Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 3.5. Aktywne słuchanie

3.5. Aktywne słuchanie

Zaraz przeczytasz moją definicję aktywnego słuchania – najkrótszą jaką kiedykolwiek widziałeś:

Aktywne słuchanie jest po prostu właściwym posługiwaniem się komunikatem „ja”, warstwami wypowiedzi, poziomami słuchania oraz sposobami słuchania wg Enright’a.
Koniec:)

Spotkałem się też z innymi definicjami, które zazwyczaj mówiły, że aktywne słuchanie polega na posługiwaniu się następującymi technikami:

1. parafrazowanie – powiedzenie własnymi słowami tego co powiedział klient. Może się zdarzyć, że kiedy klient usłyszy z ust innego człowieka to co sam powiedział, to zauważy w tych słowach coś więcej. Zanim zadamy pytanie, czasem warto dokonać parafrazy tego co klient powiedział i dopiero zapytać.

2. odzwierciedlanie – polega na powielaniu zachowań, emocji, uczuć, słów, gestów klienta.
3. potwierdzanie – tzw. potakiwanie werbalne (np. „tak”, „aha”, „dobrze”, „rozumiem”) oraz niewerbalne (np. kiwanie głową na znak zgody).
4. klaryfikacja (precyzowanie) np. co dokładnie to oznacza?, Co masz na myśli mówiąc....?
5. dzielenie się własnymi uczuciami, emocjami – mówienie co czuję w danej chwili.

Jednak komunikat „ja”, 4 warstwy wypowiedzi, 4 poziomy słuchania i 9 sposobów słuchania Enright’a zawierają wszystkie te techniki. Zwierają również wiele innych przydatnych informacji na temat aktywnego słuchania;)