Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 4.6. Lingwistyka- Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!

4.6. Lingwistyka- „Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!”

Kiedy ktoś wypowiada słowa: „Nie chcesz?! Ale dlaczego? Spróbuj!”, zazwyczaj chce zachęcić drugiego człowieka do działania.
Ale czy naprawdę zachęca? A może zniechęca na 4 sposoby?

Zniechęca na pewno! Czytaj dalej, a dowiesz się dlaczego?

Słowo „nie”

Żeby zostać dobrym coachem czytaj dalej ten artykuł i nie zwracaj uwagi na szybkość i głębokość swojego oddechu. Nie ważne jest to czy oddychasz, głęboko, płytko, szybko czy wolno. Twój oddech jest ważny, ale to jak teraz oddychasz nie wpływa na bycie coachem, wiec nie zwracaj teraz uwagi na to jak oddychasz.

Co zrobiłeś?
Zwróciłeś uwagę na to jak oddychasz?
A mówiłem, żebyś tego nie robił!

Widzisz ludzki mózg rozumie słowo „nie”, w ten sposób że wpierw wyobraża sobie to co jest po „nie”, a dopiero po tym szuka przeciwieństwa.

Jeśli z pełnym zaangażowaniem powiesz komuś:
„Tylko nie rozbij dziś samochodu!”, to prawdopodobieństwo, że właśnie rozbicia tego samochodu wzrośnie o kilkanaście procent.

Jeśli komuś powiesz: „Nie załamuj się!”, to prawdopodobieństwo wzrośnie.

Kiedy powiesz: „Nie myśl o tym, że Cię zwolnili z pracy!”, to prawdopodobieństwo myślenia o zwolnieniu z pracy wzrośnie.

Co zatem zrobić? Zamiast mówić czego nie robić, powiedz co ma robić druga osoba, czyli:
- Jedź ostrożnie i uważaj na inne samochody.
- Głowa do góry! Uśmiechnij się!
- Pomyśl, że masz teraz kilka wolnych dni, zanim znajdziesz nową pracę.

Zamiast mówić „Nie spóźniaj się!”, powiedz „Przychodź punktualnie!”.


Słowo „ale”

Słowo „ale” działa jak kasownik. Czyli kasuje to, co jest przed „ale”, a zwiększa znaczenie tego co jest po „ale”.

Zwróć uwagę jak będziesz się czuł czytając poniższe zdania:
- Jesteś dobrym człowiekiem, ale znowu zawiodłeś.
- Napisałeś dobry raport, ale nie mogę go zaakceptować.
- Jesteś uczciwym człowiekiem i polegam na Tobie od zawsze, ale teraz się zawiodłem na Tobie.

Jak się czujesz? Zawiodłeś? Czujesz się zmotywowany do dalszego działania, czy zrezygnowany?

Teraz sprawdź jak się poczujesz przy tych słowach:
- Znowu zawiodłeś, ale jesteś dobrym człowiekiem.
- Nie mogę zaakceptować tego raportu, ale jest to dobry raport.
- Teraz zawiodłem się na Tobie, ale jesteś uczciwym człowiekiem i polega, na Tobie od zawsze.

Jak się czujesz? Lepiej? Zawiodłeś, ale Cię cenię dalej? Czujesz się bardziej zachęcony do dalszego działania niż poprzednio?

Na czym polega różnica w tych wypowiedziach?
Zamieniłem tylko miejscami to co było przed i po słowie „ale”. Różnica: w pierwszym przypadku byłeś zrezygnowany. W drugim jesteś świadom błędu, ale wierzysz, że potrafisz się poprawić i chcesz się poprawić.

Wniosek: Jeśli chcesz kogoś zmotywować, to najpierw powiedz:
- to co źle zrobił
- potem wstaw „ale”,
- a na końcu to co dobrze zrobił, to co jest dobrego w zachowaniu tego człowieka.

Tak też coach powinien rozmawiać ze swoim klientem. Coach jest przewodnikiem i inspiratorem, toteż pamiętaj o właściwym stosowaniu słowa „ale”.
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 4.6. Lingwistyka- Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!

Słowo „dlaczego”

Przeczytaj poniższe pytania i odpowiedz na nie w myślach:
- Dlaczego czytasz ten tekst?
- Dlaczego potrafisz czytać?
- Dlaczego wstałeś dzisiaj o tej godzinie?
- Dlaczego pijesz tak dużo kawy?
- Dlaczego pijesz tak dużo herbaty?
- Dlaczego nosisz takie ubranie?
- Dlaczego masz taki telefon?

Jak się czujesz?
Jak by Cię przesłuchiwał, jakiś wścibski natręt?
Tak właśnie czuje się klient, któremu coach zadaje dużo pytań zaczynających się od słowa „Dlaczego”.
Dlatego zamiast słowa „dlaczego”, używaj słów:
- Co spowodowało, że...
- Co jest przyczyną, że...
- Z czego wynika to, że...
- Jak to się stało, że...

Powyższe pytania oprócz tego, że nie robią podejrzanego z klienta, to jeszcze pokazują ciekawość i zaangażowanie coacha.

Słowo „spróbuj”

Słyszysz takie słowa:
- Spróbuj napisać ten raport na jutro.
- Spróbuj przesunąć ten karton w przeciwny róg pokoju.
- Spróbuj dodzwonić się do Pani Marty.

Co myślisz?
Że będzie ciężko? Że możesz nie dać rady? Że będziesz próbował wiele razy?

Tak właśnie reaguje na słowo „spróbuj” większość ludzi. Kojarzy słowo „spróbuj” z trudnościami, brakiem wiary.
Mniejszość natomiast traktuje słowo „spróbuj” jako wyzwanie i odpowiada:
- Jasne, dam radę!

Uważnie stosuj słowo „spróbuj”. Jeśli coach chce, żeby klient zrobił zadanie domowe, to błędem może być takie plecenie:
- Spróbuj zrobić zadanie domowe.

Ja pomijam słowo „spróbuj” rozmawiając z klientami. Używam go tylko wtedy, jeśli mam pewność, że rozmawiam z człowiekiem odważnym, pewnym siebie i ambitnym. On moje „spróbuj” potraktuje jako wyzwanie. Natomiast inni ludzie mogą potraktować zadanie jako dużą trudność, bo przecież coach powiedział, że „spróbuj”, czyli jakby we mnie nie wierzył.

Dla wielu osób słowo „spróbuj” przesyła komunikat: „wątpię w ciebie”, lub „podejrzewam, że nie dasz rady”. Większość osób od razu zrezygnuje ze zrobienia zadania.

Następna dyskusja:

Dlaczego słoń nie ucieka?




Wyślij zaproszenie do