Temat: Jaka metodologia?
No toś Pan Panie Marcinie nieźle zaszpuntował ten wątek - na całe pół roku!
Widać, że pytania były tendencyjne i o rzeczy nader wstydliwe :)))
Od pewnego czasu analizuję wypowiedzi w Grupie CRM i doprowadziło mnie to do następującego ciągu myślowego:
1. Suma poruszanych problemów i prezentowanych poglądów skrzyżowana z przekrojem profesji i specjalizacji ich autorów odzwierciedla stan i obraz tych spraw w naszej firmowej rzeczywistości.
2. Ów stan i obraz rzeczywistości podsumowany został niedawno w opublikowanym przez K2Consulting raporcie
Największe ryzyka wdrożeń CRM.
3. Autorów wypowiedzi w Grupie CRM odbieram następująco:
a) większość to informatycy i wdrożeniowcy ze strony Dostawców. Najczęściej wypowiadają się o swoich pudełkach.
b) kolejna grupa to informatycy ze strony Klientów.
Najczęściej wypowiadają się o nazwach pudełek, o różnicach między nimi i składają relacje z pomyślnych wdrożeń CRM-ów w swoich firmach (tzn. z pomyślnych zainstalowań zakupionych pudełek).
c) przedostatnia, już bardzo nieliczna grupa, to biznesowcy ze strony Klientów.
Zazwyczaj zadają sakramentalne pytanie - "Jaki jest najlepszy CRM dla mojej firmy?"
d) ostatnia grupa, liczona nieledwie na palcach, to niezależni wdrożeniowcy i konsultanci z wieloletnim doświadczeniem.
Właśnie oni poruszają takie wstydliwe rzeczy jak: strategia, cel biznesowy, zarządzanie zmianą, kompetencje, ROI, dobre praktyki prowadzenia projektów ...
4. Tak się dziwnie składa, że ignorowanie tych wstydliwych rzeczy zostało zidentyfikowane ww wspomnianym Raporcie jako największe ryzyka wdrożeń CRM.
5. Mamy zatem z jednej strony Dostawców konkurujących swoimi pudełkami a z drugiej strony Klientów:
a) bezbronnych wobec siły przekazu salesmanów Dostawców,
b) bezbronnych wobec informatyków i wdrożeniowców Dostawców,
c) bezbronnych wobec własnych informatyków.
6. Szczęśliwi ci Klienci, którzy mają na swoim pokładzie odpowiednie kompetencje do profesjonalnego wdrożenia: od sformułowania strategii, celu i wymagań, poprzez wybór i implementację rozwiązania, na pełnym przeprowadzeniu firmy przez calą zmianę kończąc!
7. Jaka rada dla pozostałych Klientów?
Zastąpić schemat Dostawca->Klient schematem
Dostawca->Niezależny Profesjonalny Konsultant->Klient.
Konsultant jest wynajęty przez Klienta i pracuje na jego rzecz.
Niezależność Konsultanta to merytoryczny wybór rozwiązania.
Profesjonalizm Konsultanta to sukces wdrożenia.
Pozdrawiam
Maciej Sztompke