Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 3.4. Sposoby słuchania John’a Enright’a
3.4. Sposoby słuchania John’a Enright’aJohn Enright wyróżnił 9 sposobów słuchania:
1. Podstawowy
Skupiamy uwagę na rozmówcy. Powstrzymujemy się od werbalnych jak i niewerbalnych reakcji.
Im mniej sygnałów od słuchającego, tym bardziej klient koncentruje się na tym co mówi. Klient przekonuje się, że może sam pokonać trudność, odkrywa obszary niepewności, gdzie oczekuje pomocy.
2. Zaangażowania
Uwaga coacha skierowana jest na siebie samego. Obserwuje on swój wewnętrzny proces energetyczny i relację z mówiącym.
Coach informuje klienta o zmianach w odczuciach, zainteresowaniu, np. poruszyło mnie, kiedy Pan to powiedział, trafiła do mnie ta uwaga, w tym, co teraz słyszę czuję większe emocje.
Mówienie o naszych odczuciach może dać klientowi wiele informacji na temat tego co ma mówić. Nie musimy mu wcale zadawać pytań. Możemy tylko informować go o naszych odczuciach, a on sam będzie mówił.
3. Nowości
Coach dąży do wprowadzenia nowych zachowań do sposobu mówienia klienta. Np. mógłby Pan to powiedzieć w czasie teraźniejszym?, co jest dla Pana nowe i wyjątkowe w tym co Pan opisuje?, co Pana tak zastanowiło w tym zdaniu?
Coach wprowadza owe nowości, kiedy zauważa, że klient bardzo często posługuje się tymi samymi schematami myślowymi, słownymi. Zbyt często powtarza te same słowa, opisuje te same zdarzenia. Ciągle zwraca uwagę na te same fakty.
Zmiana formy wypowiedzi może zainspirować klienta do zmiany formy myślenia, postrzegania rzeczywistości oraz do odkrycia nowych sposobów postępowania.
4. Odzwierciedlania
Coach powtarza dosłownie słowa klienta, lub je parafrazuje (swoimi słowami opisuje to co powiedział klient). Coach powtarza i parafrazuje kluczowe zdania klienta - to co może mieć centralne znaczenie w osiągnięciu celów przez klienta.
Klient susząc własne wypowiedzi z ust innej osoby może całkiem inaczej na nie spojrzeć, zauważyć cos szczególnego. „Oko nie może zobaczyć samego siebie” również klient może nie słyszeć słów które sam mówi.
5. Uświadamiania
Kiedy komunikaty klienta są niespójne, lub pojawia się rozbieżności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, to coach uświadamia klienta o tym fakcie. Zadaje pytania klientowi, aby ten odpowiadając zweryfikował swoje zachowanie, zwiększył ich świadomość i poszerzył swoją percepcję.
Pyta np. „Co w tej chwili Pani robi? (kiedy klient stuka nerwowo paznokciami o biurko); „O czym Pan teraz myśli?” (kiedy widzi milczącego, zamyślonego klienta); „Jak Pan tak naprawdę myśli o Firmie A?” (kiedy klient mówi, że firma jest bardzo dobra, a chce z niej odejść).
Wiele zachowań klienta zachodzi na poziomie nieświadomym. Klient nie zdaje sobie sprawy z tego co akurat czyni, jakie przekonania nim kierują. Uświadomienie tego może sprawić iż klient zda sobie sprawę z tego co tak naprawdę robi i jakie są tego przyczyny, może też znaleźć rozwiązanie trudnej sytuacji.