawnie przygotować plik. Jest wiele możliwości ominięcia problemu sypania się fontów, ale wydaje mi się, że zamiana w krzywe daje gwarancję, tym bardziej, że łatwiej jest to wytłumaczyć klientowi, który przygotowuje plik na własną rękę ;-)

Skoro to ma być instrukcja "od projektu do druku" - to zamiana w krzywe jest jedną z propozycji.
Ale wyobrażasz sobie krzywić fonty w 400-stronicowej książce? Jak myślisz - jak zareaguje RIP na takie coś?
Powodzenia ;).Paweł Uniejewski edytował(a) ten post dnia 25.04.09 o godzinie 19:48
Joanna B.

Joanna B. operator DTP

Temat: ABC - Od projektu do druku

tak czy inaczej, miec na uwadze fakt, iz zapisane krzywienie jest nieodwracalne :)

odpowiednio wymierzyc strony ulotki biorac pod uwage zgiecia, zagiecia ;)Joanna B. edytował(a) ten post dnia 25.04.09 o godzinie 20:23

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

No właśnie, jak oznaczyć dla drukarni miejsca cięcia i zagięcia?

konto usunięte

Temat: ABC - Od projektu do druku

Paweł, przeczytaj uważnie. Zamiana w krzywe jest jedną z metod, żeby font się nie wysypał. Nie piszę o składzie książki, ale mam na uwadze grupę Illustrator. Drugą podał Marek.

Artur, znaczniki zagięć przydają się do precyzyjnej pracy dla introligatorni. Wydaje mi się jednak, że w tej kwestii lepiej dopytać się w konkretnej drukarni, tak samo jak wielkość spadu i dodawanie innych znaczników.

Moderator: Proszę o to, żeby trzymać się tematu i podawać wskazówki, albo alternatywę dla przedstawionych rozwiązań.

Następna dyskusja:

ABC - Projektowanie wykrojn...




Wyślij zaproszenie do