Marcin Stańczak

Marcin Stańczak Co-founder @
Livespace - B2B
Sales CRM

Temat: Nowy empik.com

Jakie jest Wasze zdanie o na temat nowej odsłony sklepu empik.com?

Mamy tu tagi, "Klienci, którzy kupili ten produkt, wybierali rownież", "Cena rynkowa" i "Cena empik", recenzje, wyszukiwanie... Krótko mówiąc niby wszystko jest. A jednocześnie jakby coś nie tak...
Czy może to tylko moje wrażenie?

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

Takie elementy jak Tagi, "Klienci, którzy kupili ten produkt", "Cena rynkowa / Cena empik", to drobne dodatki i nawiasem mówiąc nic nowego. To są elementy które na pewno są dobrym pomysłem. Całe nowatorstwo nowego empik.com leży jednak w nowym podejścia do sprzedaży, polegającej na wprowadzeniu dużej ilości kontentu do serwisu sprzedażowego. I tu zaczynają się wątpliwości, nowa strona główna w większej części zawiera treści niż ofertę.

Pan Tomasz Cisek (dyrektor Empik.com) na ostatniej, wtorkowej konferencji e-commerceStandard podkreślał zwiększenie roli kontentu w nowym serwisie. W teorii idea wydaje się słuszna, w końcu wpisuje się to modne ostatnio web2.0. Zmiana ta odbyła się jednak dużym kosztem funkcjonalności sprzedażowych. Trudniej dotrzeć do nowości czy bestsellerów, które były podstawą poprzedniej strony głównej.

Użytkownicy sklepu Empik dzielą się na dwie grupy:
- dziecko MTV (zapewne druzgocząca większość)- kupuje produkty modne i popularne w danej chwili, idzie za stadem. Nie będzie raczej zainteresowany edukowaniem go przy zakupie.
- użytkownik pasjonat/fan - bardzo wątpię aby treści z wikipedii (podstawowy dostawca kontentu dla nowego serwisu) były w stanie zaspokoić potrzeby tych użytkowników. Treści te nie są w stanie konkurować z vortalami i forami dla pasjonatów.

Podsumowując idea w teorii fajna, ale wprowadzona zbyt dużym kosztem. Strona główna Empik mocno odwróciła się od core business. Sam pomysł dodania dodatkowych informacji przy produkcie, jest fajny, ale w dużej mierze zostało to wyeksponowane zbyt mocno, odwracając uwagę użytkownika od podstawowej funkcji serwisu.

Z moich obserwacji, wynika że większość użytkowników reaguje na nową odsłonę negatywnie. Może to przejściowy efekt wynikający z przyzwyczajenia do poprzedniej wersji?

Co o tym myślicie?
Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki Agencja Interaktywna
NetArch,
www.plutecki.net

Temat: Nowy empik.com

A ktoś wie kto to robił? Z tego co mi się obiło o uszy, to Interia cośtam z Empikiem kombinuje, ale raczej sami tego nie robią...
Maciek Lipiec

Maciek Lipiec User Experience
Director, K2
Internet S.A.

Temat: Nowy empik.com

Przede wszystkim marnie się przedstawia w tym sklepie rzecz podstawowa, czyli wyszukiwarka produktów. Nie pozwala na przefiltrowanie wyników wyszukanych książek według najważniejszych dla użytkownika kryteriów, a więc dostępności (co mnie obchodzi produkt, którego nie mogę kupić?) czy języka (nie czytam po niemiecku, więc po co mam się przekopywać przez 15 stron niedostępnych ;) niemieckojęzycznych pozycji?)

Polecałbym Empikowi przeprowadzenie jakiś testów z użytkownikami.

Na nowe web 2.0-owe ficzery nawet nie zwróciłem uwagi ;)Maciek Lipiec edytował(a) ten post dnia 06.10.07 o godzinie 14:18
Marcin Stańczak

Marcin Stańczak Co-founder @
Livespace - B2B
Sales CRM

Temat: Nowy empik.com

Przyznam, że od nowej odsłony Empik.com oczekiwałem czegoś dużego. Plany wyprzedzenia Merlina, opanowania 50% rynku, spory budżet, nowa ekipa tworząca sklep – krótko mówiąc, były przesłanki aby spodziewać się czegoś ciekawego.

Z wywiadu dla Internet Standard: „Zbudowaliśmy jeden z najbardziej przyjaznych sklepów internetowych w tej części Europy”.

Na całe szczęście, nie tylko ja uważam inaczej. Wszystkie „nowości” rzeczywiście nie wnoszą nic przełomowego. To już było. Czy wprowadzenie dużej ilości kontentu do serwisu sprzedażowego się sprawdzi – nie wiem. Na tym etapie rozbudowania ciągle tego nie czuję, za to zdecydowanie utrudnione zostało samo kupowanie. Skupiłem się przez chwile na prostym zdaniu – chcę coś kupić. To jest Empik, jestem tu po to, żeby coś szybko znaleźć, zapłacić i dostać. Pozwolę sobie dorzucić do tematu garść uwag nastawionych na czyste kupowanie, które ciągle wydaje mi się podstawowym założeniem serwisu.

Wyszukiwarka – zadziwiająca. Szukałem książki znajomego fotografa. Rano wpisanie jego nazwiska wyświetliło 5 pozycji, w tym dwie niedostępne. Wieczorem już tylko 2. Obie niedostępne… Sprawdzam coś bardziej popularnego. „Sapkowski”. Dwa wyniki, żaden nie jest jego autorstwa. Na drugi dzień już działa. Nie ufam wyszukiwarce. Rezygnuje.

Przeglądanie produktów na stronie głównej i wyróżnionych w kategorii jest męczące. Produktów jest raptem dwadzieścia, lecz sposób przedstawienia powoduje, że zauważyłem pierwsze pięć. Jakie są to produkty? Po mozolnym przejściu w obie strony - nie wiem. Pamiętam tylko pudełko od Office, bo ma charakterystyczny kolor. Reszta ma za małe zdjęcia. Mam wrażenie, jakby na siłę chcieli przenieść wszystko to, co znajduje się w empiku na regale „Polecamy”. Tutaj rozwiązanie się nie sprawdza. Nie jestem zainteresowany produktami wyróżnionymi, zmęczyło mnie ich przeglądanie, więcej nie zajrzę dalej niż na pierwsze pięć, które widać od razu.

Zastosowanie lightboxa 2 do powiększania zdjęć w dużym sklepie internetowym to dość abstrakcyjny pomysł. Czas, jaki mija od chwili kliknięcia w miniaturę do otwarcia boxa, jego prześlicznego rozwinięcia, dopasowania do proporcji zdjęcia, następnie pokazania się zdjęcia i w końcu pojawienia przycisku „Zamknij” powoduje, że bałem się powiększyć kolejne. Jednocześnie bez powiększania zdjęcia są nieczytelne, więc biedny kupujący nie ma wyboru. Zastanawia mnie również duża niespójność. Gdzieniegdzie klikam na zdjęcie i dostaję ligtboxa z powiększeniem, gdzie indziej otwiera się samo duże zdjęcie jako okno przeglądarki, a niekiedy dostaję lightboxa z miniaturą… Zmęczony. Nie powiększam już zdjęć.

Oferty specjalne – banner mówi o rabacie 20% na ksiązki z tej kategorii. Po wejściu w produkt widzę to co w każdej innej kategorii – cena rynkowa i cena w empik.com. Nie mam pojęcia, czy jest to cena po rabacie i niegdzie nie ma takiej informacji. Dodaję
do koszyka – może tam mi powiedzą o rabacie. W koszyku normalna cena. Jak to? Może wszystkie książki w sklepie są w ofercie specjalnej i ta są ich normalne ceny… Sprawdziłem z kalkulatorem – różnica między ceną rynkową a ceną empik.com to nie jest 20%. Nie wiem, gdzie szukać rabatu. Czuję się oszukany, rezygnuje z ofert specjalnych.

[ już poprawione :) ]

Kategoria TOP – zmieniłbym na TOP 10. Trzymajmy się utartych zwyczajów, skoro i tak jest ich 10 w każdej kategorii. Nie wiem, wg jakich kryteriów wybierane jest owo TOP. Top komentarzy? Najlepiej oceniane? Top sprzedaży? Jeśli sprzedaży, to czy tylko on-line czy w całym empiku? Czy może są to po prostu produkty, za które empik pobiera większą opłatę od dystrybutora za wystawienie, w zamian za co je promuje? Brak wyjaśnienia. Czuję się manipulowany, rezygnuje z TOP.

„Podziel się opinią” wywołuje u mnie dość jednoznacznie odczucie „Jeżeli tak samo dbają o moją opinie, jak i o formularz do jej wysłania, chyba jednak nie ma sensu go wypełniać”. Z pewnością nie wyślę im niniejszych uwag formularzem.

Reasumując - mocno się zawiodłem na nowym empiku. I również nie spojrzałem nawet na ficzery web 2.0. Jak wspomniałem, sporo oczekiwałem od nowego sklepu. Może kilka z Waszych (i moich) uwag pomoże chłopak pójść krok dalej.

BTW: Również nie wiem, kto to robił.Marcin Stańczak edytował(a) ten post dnia 07.10.07 o godzinie 12:54
Zofia Korecka-Rejczak

Zofia Korecka-Rejczak Dyrektor Marketingu
Castorama Polska

Temat: Nowy empik.com

dla zainteresowanych:

empik.com od strony koncepcyjnej i wizualnej zrobił zespoł empik.com, technologia = platforma ATG.

A skąd pogłoski o udziale interii?

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

Jeżeli chodzi o wykonanie empik.com to niestey całośc to cofnięcie się jakieś 10 lat. Nie rozumiem dlaczego tak duża firma postanowiła zrezygnować z ruchu z wyszukiwarek i przygotowała cały sklep tak, jakby nie istniała optymalizacja stron. Przy okazji olano użytkownika starając się być za bardzo collwebdwazero. Przy książce jako tagi np.: zamiast tematyki, widzę "mordo ty moja". DŁugo można by się rozpisywać ale po prostu nie rozumiem dlaczego pominieto podstawowy temat jaką jest usualibity i optymalizacja.
I nie piszę tu tylko optymalizacji dla wyszukiwarek, ale równiez dla użytkownika. Nie ma tak podstawowych rzeczy jak TITLE strony !.
Warto pamiętać, że nie Empik jest największy na rynku a takie posunięcie może oznaczać wypadnięcie poza czołówkę.
Jakub Kacprzak

Jakub Kacprzak marketing
interaktywny i
sportowy

Temat: Nowy empik.com

Marcin D.:
Jeżeli chodzi o wykonanie empik.com to niestey całośc to cofnięcie się jakieś 10 lat. Nie rozumiem dlaczego tak duża firma postanowiła zrezygnować z ruchu z wyszukiwarek i przygotowała cały sklep tak, jakby nie istniała optymalizacja stron. Przy okazji olano użytkownika starając się być za bardzo collwebdwazero. Przy książce jako tagi np.: zamiast tematyki, widzę "mordo ty moja". DŁugo można by się rozpisywać ale po prostu nie rozumiem dlaczego pominieto podstawowy temat jaką jest usualibity i optymalizacja.
I nie piszę tu tylko optymalizacji dla wyszukiwarek, ale równiez dla użytkownika. Nie ma tak podstawowych rzeczy jak TITLE strony !.
Warto pamiętać, że nie Empik jest największy na rynku a takie posunięcie może oznaczać wypadnięcie poza czołówkę.

ciekawe spostrzezenie - pokazuje, ze niestety swiat marketingu interaktywnego firm wywodzacych sie z klasycznej gospodarki wciaz rozni sie od swiata firm wywodzacych sie z ecommerce (upraszczajac mozna powiedziec - reklama graficzna vs. pozycjonowanie) - w sumie szef empik.com wywodzi sie z sieci reklamowej i agencji interaktywnej

wypadniecia empiku z czolowki bym sie nie spodziewal - sa bardzo mocno obecni w platnych wynikach

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

jakub k.:
wypadniecia empiku z czolowki bym sie nie spodziewal - sa bardzo mocno obecni w platnych wynikach

Wypadnięcie to za mocne słowo - ale kiedy kawałki tortu uciekają to i prezesi zauważają :)

http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?site...
[edytowałem - dałem link bo rysunek sie "popsuł"]Marcin Deręgowski edytował(a) ten post dnia 12.10.07 o godzinie 13:38
Zofia Korecka-Rejczak

Zofia Korecka-Rejczak Dyrektor Marketingu
Castorama Polska

Temat: Nowy empik.com

noooo, bardzo ciekawy wykres, tylko jakby porównac merlina z empik.com to bylby duzo ciekawszy - okazaloby sie kto traci, a kto zyskuje rynek. empik.com - w tej dyskusji, co mnie nota bene malo cieszy, krytykowany bezlitosnie, zyskuje i to bardzo wiele - proponuje zerknac do gemiusa.

pozdrawiam wszystkich Panów tak mocno zainteresowanych losem empik.com:)
Kuba Łopusiński

Kuba Łopusiński Ruby On Rails
developer

Temat: Nowy empik.com

Pani Zosiu, nie wydaje mi się, żeby była to bezlitosna krytyka, tym bardziej z pani punktu widzenia. Dla pani tak wiele średnio przychylnych opinii powinno być raczej sygnałem, że może faktycznie coś nie jest OK.
Zofia K.:
dla zainteresowanych:

empik.com od strony koncepcyjnej i wizualnej zrobił zespoł empik.com, technologia = platforma ATG.

No właśnie, a czy kiedy potrzebne jest nowe służbowe auto też jego koncepcję tworzy zespół empik.com?

Jeszcze nie jest za późno, wystarczy trochę pokory i może okazać się, że skoro "nasze" i "nowe" i "świeże" to niekoniecznie "najlepsze".

Pozdrawiam życząc dalszego rozwoju,
Kuba
Joanna Kadyszewska

Joanna Kadyszewska Kierownik zespołu
IT, Ringier Axel
Springer Polska Sp.
z ...

Temat: Nowy empik.com


No właśnie, a czy kiedy potrzebne jest nowe służbowe auto też jego koncepcję tworzy zespół empik.com?


Smiem twierdzic, ze wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne zawsze sa definiowane przy udziale uzytkownikow koncowych. Latwo domyslec sie, ze na linii AMG.net - empik.com beda to Ci drudzy :)

Moze nie powinnam wypowiadac sie personalnie z wiadomych powodow, ale...
podoba mi sie rozszerzenie funkcjonalnosci i czytelny layout.
Za to zgadzam sie, ze kwestia niewalidowalnego kodu czy niesprawnie dzialajacych funkcjonalnosci jest dosyc drazliwa [dzieki Bogu, prace nad tym caly czas trwaja].Joanna Kadyszewska edytował(a) ten post dnia 12.10.07 o godzinie 10:59

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

Joanna K.:

No właśnie, a czy kiedy potrzebne jest nowe służbowe auto też jego koncepcję tworzy zespół empik.com?


Smiem twierdzic, ze wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne zawsze sa definiowane przy udziale uzytkownikow koncowych. Latwo domyslec sie, ze na linii AMG.net - empik.com beda to Ci drudzy :)

hę? empik.com to ledwie "udziałowiec" projektu. Zdawało mi się, że nikomu już nie trzeba tłumaczyć, że "nie jesteś użytkownikiem swojego serwisu"... Gdybyście faktycznie projektowali ten serwis z udziałem użytkowników końcowych, nie byłoby wymienionych w powyższych komentarzach kwiatków. Rolą empik.com powinno być wyłącznie zdefiniowanie wymagań biznesowych, a wymagania funkcjonalne definiuje się na podstawie analizy potrzeb grupy docelowej. Myślałem, że to oczywiste.
podoba mi sie rozszerzenie funkcjonalnosci i czytelny layout.

Czy ten szablon jest czytelny, powinniście ocenić w badaniach user-experience, sprawdzając, czy aby Wasi odbiorcy są w stanie wykonać zadania, które realizują Wasz cel biznesowy. Zakładanie, że tak na pewno jest to gruby błąd.
Za to zgadzam sie, ze kwestia niewalidowalnego kodu czy niesprawnie dzialajacych funkcjonalnosci jest dosyc drazliwa [dzieki Bogu, prace nad tym caly czas trwaja].

Takie rzeczy na szczęście macie szansę poprawić, powodzenia :) Jeszcze raz zachęcam do zaangażowania użytkowników do zweryfikowania projektu.
Joanna Kadyszewska

Joanna Kadyszewska Kierownik zespołu
IT, Ringier Axel
Springer Polska Sp.
z ...

Temat: Nowy empik.com


Czy ten szablon jest czytelny, powinniście ocenić w badaniach user-experience,

A kto powiedzial ze takich badan nie bylo?

Uzytkownik koncowy to rowniez niestety pracownik DOK'u, Dzialu Kontentu czy innych dzialow firmy. Sam sklep internetowy to 20% projektu, nie pomijajmy back-endu.

Na sam koniec zas:
nie reperezentuje tutaj oficjalnie empik.com w przeciwienstwie do Zofii. Moje uwagi maja charakter prywatny i prosze o takie ich interpretowanie :)

Co wiecej, prywatnie rowniez uwazam, ze faza analizy zostala conajmniej zaniedbana ;)

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

Joanna K.:

Co wiecej, prywatnie rowniez uwazam, ze faza analizy zostala conajmniej zaniedbana ;)

http://pl.youtube.com/watch?v=UZq4sZz56qM

;-))
Joanna Kadyszewska

Joanna Kadyszewska Kierownik zespołu
IT, Ringier Axel
Springer Polska Sp.
z ...

Temat: Nowy empik.com

oł jes :D

konto usunięte

Temat: Nowy empik.com

Zofia K.:
noooo, bardzo ciekawy wykres, tylko jakby porównac merlina z empik.com to bylby duzo ciekawszy - okazaloby sie kto traci, a kto zyskuje rynek.

Przepraszam wykres się pomylił - dałem teraz w jego miesjce link - i faktycznie jest o wiele ciekawszy :).

http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?site...

jak widać sytuacja dot. ruchu jest znacznie gorsza. Oczywiście raz spodziewam się araku dotyczącego niewiarygodności alexy - niestey - przy tym poziomie ruchu błąd już nie jest zbyt duży :(.Marcin Deręgowski edytował(a) ten post dnia 12.10.07 o godzinie 13:44
Marcin Stańczak

Marcin Stańczak Co-founder @
Livespace - B2B
Sales CRM

Temat: Nowy empik.com

Wykresy ciekawe. Empik powoli zyskuje na popularności, niemniej drogę do bycia liderem na rynku ma jeszcze długą. Pytanie brzmi – czy nowa odsłona mu w tym pomoże? Koncepcja sklepu z dużym naciskiem na content i społeczność może się sprawdzi, ale powiedzcie mi, dlaczego na forum Empik mamy jak na razie łącznie 14 wątków? Jak na ponad dwa tygodnie istnienia pod skrzydłami witryny z taką odwiedzalnością, moim zdaniem, wynik nie jest imponujący.

Wracając do krytyki empik, która „nie cieszy”. Cóż – nie takie jest jej zadanie. Wątek ma na celu zebrać opinie i w taki sposób został rozpoczęty. Skoro w większości jest to krytyka, pewnie coś jest nie tak, ale to już chyba ustaliliśmy. Co wydaje mi się zdecydowanie bardziej istotne to fakt, że ta krytyka bywa miejscami dość konstruktywna. I z tego warto korzystać.

Poznałem ostatnio człowieka, który rekomendował swoją firmę zajmującą się czyszczeniem klimatyzacji. Po minucie zachwalania dodał, że przy okazji robią też doskonałe strony internetowe, bo mają dużo elektroników…

Nie wiem, czy faza analizy empik.com została zaniedbana czy po prostu źle przeprowadzona. Może się mylę, jednak to co widzę na stronie przedstawia nasze stare, dobre, polskie podejście – po co nam zawodowcy, skoro możemy zrobić to sami… Polak - złota rączka. I takie są efekty.

Naprawdę i szczerzę liczę na poprawki. Przed Wami jeszcze sporo do zrobienia. I jeszcze raz podkreślę - gdyby to miała być tylko krytyka, z pewnością nie poświęcałbym czasu na długie posty. Rzecz w tym, że sklep tej klasy po prostu nie powinien mieć takich błędów.

BTW: Czy naprawdę w ramach ciepłego powitania w społeczności, zachęty do wypowiedzi na forum i częstych zakupów muszę dowiadywać się w mailu powitalnym, że kapitał zakładowy to 49 203 414,00 zł? To ma zachęcać do budowania społeczności?
Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki Agencja Interaktywna
NetArch,
www.plutecki.net

Temat: Nowy empik.com

Zofia K.:
dla zainteresowanych:

empik.com od strony koncepcyjnej i wizualnej zrobił zespoł empik.com, technologia = platforma ATG.

A skąd pogłoski o udziale interii?

To tu to tam się mi obijało, iż interia wykonuje pewne serwisy dla empik. Dlatego pytanie.

Temat: Nowy empik.com

Tak się wszyscy rozpisali o nowym Empiku, że nie zauważyli, iż jest nowy Merlin. :)

Następna dyskusja:

Empik.com - Dlaczego??




Wyślij zaproszenie do