Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 7.7. Reakcja na regresję klienta

7.7. Reakcja na regresję klienta

Najprostszą formą wychodzenia z regresji jest odwoływanie się do wyższych płaszczyzn poszczególnych warstw osobowości klienta.

Regresja id
Regresja id w coachingu zazwyczaj przejawia się w:
a). Infantylności, np.:
- Może następnym razem spotkamy się w kawiarni przy drinku?

W podobnych sytuacjach odwołujemy się do dojrzałego id, zwracając uwagę na to, ze jesteśmy dorosłymi ludźmi, dla których coaching jest współpracą coacha i klienta. Mamy umowę, do której przestrzegania osobiście się zobowiązaliśmy.

b). Impulsywności, np.:
- Jak to nie możemy spotkać się w kawiarni?! Przecież to ja płacę za coaching!
Reagujemy stanowczością. Błędem może być uległość.

c). Egoizmie, np.:
- Ale mi na pewno lepiej pracowałoby się lepiej w kawiarni przy drinku.

Kiedy klient kieruje się egoizmem, zwracamy uwagę na to, że klient funkcjonuje w społeczeństwie. Jest dorosłym człowiekiem, który szanuje warunki pracy innych ludzi.


Regresja ego
Mówiąc o regresji ego w coachingu powinniśmy zwrócić uwagę na:
a). Percepcję – klient zwraca uwagę na to co zmienne i nie zauważa stałych elementów.
Kierujemy uwagę klienta bardziej na to co stałe.

b). Myślenie – klient kieruje się pierwszym wrażeniem.
Zachęcamy klienta do głębszego przemyślenia danej kwestii, wyciagnięcia głębszych wniosków.

c). Obrony – mechanizmy obronne zamiast pomagać w adaptacji, to przeszkadzają. Zachęcają do ucieczki lub ślepej obrony przed wszystkim.
Angażujemy klienta w poznanie całej sytuacji, uświadomienia sobie jego własnych zachowań.
Jeśli zachodzi taka potrzeba należy przepracować opory klienta powstałe w skutek błędnego działania jego mechanizmów obronnych. Można to uczynić posługując się metodą pięciu kroków Enright’a.

Regresja superego
Regresja superego w coachingu może przyjąć dwie formy.
Tradycyjna, kiedy to człowiek zaczyna kierować się zasadami „wszystko, albo nic”, „oko za oko”, „dobro, albo zło”.
Reagujemy zachęcając klienta do obiektywizmu, wyważonych i przemyślanych ocen oraz odwołujemy się do zdrowego rozsądku klienta.

Regresja absolutna superego polega na całkowitym oddaniu swojego superego coachowi. Dzieje się tak, gdyż klient zaczyna traktować coacha jako wodza.
Na drugą formę regresji możemy zareagować:
1. Wzmacnianiem struktury relacji coach-klient
2. Zmniejszaniem liczebności/złożoności celów oraz opisów reakcji z innymi osobami.
3. Wzmacnianiem identyfikacji z symbolem władzy, poprzez odwoływanie się do kontraktu.